Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook, late 2008 - värt att uppgradera?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-12 09:10

Hej
Min tjej har en 13-tums aluminium-macbook (inte pro), late 2008.
länk till spec

core 2 duo
4 gb minne.
160 gb sata-disk

den är ju seg som en åsna. startar upp långsamt, är sjukt långsam på att öppna program etc.
förväntar mig inte annat, men nu står den mest där för att spela VLC (funkar överraskande nog att spela upp HD på en TV) och att surfas lite med.
det är ju inget värde i att sälja den, så jag funderade på om man skulle uppgradera den en aning.

sed och mer minne alltså. men frågan är, är det värt det? vet att det är personligt, men vad jag tänker är om det går att få den så pass mycket piggare att det spelar roll? står inte i läget att köpa en ny för 15-20k. och vi klarar oss i dagsläget. men synd att ha en dator som knappt är användbar. men det känns ju onödigt att kanske lägga 3-4k på den om det inte händer så mycket.

tacksam för tips, länkar till billigare delar etc.

tack!

Mer minne,bytt till SSD=Blir som ny dator=Helt klart värt det

  • Medlem
  • 2015-04-12 17:09

Om det går långsamt att starta program så är det troligen hårddisken som behöver bytas. De kan bli långsammare med tiden och är inte alls ovanligt. Bara att byta ut den till en ny hårddisk borde räcka, men en SSD går naturligtvis också bra. Det beror på hur mycket du behöver lagra på den och hur mycket du är villig att lägga ut på den.

Mer minne har nog ingen större effekt. Det hjälper bara om problemet är att du har för mycket igång samtidigt, och det verkar inte vara fallet. Så prioritera att snabba upp läsningar från disk. Sen är det nog tveksamt om den tar mer än 4 GB i vilket fall.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-12 18:04

Startade och nyss avslutade program kan väl ligga kvar i RAM om man har mycket sådant? Då borde det gå snabbare att starta dem nästa gång.

Jag håller med dem som säger att SSD är prio uppgraderingen. Gör det i första hand och använd den igen ett par veckor. Om den fortfarande känns sluggish släng in mer ram.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-04-12 21:54

Som sagts tidigare, SSD gör mest för den upplevda prestandan i burken så länge användaren inte har krav på att köra flertalet/krävande mjukvara, då kan även mer RAM behövas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-13 11:15

tack alla. sed är alltså prio 1.
nån som kan länka några bra diskar som ska funka till den modellen? är kass på sådant.

trodde att ram var en självklarhet, att ha 4gb låter så sjukt lite idag. men enligt er verkar det inte behövas om man inte gör ngt tungt.
tänkte att 8gb var minimum idag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-13 11:26

Även om du byter HD och Minnen ska du vara medveten om att datorn blir "som" ny, men absolut inte ny.
Bara för att jag byter kaross och fjädring på min bil finns det fortf. många saker som kan gå sönder.

Du ger alltså datorn konstgjord andning och ev. lite mer livstid.

MartenJ: 8GB är att rekommendera om du kör Yosemite med lite mer avancerade program. Jag skulle dock inte köra Yosemite på en 2008:a. Jag kör Crucial MX100 på min MBP (2011) och är väldigt nöjd med den. Finns för en dryg tusenlapp på webbhallen.

Kladda: Naturligtvis men om datorn är i bra skick i övrigt så blir den iaf arbetsbar igen och man kan dryga ut tiden tills man måste köpa nytt. Typ klämma ur en extra generation broadwell/skylake etc.

Min bror har precis samma samma modell och det som helt ny när han satte i en SSD. Han har inga som helst planer på att byta och kommer nog ha kvar den några år till.

SSD:er är sjukt underskattade. Alla som byter dator för de blivit tröga borde köpa en ssd istället.

  • Medlem
  • 2015-04-13 16:39
Ursprungligen av JoelBurman:

SSD:er är sjukt underskattade. Alla som byter dator för de blivit tröga borde köpa en ssd istället.

Det beror på vilket sätt som den har blivit "trög". Om hårddisken (eller SSDn de kan också bli det) har blivit trög men man i övrigt klarar sig så är det förstås rätt väg att gå. Men om problemet är att man behöver mer CPU-prestanda så kommer det inte att spela någon roll att man byter till en by SSD.

Ursprungligen av cdecl:

Det beror på vilket sätt som den har blivit "trög". Om hårddisken (eller SSDn de kan också bli det) har blivit trög men man i övrigt klarar sig så är det förstås rätt väg att gå. Men om problemet är att man behöver mer CPU-prestanda så kommer det inte att spela någon roll att man byter till en by SSD.

Självklart men jag syftar på svensson datorer som bara används för surf och lättare kontor som bara känns "för gamla" till slut. Då beror det ju till 99% på att det fortfarande sitter HDD's i dem (eller om de har väldigt lite ram typ 1-2 gb). Till viss del kan man ju köra defrag men det är inte alltid det blir märkbart bättre av det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-14 10:02

Vet ni om denna skulle funka, som nämndes tidigare i tråden?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Ursprungligen av martenj:

Vet ni om denna skulle funka, som nämndes tidigare i tråden?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Den kommer absolut att funka men du kommer inte kunna utnyttja hela dess fulla speed via SATA III bara. Vad jag förstår så märker man dock ingen skillnad på SATA II och III som användare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-14 10:45
Ursprungligen av JoelBurman:

Den kommer absolut att funka men du kommer inte kunna utnyttja hela dess fulla speed via SATA III bara. Vad jag förstår så märker man dock ingen skillnad på SATA II och III som användare.

vad ska jag då köpa? har du tips? orolig att köpa fel som inte funkar med datorn... och en tusenlapp var ju ett väldigt lagom pris kände jag.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-14 11:33

Den funkar kalasbra. Den är bara lite "för bra" för din dator, men det kan ju vara bra ifall du senare ska flytta den till en annan dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-14 11:39
Ursprungligen av kenjon:

Den funkar kalasbra. Den är bara lite "för bra" för din dator, men det kan ju vara bra ifall du senare ska flytta den till en annan dator.

tack. och det är bara att byta den mot den HDD som sitter i? inget som behövs som fysisk "utfyllnad" eller så, eller hur?
om ni är säkra på att den kan sitta där litar jag på er

Ursprungligen av martenj:

tack. och det är bara att byta den mot den HDD som sitter i? inget som behövs som fysisk "utfyllnad" eller så, eller hur?
om ni är säkra på att den kan sitta där litar jag på er

Den är två mm tunnare än den vanliga HDD:n men det följer med en plastram som fyller ut de två mm som man klistrar på själv.

1
Bevaka tråden