Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta till SSD på MacBook Pro sen 2010 - hjälp

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-04-11 00:02

Nån som kan tänka sig att vara coach om jag ger mig på att byta hårddisk på min Mac som nu är tvärfull? Eller kanske tom hjälpa mig att göra det, bor i Uppsala.

Sen har jag en Time Capsule som strejkar också som jag inte vet vad jag ska göra med

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-11 03:47

Kolla guiden på www.ifixit.com
Det är busenkelt att byta disken.

Om du kan ta dig till stockholm så kan jag hjälpa dig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-04-11 09:19

Data och applikationer

Ursprungligen av Json_81:

Kolla guiden på www.ifixit.com
Det är busenkelt att byta disken.

Ursprungligen av JoelBurman:

Om du kan ta dig till stockholm så kan jag hjälpa dig.

Ska läsa på i helgen. Det jag känner mest oro för är data och applikationer. Synkar idag till en extern disk m Time Machine. Kan man när den nya disken är på plats bara läsa in data från den enkelt eller är det svårt?

Ursprungligen av annen:

Ska läsa på i helgen. Det jag känner mest oro för är data och applikationer. Synkar idag till en extern disk m Time Machine. Kan man när den nya disken är på plats bara läsa in data från den enkelt eller är det svårt?

Det är det enklaste sättet. Jag gör alltid en clean install med mavericks ifrån USB sticka för att sedan läsa in min senaste time machine back-up. Vet många som kör in Time Machine direkt via cmd+r kommandot vid boot-up.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-04-11 12:17

Sticka

Ursprungligen av JoelBurman:

Det är det enklaste sättet. Jag gör alltid en clean install med mavericks ifrån USB sticka för att sedan läsa in min senaste time machine back-up. Vet många som kör in Time Machine direkt via cmd+r kommandot vid boot-up.

Sparar du alltså ner operativet på ett USB-minne som du sätter i vid första uppstart m nya disken?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-11 14:18
Ursprungligen av annen:

Sparar du alltså ner operativet på ett USB-minne som du sätter i vid första uppstart m nya disken?

Du kan använda internet recovery, så laddas OS'et ner.

Har du hittat någon bra SSD som du bestämt dig för än? Jag har nämligen letat en del de senaste dagarna och det var lite bökigare än jag väntat mig. Detta pga att jag upptäckte att Yosemite saknar stöd för TRIM, som rekommenderas till många SSD-diskar. Fast jag kanske gjorde det onödigt krångligt då vissa hävdar att TRIM inte spelar en sån stor roll på nya diskar

TRIM är bara aktiverat i OS X för de SSDer som Apple själva satt in i burkarna. Men du kan använda Trim Enabler om du vill. Det borde göra en viss skillnad att ha TRIM jämfört med att inte ha det.

Ursprungligen av annen:

Sparar du alltså ner operativet på ett USB-minne som du sätter i vid första uppstart m nya disken?

Precis så.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

TRIM är bara aktiverat i OS X för de SSDer som Apple själva satt in i burkarna. Men du kan använda Trim Enabler om du vill. Det borde göra en viss skillnad att ha TRIM jämfört med att inte ha det.

Trim Enabler funkar i nuläget bara med Mavericks för att kunna aktivera det med Yosemite krävs ett mjukvaruhack. Jag får ibland intrycket att ha trim enabler aktiverad är lite som hängsel och livrem samtidigt.

Ursprungligen av JoelBurman:

Trim Enabler funkar i nuläget bara med Mavericks för att kunna aktivera det med Yosemite krävs ett mjukvaruhack.

Där ser man, något jag inte visste.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-12 00:19
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Där ser man, något jag inte visste.

Ursprungligen av JoelBurman:

Trim Enabler funkar i nuläget bara med Mavericks för att kunna aktivera det med Yosemite krävs ett mjukvaruhack. Jag får ibland intrycket att ha trim enabler aktiverad är lite som hängsel och livrem samtidigt.

Vet inte om jag skulle kalla det hack, men man måste stänga av en ny säkerhetsfunktion.

Jag har inte meckat med det och inte märkt någon skillnad mellan mavericks med trim enabler och yosemite utan, kört yosemite på datorn sen det släpptes.

Ursprungligen av Json_81:

Vet inte om jag skulle kalla det hack, men man måste stänga av en ny säkerhetsfunktion.

Jag har inte meckat med det och inte märkt någon skillnad mellan mavericks med trim enabler och yosemite utan, kört yosemite på datorn sen det släpptes.

Samma här. Körde in i det längsta med Mavericks och Trim Enabler tills jag fick en massa jobbrelaterade dokument skrivna i "nya" pages. Så då uppgraderade jag till slut och har ej aktiverat trim via Kext ännu. Så har slängt hängslena så att säga.

1
Bevaka tråden