Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reparera HDD

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Har köpt en begagnad en 2,5 tums 1TB HDD som jag ska använda i ett USB3 kabinett. När jag felsöker den i skivverktyg får jag upp att den har fel som inte går att laga i skivverktyg. Finns det nått annat program jag kan försöka med? Googlade lite snabbt men fick bara upp diskwarrior som kostar runt 119 USD.

Nån som har nån erfarenhet av det? Eller är jag i sitsen att det bara är att skicka tillbaka disken till säljaren?

Skicka tillbaka till säljaren. Inget som jag skulle ha vågat att använda.

  • Medlem
  • 2015-04-08 18:00
Ursprungligen av JoelBurman:

När jag felsöker den i skivverktyg får jag upp att den har fel som inte går att laga i skivverktyg. Finns det nått annat program jag kan försöka med? /.../ Nån som har nån erfarenhet av det? Eller är jag i sitsen att det bara är att skicka tillbaka disken till säljaren?

Det beror på vad det är för typ av fel. Skivverktyg och DiskWarrior kan ju bara laga fel i filsystemet. Och är det en helt ny tom disk kan du ju bara formatera om den istället. Det du bör kontrollera är SMART-status och bad blocks.

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
Kolla speciellt de rosa fälten.

Bad blocks går inte att "laga", men kan mappas bort och gömmas. Det är dock omöjligt att säga om dessa block är början på ett snart slut eller om de kommer ligga statiskt i åratal. Vill man chansa får man övervaka och se om de blir fler.

Ibland går det inte att få ut all information via USB. Bäst är egentligen att koppla den direkt på SATA-bussen och köra tillverkarens eget program. Annars t.ex. Ultimate Boot CD och HDAT2. Skriva till hela disken och kontrollera resultat.

Ursprungligen av erak:

Det beror på vad det är för typ av fel. Skivverktyg och DiskWarrior kan ju bara laga fel i filsystemet. Och är det en helt ny tom disk kan du ju bara formatera om den istället. Det du bör kontrollera är SMART-status och bad blocks.

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
Kolla speciellt de rosa fälten.

Bad blocks går inte att "laga", men kan mappas bort och gömmas. Det är dock omöjligt att säga om dessa block är början på ett snart slut eller om de kommer ligga statiskt i åratal. Vill man chansa får man övervaka och se om de blir fler.

Ibland går det inte att få ut all information via USB. Bäst är egentligen att koppla den direkt på SATA-bussen och köra tillverkarens eget program. Annars t.ex. Ultimate Boot CD och HDAT2. Skriva till hela disken och kontrollera resultat.

Jag testade att formatera om disken tre gånger men hela tiden kom samma felmeddelande när jag kontrollerade status efteråt. Har nu skickat tillbaka den till säljaren.

  • Medlem
  • 2015-04-09 13:46

Ok, det låter inte friskt, och du gjorde rätt att skicka tillbaka den.

Värt att tänka på är att Skivverktyg är ett svagt verktyg i det här avseendet, och levererar bara ytlig information. Så vitt jag vet rapporterar den enbart SMART-status som Verified, Not Supported eller About to Fail, där Verified inte behöver betyda att disken är frisk. Genom att skriva nollor till hela disken mappas dock bad blocks bort, men det kan vara viktigt att ha möjlighet att övervaka antalet.

Erak: Vad finns det för bättre alternativ för oss som kör OSX när det gäller liknande program?

https://www.micromat.com/products/techtool-pr...

Testar om det finns bad blocks på hdn mm.
ALLTID bra att veta och testa sina hds med jämna mellanrum.

Jag har testat

Disk utility och AHT
Drive Genius 4
Tech Tool Pro 7

Dessa gör säkerligen sitt och finner vanliga problem.

Men ingen av dem når upp till kvalitén på Spinrite.
Som tyvärr inte fungerar på Mac (man måste ansluta disk till en PC istället).

Senast redigerat 2015-04-11 20:09
Ursprungligen av panther:

https://www.micromat.com/products/techtool-pr...

Testar om det finns bad blocks på hdn mm.
ALLTID bra att veta och testa sina hds med jämna mellanrum.

Ursprungligen av Borttaget:

Jag hr testat

Disk utility och AHT
Drive Genius 4
Tech Tool Pro 7

Dessa gör säkerligen sitt och finner vanliga problem.

Men ingen av dem når upp till Kvalitén på Spinrite.
Som tyvärr inte fungerar på Mac (man måste ansluta disk till en PC istället).

Tack för tipsen!

Senast redigerat 2018-07-23 13:15
1
Bevaka tråden