Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper OS X Yosemite 10.10.3

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple släpper en uppdatering till Mac-operativsystemet OS X Yosemite, och i version 10.10.3 finns många nya funktioner och förbättringar, samt en helt ny app.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-08 20:29

Den stora frågan är om wifi är fixat.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-04-09 00:59

Ja, fy bubblan!

Nu kanske man efter ett viss karantän kan överge Surfers Paradise för River Deep Mountain High:-)

Fett ös med Ike & Tina från -71:
https://www.youtube.com/watch?v=jhkIh4x4mmM

Efter installation av senaste OS X Yosemite har min dator (Macbook 13" retina mid 2014) blivit oerhört seg vid omstart. Omstart klockar in på över 1 minut. Rätt frustrerande!

Vad har hänt? Kan man göra något åt det?

Siri finns alltså inte i Mac OS X?
Vad märkligt. :/

Ursprungligen av Chaosstar:

Siri finns alltså inte i Mac OS X?
Vad märkligt. :/

Märkligt? Har aldrig varit på tal.

Ursprungligen av Megolon:

Märkligt? Har aldrig varit på tal.

Nej jag har förstått det nu, men jag förstår inte varför, så jag har liksom bara utgått från att det redan fanns. Upptäckte dock nu att det inte gick att slå på någonstans.

Alltså seriöst, går det inte att högerklicka på en bild i "Bilder" och dela/öppna i Photoshop?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-10 11:38

Bara för att räta ut några frågetecken gällande iCloud i min plötsliga förvirring...

Vi har alltså iCloud för iOS-backuper, vi har iCloud Drive och vi har iCloud Bildbibliotek. Ligger alla dessa och delar på samma share? Eller ligger iOS-backuperna för sig på egen 5GB-yta (som man kan betala för att få mer) och delar iCloud Drive och iCloud Bildbibliotek på en egen separat yta där man betalar för storleken på ytan?

Samma utrymme för alla.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-10 12:31
Ursprungligen av Megolon:

Samma utrymme för alla.

Goodie.

Dock har jag för mig att det inte var lika konsoliderat tidigare.

Ursprungligen av zinned:

Goodie.

Dock har jag för mig att det inte var lika konsoliderat tidigare.

Det är endast Bildström och Delad Bildström som inte äter av iCloud utrymmet vad jag förstår.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-10 12:38

En sak förstår jag mig inte riktigt på...förhållandet mellan bilderna i iCloud kontra kamerarullen.

Jag har en massa bilder i min kamerarulle som jag nu vill ta bort då dessa dels tar upp plats i telefonen men även bidrar till en lika stor ökning av backupen. När jag då ska ta bort en eller flera bilder från kamerarullen så får jag bara meddelande om att då kommer bilden också att tas bort från iCloud-bildbiblioteket.

Detta kan väl inte stämma? Jag ska väl inte behöva ha en kamerarulle som bara ständigt växer för att jag ska kunna ha möjligheten att köra iCloud-bildbiblioteket?

Ursprungligen av zinned:

En sak förstår jag mig inte riktigt på...förhållandet mellan bilderna i iCloud kontra kamerarullen.

Jag har en massa bilder i min kamerarulle som jag nu vill ta bort då dessa dels tar upp plats i telefonen men även bidrar till en lika stor ökning av backupen. När jag då ska ta bort en eller flera bilder från kamerarullen så får jag bara meddelande om att då kommer bilden också att tas bort från iCloud-bildbiblioteket.

Detta kan väl inte stämma? Jag ska väl inte behöva ha en kamerarulle som bara ständigt växer för att jag ska kunna ha möjligheten att köra iCloud-bildbiblioteket?

Om du ställer in att bilderna på din telefon ska Optimeras för iPhone så ersätts dom stora bilderna med mindre versioner.
Kollar jag i min telefon så är bilder före februari ersatta med mindre versioner och då har jag ändå mycket utrymme kvar på telefonen.
Nu finns inte Kamerarullen längre utan det heter Ögonblick men det är riktigt tar du bort bilder så tas dom bort på alla enheter.

Av mitt bibliotek som är 80GB ligger 10GB på min telefon i en kombination av fullstora bilder och mindre versioner.
Skulle utrymmet på telefonen minska kommer flera fullversioner att bytas ut mot mindre versioner

Detta är en bra genomgång (jag har dock inte läst allt själv):http://www.imore.com/photos-os-x-faq

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-10 13:07
Ursprungligen av Megolon:

Nu finns inte Kamerarullen längre utan det heter Ögonblick men det är riktigt tar du bort bilder så tas dom bort på alla enheter.

1) Kamerarullen finns kvar i min telefon iaf. Ligger under "Album". "Ögonblick" ligger under "Bilder".

2) Vad är poängen med att precis alla bilder ska ligga och ta upp plats i backupen när de då redan är lagrade i iCloud-bildbibliotek?

Edit: När inlägget skrevs så stod det "Kamerarulle" i min telefon. Nu har det ändrats och heter istället "Alla bilder".

Ursprungligen av zinned:

1) Kamerarullen finns kvar i min telefon iaf. Ligger under "Album". "Ögonblick" ligger under "Bilder".

2) Vad är poängen med att precis alla bilder ska ligga och ta upp plats i backupen när de då redan är lagrade i iCloud-bildbibliotek?

Edit: När inlägget skrevs så stod det "Kamerarulle" i min telefon. Nu har det ändrats och heter istället "Alla bilder".

