Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Yosemite Server, hur kopiera en användare?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur skapa flera användare på en Macserver Yosemite 10.10.3 server, har skapat en med alla olika rättigheter dvs vilka program etc denne får använda mm. Hur sjutton kopierar den till nya användare med annat namn och lösen utan att behöva ställa in allt igen?

Export users och sedan importera funkar inte får felmeddelandet: Error authenticating to directory node?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-12 23:17

Ladda ner programmet Passenger. Där kan du skapa upp konton med mängder av inställningar, rättigheter osv.

Sen importerar du användarlistan i Server och kontona skapas.

Ursprungligen av CekariYH:

Hur skapa flera användare på en Macserver Yosemite 10.10.3 server, har skapat en med alla olika rättigheter dvs vilka program etc denne får använda mm. Hur sjutton kopierar den till nya användare med annat namn och lösen utan att behöva ställa in allt igen?

Export users och sedan importera funkar inte får felmeddelandet: Error authenticating to directory node?

Vill du inte använda Passenger så kan du skapa en lista över användare att importera själv i Numbers/Excel. Detta är i princip vad Passenger gör fast genom ett GUI. Det är dock inte helt enkelt, så Passenger kan vara ett bättre alternativ.

Instruktioner här: https://support.apple.com/kb/PH15663?locale=e...

Tack kladda och pushloop.

Ska prova Passenger då jag är helt ny på detta.

Lite konstigt att Apples server app inte klarar att kopiera en användare???

Ursprungligen av CekariYH:

Tack kladda och pushloop.

Ska prova Passenger då jag är helt ny på detta.

Lite konstigt att Apples server app inte klarar att kopiera en användare???

Vilken typ av konto var det, en lokal användare (med hemmapp) eller ett nätverkskonto?

Tanken med att kunna exportera och importera enstaka konton är såvitt jag vet att kunna flytta en användare från en server till en annan, och jag kan tänka mig utan att ha hunnit test det att det kan bli en ID-konflikt om man försöker importera ett konto som redan finns.

Ursprungligen av pushloop:

Vilken typ av konto var det, en lokal användare (med hemmapp) eller ett nätverkskonto?

Tanken med att kunna exportera och importera enstaka konton är såvitt jag vet att kunna flytta en användare från en server till en annan, och jag kan tänka mig utan att ha hunnit test det att det kan bli en ID-konflikt om man försöker importera ett konto som redan finns.

Nätverkskonto via internet typ.

Jo, klart att det skulle bli en ID-konflikt men det skulle väl Apple kunnat lösa på så vis att man tvingas ge ett nytt användarnamn (och därmed hemmaMap) och lösenord.

Ursprungligen av kladda:

Ladda ner programmet Passenger. Där kan du skapa upp konton med mängder av inställningar, rättigheter osv.

Sen importerar du användarlistan i Server och kontona skapas.

Är det https://www.phusionpassenger.com/download som du menar?

Edit: Ah nu hittade jag den du nog menade http://macinmind.com/?area=app&app=passenger&...

I tex. ett Active Directory så går det mig veterligen att kopiera en användare och dessutom bestämma vilka värden som ska följa med till den nya användaren. Något liknande skulle varit önskvärt i Apples server och Open Directory. Den nya användaren skulle då få nästa lediga ID helt enkelt, och man måste såklart ange ett nytt namn och lösen, men alla andra inställningar baseras på den första användaren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-13 11:24
Ursprungligen av CekariYH:

Edit: Ah nu hittade jag den du nog menade http://macinmind.com/?area=app&app=passenger&...

Just precis den. Mycket bra verktyg!

Ursprungligen av kladda:

Just precis den. Mycket bra verktyg!

Ska prova den när hemma. Inte så dyr heller om den nu funkar för mig vilket den nog gör

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-13 12:19

Finns en gratisversion som "endast" låter dig lägga in 20 eller 25 konton om gången.
Annars har jag inte hittat några fler begränsningar mellan gratis och betal

Ursprungligen av kladda:

Finns en gratisversion som "endast" låter dig lägga in 20 eller 25 konton om gången.
Annars har jag inte hittat några fler begränsningar mellan gratis och betal

Japp, såg det och för mig räcker nog gratisversionen långt men kanske köper iaf om jag gillar den.

1
Bevaka tråden