Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går det köra Time machine över internet?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-17 11:48

Jag har en mac mini server som agerar time machine backupserver i hemmet. Den är kopplad till internet via en Airport Extreme basstation och ADSL-modem.

Det jag undrar är om min bror i grannkommunen kan göra en time machine backup på sin macbook till min mac mini server över internet? Vi har labbat lite och han kan ansluta till servern via AFP och välja nätverksdisken i time machine. Men när han väljer att starta backupen avbryts den direkt och han får felmeddelande att enheten inte är tillgänglig. Kopiera filer via finder går bra.

Någon som har erfarenhet av detta? Finns det en lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-17 14:51

Har ni testat med att han VPNar in till MacMinin så han kommer in på det "lokala nätet"?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-17 14:57

VPN har vi inte testat än men det skulle ju kunna vara en lösning. Lite klumpigare men lite säkrare och säkert en trolig lösning på problemet.
Kan bli bra tidsfördriv i helgen att laborera med.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-17 16:55
Ursprungligen av morgan_a:

Det är så vi gör i dagsläget men jag tror att det är när man kör TM genom en router som det strejkar. Trots att min Airport är rätt inställd och det går att mappa upp serverns diskar i finder samt välja dessa i TM så går det inte.

Exemplet tycks bara köra på ett lokalt nätverk och inte över internet då de har en 192.168.x.x adress till nätverksdisken. Så det är fortfarande oklart om det går eller inte. Men bra guide.

Time Machine över VPN går ej då Bonjour ej kan färdas över VPN utan en mDNS-server.

edit: Såvida man inte använder programmet NetworkBeacon på datorn man ska backa upp.

Senast redigerat 2011-02-17 19:34
  • Medlem
  • Lindome
  • 2011-03-24 17:58

Hade vart nice om du gjorde en guide eller inspelning med qt x så man vet hur man gör, är ganska färsk inom detta

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-10 09:40

4år gammal tråd men för att uppdatera den om någon söker efter svaret;

Det går att säkerhetskopiera via VPN till Time Machine.
Anslut via vpn och mounta sedan din backup-mapp via afp:// och välj den sedan bland "Tillgängliga diskar" i Time Machine-inställningarna.

1
Bevaka tråden