Inte ligger bilderna med i backupen inte. Har jag sagt det så sa jag fel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-10 13:20
Ursprungligen av Megolon:

Inte ligger bilderna med i backupen inte. Har jag sagt det så sa jag fel.

Se nedan :

Det är ju garanterat så att dessa 2,9 GB är ytan som tas av det som ligger i Kamerarullen/Alla bilder. Jag vill givetvis inte att det ska ligga där och ta upp plats.

Ursprungligen av zinned:

Se nedan :

Det är ju garanterat så att dessa 2,9 GB är ytan som tas av det som ligger i Kamerarullen/Alla bilder. Jag vill givetvis inte att det ska ligga där och ta upp plats.

Slå av den då.

Ursprungligen av zinned:

Se nedan :

Det är ju garanterat så att dessa 2,9 GB är ytan som tas av det som ligger i Kamerarullen/Alla bilder. Jag vill givetvis inte att det ska ligga där och ta upp plats.

Å andra sidan så har du 196 GB tillgängligt, behöver du optimera lagringen nu?

Jag, å andra sidan, är på väg att slå i mitt tak så jag funderar på rådet om att slå av bildbackupen. Jag ser inte riktigt vad den behövs till. (Undrar om Imore skriver något om det i alla sina guider)

Edit: Fast jag vet inte om det gör någon skillnad. Jag verkar inte tjäna någonting alls på att toggla den inställningen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-10 13:48
Ursprungligen av Megolon:

Slå av den då.

Slå av vad? Jag kan väl inte exkludera just bilder från backupen?

Ursprungligen av zinned:

Slå av vad? Jag kan väl inte exkludera just bilder från backupen?

Jo, om du togglar switchen till höger om "bildbibliotek" i din skärmdump

Men som jag skrev, jag ser ingen skillnad i tillgängligt utrymme oavsett hur den switchen står

Ursprungligen av zinned:

Slå av vad? Jag kan väl inte exkludera just bilder från backupen?

Jo då

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-10 13:58
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, om du togglar switchen till höger om "bildbibliotek" i din skärmdump

Men som jag skrev, jag ser ingen skillnad i tillgängligt utrymme oavsett hur den switchen står

.

Så klart...man har ju aldrig behövt pilla där så jag tänkte inte på det.

Konstigt dock om det inte skulle göra någon skillnad.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, om du togglar switchen till höger om "bildbibliotek" i din skärmdump

Men som jag skrev, jag ser ingen skillnad i tillgängligt utrymme oavsett hur den switchen står

Jag misstänker att vi har hittat en bugg.
För innan jag slog av det så var min säkerhetskopia så stor som bilderna är plus resten.
Men nu när jag slår på det igen ändras inte storleken.

Vill bara lyfta ett varningens finger för de som funderar på att uppgradera från Mavericks till Yosemite iom 10.10.3 lanseringen.
Min strategi har alltid varit att invänta stabil version. Det har funkat bra hittills.
Denna gången drabbades jag dock av att få ett obrukbart iphoto iom lanseringen av Bilder...
Jag hade tänkt börja testa Bilder men stanna kvar i iphoto ett tag till.
Nu har apple plockat bort iphoto från AppStore och då går det inte att uppdatera iphoto till fungerande version med Yosemite.
Jag blev tvingad att gå över till bilder direkt, kanske inte hela världen men det blev inte som jag hade tänkt mig...
Yosemite verkar stabilt och bra på min gamla Unibody MacBook!

Ursprungligen av Scorpio77:

Vill bara lyfta ett varningens finger för de som funderar på att uppgradera från Mavericks till Yosemite iom 10.10.3 lanseringen.
Min strategi har alltid varit att invänta stabil version. Det har funkat bra hittills.
Denna gången drabbades jag dock av att få ett obrukbart iphoto iom lanseringen av Bilder...
Jag hade tänkt börja testa Bilder men stanna kvar i iphoto ett tag till.
Nu har apple plockat bort iphoto från AppStore och då går det inte att uppdatera iphoto till fungerande version med Yosemite.
Jag blev tvingad att gå över till bilder direkt, kanske inte hela världen men det blev inte som jag hade tänkt mig...
Yosemite verkar stabilt och bra på min gamla Unibody MacBook!

Men uppgraderingen lämnar väl kvar Iphoto och det gamla Iphotobiblioteket? Eller har du tagit bort Iphoto manuellt?

Även om du konverterar biblioteket till Bilder så blir det gamla iphotobiblioteket kvar och kan användas.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men uppgraderingen lämnar väl kvar Iphoto och det gamla Iphotobiblioteket? Eller har du tagit bort Iphoto manuellt?

Även om du konverterar biblioteket till Bilder så blir det gamla iphotobiblioteket kvar och kan användas.

Jo, iphoto och biblioteket finns kvar. Men!
Sista versionen av iphoto till Mavericks är inte kompatibel med Yosemite... Därför blev jag tvungen att gå in i bilder fullt ut direkt istället för att testa gradvis som jag hade tänkt mig.
I det här fallet skulle jag ha uppgraderat till Yosemite innan 10.10.3 släpptes, då hade jag kunnat uppdatera iphoto innan den togs bort från AppStore.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-04-12 12:29
Ursprungligen av Scorpio77:

I det här fallet skulle jag ha uppgraderat till Yosemite innan 10.10.3 släpptes, då hade jag kunnat uppdatera iphoto innan den togs bort från AppStore.

Du kanske kan snarfa iPhoto 9.6.1 från någon som kan lägga upp på ex vis Dropbox eller via torrent!

Bevaka tråden