Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt snabbare mobilsurf i Sverige

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hastigheten för mobilt surfande har ökat under det senste året, visar en ny undersökning.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-04-13 16:43

Det vore bra om vi fick lite mer fart på nätneutralitetsdebatten så att operatörerna slutar med "mobilsurf" och erbjuder riktig internetuppkoppling istället. Annars håller de på med dumheter som att blockera IP-telefoni och annat som de inte ska ha med att göra. Men det går ju så länge som de bara erbjuder "surf".

Ursprungligen av cdecl:

Det vore bra om vi fick lite mer fart på nätneutralitetsdebatten så att operatörerna slutar med "mobilsurf" och erbjuder riktig internetuppkoppling istället. Annars håller de på med dumheter som att blockera IP-telefoni och annat som de inte ska ha med att göra. Men det går ju så länge som de bara erbjuder "surf".

Det gå inte - med rimliga pengar - att tekniskt ta det steget idag. Det finns inte tillräcklig kapacitet i näten och ingen enkel möjlighet att bygga ut den heller. Trådlöst kommer inte ersätta fiber än på länge. Även om hastigheten på mobildata ökar så gör inte nätets kapacitet det i alls samma omfattning. Gissningsvis kommer tjänster framgent kräva än mer datatrafik än idag då folket vill ha 4K i stugorna om några år osv. Även om komprimeringen blir bättre så kommer mängden data bara att öka.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-13 18:18
Ursprungligen av cdecl:

Det vore bra om vi fick lite mer fart på nätneutralitetsdebatten så att operatörerna slutar med "mobilsurf" och erbjuder riktig internetuppkoppling istället. Annars håller de på med dumheter som att blockera IP-telefoni och annat som de inte ska ha med att göra. Men det går ju så länge som de bara erbjuder "surf".

Ingen blockerar IP-telefoni eller annat såvitt jag vet?
Telia höll på med det vid något tillfälle minns jag, men fick backa.

  • Medlem
  • 2015-04-13 20:40
Ursprungligen av martinator:

Det gå inte - med rimliga pengar - att tekniskt ta det steget idag. Det finns inte tillräcklig kapacitet i näten och ingen enkel möjlighet att bygga ut den heller. Trådlöst kommer inte ersätta fiber än på länge. Även om hastigheten på mobildata ökar så gör inte nätets kapacitet det i alls samma omfattning. Gissningsvis kommer tjänster framgent kräva än mer datatrafik än idag då folket vill ha 4K i stugorna om några år osv. Även om komprimeringen blir bättre så kommer mängden data bara att öka.

Ingen har sagt något om kapacitet. Allt jag kräver är att om det ingår X GB trafik i månaden så ska jag kunna lägga dessa X GB på vad jag vill, om det sen är "surf" eller telefoniliknande tjänster för röstkommunikation över IP som dock råkar konkurrera med operatörens antika telekomtjänster ska de inte bry sig om. De tycker att det är helt ok att jag spenderar ett par GB i månaden på Spotify, men ett par kB/s vid enstaka tillfällen på konkurrerande telefonitjänster - nej det måste vi förhindra!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-13 21:17
Ursprungligen av cdecl:

Ingen har sagt något om kapacitet. Allt jag kräver är att om det ingår X GB trafik i månaden så ska jag kunna lägga dessa X GB på vad jag vill, om det sen är "surf" eller telefoniliknande tjänster för röstkommunikation över IP som dock råkar konkurrera med operatörens antika telekomtjänster ska de inte bry sig om. De tycker att det är helt ok att jag spenderar ett par GB i månaden på Spotify, men ett par kB/s vid enstaka tillfällen på konkurrerande telefonitjänster - nej det måste vi förhindra!

Och vem stoppar dig från att köra IPtelefoni i mobilen då?

  • Medlem
  • 2015-04-13 22:32
Ursprungligen av reboot81:

Och vem stoppar dig från att köra IPtelefoni i mobilen då?

Ja uppenbarligen är det bra nog inget problem längre enligt ett tidigare inlägg, men det har varit det.

När får vi 4G med helt fria MB?

Ursprungligen av Chaosstar:

När får vi 4G med helt fria MB?

Aldrig? Varför skulle operatörerna släppa den enda inkomstkälla dom har nu när samtal och sms ingår.

  • Medlem
  • 2015-04-13 23:02
Ursprungligen av Megolon:

Aldrig? Varför skulle operatörerna släppa den enda inkomstkälla dom har nu när samtal och sms ingår.

