Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

POBLEM LÖST: Svagt klickljud efter ramminnes byte

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Köpte 2x4 gb ramminne begagnat till min mac mini 2012 och testade dessa genom att sätta dem i min cMBP för att se att de funkade vilket de gjorde. Nu tog jag ut dem (och satte dem i min mini) i MBP satte jag nu tillbaka original minnena. När jag satt tillbaka locket uppstår ett svagt regelbundet klickljud. Har efter det bytt minnen igen och satt in original minnena ifrån minin 2x2GB i MBP men ljudet kvarstår. Vad har hänt tror ni?

I samband med minnesbytena kopplar jag alltid bort batteriet ifrån moderkortet.

Edit: Två program ballade ur i samband med allt detta. Memory Clean samt uTorrent. Stog att de blivit skadade och behöver ominstalleras.

Senast redigerat 2015-04-10 12:47
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-09 21:12

Klickljud brukar betyda att hårddisken har problem att synka in på spåren. Troligen inget samband med ditt minnesbyte utan bara otur att det hände då.
Du kan starta upp via annat media (DVD eller USB-FireWire) och se om hårddisken lever. Ev kan det hjälpa att formatera om den, annars bara att byta.

Fast jag har en SSD disk. De ska väl inte klicka?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-04-09 22:15

Då har du bara fläkt och superdrive som rör på sig. Hur låter ljudet? Vad är regelbundet?

Ljudet är två små klick i följd sen fem sekunders uppehåll innan det kommer igen. Fläkten har slagit mig också att det borde vara. Nån som testat att plocka isär den?

Skruvade bort locket igen och pillade lite på fläkten. Det visade sig att en del på den hakat upp sig men den släppte så fort jag nuddade vid den. Mistljudet är borta nu så problemet lär förhoppningsvis vara fixat.

1
Bevaka tråden