Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få bort lösenordskrav för systeminställningar?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-04-12 04:02

Sedan några versioner tillbaka är alla systeminställningar låsta och man måste ange adminlösenord för att ändra, t.ex. nätverksinställningar som jag ändrar nästan dagligen.

Det skall finnas en fil i biblioteket någonstans där detta definieras, var finns den?

Senast redigerat 2015-04-14 09:02
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-12 11:20

Inte svar på din fråga, men kan Nätverksplatser vara till din hjälp?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-04-12 11:28

Tack, men det är mera en nödlösning. Man kan ju definiera en plats för varje alternativ, i mitt fall handlar det om att vi har så sopigt internet här 70 mil nordost om Bangkok. Ibland vill jag testa med andra DNS:er t.ex. Google´s eller Open DNS men då måste man autentisera. Känns helt onödigt.

Det bör finnas en .plist-fil som reglerar detta, men var?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-12 12:27

Och om du skapar tre platser med identiska inställningar (det går att duplicera en plats med dess inställningar), ändrar DNS på varje och döper till Google, OpenDNS, etc.
Går det inte snabbare att byta DNS via -menyn, Nätverksplats > ?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-04-12 14:07

Medger att det funkar. Men min nyfikenhet är inte stillad, var regleras att låset är låst som default?

System Preferences > Security & Privacy > Advanced > Require an administrator password to access system-wide preferences.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2015-04-12 14:45

Tack marcushedenstrom!
Undrar varför de satt Advanced-knappen för sig, man tror ju att man kollat allt när man gått igenom raden med knappar upptill.

1
Bevaka tråden