Konkurrens. Det finns inget tekniskt hinder. Idag skulle det kosta för mycket men på sikt finns det inget som hindrar att utbud och efterfrågan i kombination med teknikutveckling leder dit.

  • Medlem
  • 2015-04-13 23:21
Ursprungligen av Chaosstar:

När får vi 4G med helt fria MB?

Om en sådan dag skulle komma (osannolikt) så skulle det bli segare än sirap i 4G-nätet och operatörerna skulle få bygga ut näten för att klara av den ökade trafiken. Och notan skulle man skicka till konsumenterna i form av högre abonnemangskostnader.

  • Medlem
  • Riga
  • 2015-04-13 23:28
Ursprungligen av Chaosstar:

När får vi 4G med helt fria MB?

Närmare bestämt nästa månad! Som kund hos Telenor, och fortfarande sitter på ett av deras gamla abonnemang med fri surf i 3G och ringa och sms:a för månadspotten på 199:- så kommer man från och med nästa månad betala 299:-/mån men istället få fri surf i 4G, fria SMS och ringa för hela månadskostnaden, ett riktigt kap om du frågar mig

Ursprungligen av Chaosstar:

När får vi 4G med helt fria MB?

Ursprungligen av voerot:

Närmare bestämt nästa månad! Som kund hos Telenor, och fortfarande sitter på ett av deras gamla abonnemang med fri surf i 3G och ringa och sms:a för månadspotten på 199:- så kommer man från och med nästa månad betala 299:-/mån men istället få fri surf i 4G, fria SMS och ringa för hela månadskostnaden, ett riktigt kap om du frågar mig

Gäller det nya abonnemang också?

  • Medlem
  • Riga
  • 2015-04-13 23:45
Ursprungligen av Megolon:

Gäller det nya abonnemang också?

Tyvärr så gäller det bara för de som har ett gammalt abonnemang. Men i och med att Telenor väljer att uppgradera abonnemangen från 3G till 4G så kan det kanske betyda att abonnemang med obegränsad 4G-surf för nyteckning kanske inte ligger allt för långt fram i tiden?

Ursprungligen av voerot:

Tyvärr så gäller det bara för de som har ett gammalt abonnemang. Men i och med att Telenor väljer att uppgradera abonnemangen från 3G till 4G så kan det kanske betyda att abonnemang med obegränsad 4G-surf för nyteckning kanske inte ligger allt för långt fram i tiden?

Högst osannolikt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-14 02:17

Får också obegränsad 4G hos telenor nästa månad.

Instämmer att det är osannolikt med obegränsade abonnemang i närtid annars, men efter tele2's höjning av storleken på paketen går det iaf att få en användbar storlek på dem utan att bli ruinerad, ett steg i rätt riktning.

Jobbigt om man vill köra Netflix och har 4G-dongel kan jag tänka mig.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jobbigt om man vill köra Netflix och har 4G-dongel kan jag tänka mig.

Det är som att säga "jobbigt att cykla Vättern runt på en trehjuling"
Om man inte har dom tekniska förutsättningarna så får man helt enkelt skita i det.

Ja för det var ju en bra liknelse, NOT!

  • Medlem
  • 2015-04-14 17:13
Ursprungligen av voerot:

Närmare bestämt nästa månad! Som kund hos Telenor, och fortfarande sitter på ett av deras gamla abonnemang med fri surf i 3G och ringa och sms:a för månadspotten på 199:- så kommer man från och med nästa månad betala 299:-/mån men istället få fri surf i 4G, fria SMS och ringa för hela månadskostnaden, ett riktigt kap om du frågar mig

Då är vi två som är lyckligt lottade
Samma sak gäller för mig

  • Medlem
  • 2015-04-14 17:16
Ursprungligen av Json_81:

Får också obegränsad 4G hos telenor nästa månad.

Instämmer att det är osannolikt med obegränsade abonnemang i närtid annars, men efter tele2's höjning av storleken på paketen går det iaf att få en användbar storlek på dem utan att bli ruinerad, ett steg i rätt riktning.

Enligt uppgift så är det upp till 100 000 abonnemang som berörs. De med 249 till 299 är glada de med 79 till 199 inte lika. Men fri surf i 4G till det priset är lysande

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-14 17:38
Ursprungligen av PaO:

Enligt uppgift så är det upp till 100 000 abonnemang som berörs. De med 249 till 299 är glada de med 79 till 199 inte lika. Men fri surf i 4G till det priset är lysande

Har du hört något om de med dyrare abonnemang? Syrran har 449 (max 3 Mbit, missade att hjälpa henne ändra när 16 kom), det är hennes enda bredband så uppgradering till 4G vore perfekt för henne.
Alla jag sett skriva om det på diverse forum pratar bara om 79-299 och hon hade inte fått något brev sist jag pratade med henne.

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja för det var ju en bra liknelse, NOT!

Man kan göra båda sakerna men det är inte optimalt.
Min poäng är att om man är så beroende av Netflix använder man en bättre uppkoppling.

  • Medlem
  • 2015-04-14 21:34
Ursprungligen av Json_81:

Har du hört något om de med dyrare abonnemang? Syrran har 449 (max 3 Mbit, missade att hjälpa henne ändra när 16 kom), det är hennes enda bredband så uppgradering till 4G vore perfekt för henne.
Alla jag sett skriva om det på diverse forum pratar bara om 79-299 och hon hade inte fått något brev sist jag pratade med henne.

Tyvärr inte. Kanske ligger även dessa abonnemang i pipen. Kolla direkt med Telenor och se vad de säger. Håller tummarna för er

Hemma kan jag bara få adsl, ingen fiber i sikte. Med offsitebackup, iCloud-synk av bilder och video mm så blir linan rätt ansträngd. 4G-via luren eller iPad är radikalt mycket rappare men trots ganska dyrt företagsabonnemang hos Telia måste lur och iPad samsas om 5 GB per månad. Ofta är det knappt det räcker. Kollegan har ett gammalt abonnemang med riktig fri surf, dock bara i 3G, men han vägrar släppa det eftersom han brukar klocka ca 100 GB per månad.

Hela internet kommer begränsas i framtiden - inte bara 4g som det är idag...
Det visar sig att fiber inte kommer räcka speciellt länge, vi är på väg att slå i taket även där, och det kommer bli dyrare fram över att skyffla stora mängder data. Intressant utveckling.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?pro...

  • Medlem
  • 2015-05-31 20:25
Ursprungligen av martinator:

Hela internet kommer begränsas i framtiden - inte bara 4g som det är idag...
Det visar sig att fiber inte kommer räcka speciellt länge, vi är på väg att slå i taket även där, och det kommer bli dyrare fram över att skyffla stora mängder data. Intressant utveckling.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?pro...

Lite väl sensationellt. Problemet idag är inte begränsningar i vare sig fiberoptik eller transmissionsutrustning, till skillnad från radio är det fullt möjligt att lägga två fibrer bredvid varandra för att öka kapaciteten. Det största problemet är vissa nätoperatörer som inte vill investera för att öka kapaciteten utan istället bl. a. begränsa åtkomsten till vissa tjänster om de inte betalar extra.

Senast redigerat 2015-05-31 20:39
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-05-31 21:46
Ursprungligen av martinator:

Hela internet kommer begränsas i framtiden - inte bara 4g som det är idag...
Det visar sig att fiber inte kommer räcka speciellt länge, vi är på väg att slå i taket även där, och det kommer bli dyrare fram över att skyffla stora mängder data. Intressant utveckling.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?pro...

Vi får gå tillbaka till att posta disketter

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-06-01 08:53
Ursprungligen av voerot:

Närmare bestämt nästa månad! Som kund hos Telenor, och fortfarande sitter på ett av deras gamla abonnemang med fri surf i 3G och ringa och sms:a för månadspotten på 199:- så kommer man från och med nästa månad betala 299:-/mån men istället få fri surf i 4G, fria SMS och ringa för hela månadskostnaden, ett riktigt kap om du frågar mig

Vaddå? Har Telenor fortfarande en tariff på sms och samtalsminuter, alltså tar ut en avgift för varje sms och varje samtalsminut inkl. samtalsavgift?

Ursprungligen av zinned:

Vaddå? Har Telenor fortfarande en tariff på sms och samtalsminuter, alltså tar ut en avgift för varje sms och varje samtalsminut inkl. samtalsavgift?

Ja, om man sitter kvar med en gammal abonnemangsform. Telenor hade abonnemang som hette "Surfa" och "Surfa Bas". Dessa hade fri surf, men man betalade för samtal och SMS. Men det går ju inte att teckna sådana abonnemang längre, och jag tror att de just nu håller på att tvinga över dessa till nya abonnemangsformer.

Tillägg:
Jag tror inte på voerots uttalande om att de gamla abonnemangen övergår till fastpris med fri surf. Om det skulle vara sant, så är det ett riktigt klipp, som voerot säger. Men jag tror inte på det. Jag tror att man tvingas in i någon av de nuvarande abonnemangsformerna - och det finns mig veterligen ingen sådan med fri surf.

Bevaka tråden