Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper IOS 8.3

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple släpper en uppdatering till det mobila operativsystemet IOS, och version 8.3 bjuder bland annat på nya emoji-symboler och Siri på svenska.

Läs hela artikeln här

Apple TV!

Apple TV har också uppdaterats!

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-04-08 19:48
Ursprungligen av DonCyrano:

Apple TV har också uppdaterats!

Med vad?

Ursprungligen av The Cat:

Med vad?

Till en nyare version av iOS

Är det någon som har hittat emojen med vulcan "split fingers"? Jag letar den men hittar den inte.

Ursprungligen av BlackSmp:

Är det någon som har hittat emojen med vulcan "split fingers"? Jag letar den men hittar den inte.

Inte jag heller. Kan det va först i 10.10.4? Finns det betaversioner av den redan?

Tillägg: Nä, jag mindes rätt, det var i 10.10.3 som den skulle finnas med.

Bland annat här läste jag om det första gången:

http://qz.com/376342/an-emoji-for-spocks-live...

Äntligen Siri på svenska! Men hur bra funkar det?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-08 21:01

Jag har kört betan ett tag. Trevligt med siri och wifi verkar vara fixat.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Inte jag heller. Kan det va först i 10.10.4? Finns det betaversioner av den redan?

Tillägg: Nä, jag mindes rätt, det var i 10.10.3 som den skulle finnas med.

Bland annat här läste jag om det första gången:

http://qz.com/376342/an-emoji-for-spocks-live...

Skönt då är jag inte ensam. Hittar den inte i 10.10.3 eller 8.3

Ursprungligen av carlsson:

Äntligen Siri på svenska! Men hur bra funkar det?

Med betan fungerade det helt ok förutom att när man pratade in ett sms så avbröt Siri innan man var klar och frågade om det skulle skickas.
Har inte hunnit testa än hur det fungerar i skarp version.
Kan tipsa om denna tråd där tips för Siri
http://www.99mac.se/forum/t/312149-siri-pa-sv...

Ursprungligen av carlsson:

Äntligen Siri på svenska! Men hur bra funkar det?

Hon uttalar "inställt" som "inställning L L T".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-04-08 23:41

Ny finess på Continuity och iPhone Calling: tryck på power off-knappen på din mobile och ljudet tystar... på alla enheter som har samma AppleID och iPhone Calling aktiverat! Inte bara din mobil som du precis fick tyst på. Är detta känt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-09 08:57

Mycket bra!

Ursprungligen av BlackSmp:

Är det någon som har hittat emojen med vulcan "split fingers"? Jag letar den men hittar den inte.

Spock-emojin finns i typsnittet men inte på tangentbordet. Om du kopierar in den: ? så ser du den i iOS 8.3 och Mac OS 10.10.3 men du kan inte skriva den utan att kopiera den. Vill du använda den mycket kan du klart lägga in ett kortkommando för den.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2015-04-09 08:58

Tror ni Apple kommer med ett svenskt tangentbord med "predictive typing" eller vad det heter? Det är väl en av de få saker jag tycker android gör bättre och jag hade hoppats på det i 8.3. Jag vill inte använda 3e-parts tangentbord på grund av säkerhetsaspekten.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Spock-emojin finns i typsnittet men inte på tangentbordet. Om du kopierar in den: ? så ser du den i iOS 8.3 och Mac OS 10.10.3 men du kan inte skriva den utan att kopiera den. Vill du använda den mycket kan du klart lägga in ett kortkommando för den.

Fantastiskt! Nu ska jag sluta avsluta alla mina meddelanden med en glad gubbe och skicka den där istället!

LLAP

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Spock-emojin finns i typsnittet men inte på tangentbordet. Om du kopierar in den: ? så ser du den i iOS 8.3 och Mac OS 10.10.3 men du kan inte skriva den utan att kopiera den. Vill du använda den mycket kan du klart lägga in ett kortkommando för den.

Perfekt, jag hade allt förberett med ett kortkommando så det var bara att kopiera in din text!

Tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-04-09 10:29

Är det bara för mig Siri på svenska inte fungerar riktigt som det ska? Till en början kunde jag höra hennes röst, men nu får jag bara text till svar. Byter jag till engelska eller danska kommer rösten tillbaka.

Jag har stängt av och satt på alla inställningar som har med Siri och göra, samt stängt av och satt på telefonen, utan något resultat. Vad är felet?

Ursprungligen av Adzam 1:

Är det bara för mig Siri på svenska inte fungerar riktigt som det ska? Till en början kunde jag höra hennes röst, men nu får jag bara text till svar. Byter jag till engelska eller danska kommer rösten tillbaka.

Jag har stängt av och satt på alla inställningar som har med Siri och göra, samt stängt av och satt på telefonen, utan något resultat. Vad är felet?

Låter helknäppt. Du kanske kan testa att nollställa nätverksinställningarna?

Inställningar>Allmänt>Nollställ

Ursprungligen av flygarn:

Tror ni Apple kommer med ett svenskt tangentbord med "predictive typing" eller vad det heter? Det är väl en av de få saker jag tycker android gör bättre och jag hade hoppats på det i 8.3. Jag vill inte använda 3e-parts tangentbord på grund av säkerhetsaspekten.

Ja det vore verkligen på tiden.

Märkligt att de inte lägger in fler landsflaggor samt EU-flaggan och varför inte regnbågsflaggan, sjörövarflaggan och FN-flaggan?

Btw, finns det fler dolda emojis än ??

Ursprungligen av Adzam 1:

Är det bara för mig Siri på svenska inte fungerar riktigt som det ska? Till en början kunde jag höra hennes röst, men nu får jag bara text till svar. Byter jag till engelska eller danska kommer rösten tillbaka.

Jag har stängt av och satt på alla inställningar som har med Siri och göra, samt stängt av och satt på telefonen, utan något resultat. Vad är felet?

Röst feedback satt på Alltid i Siri inställningarna?

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple släpper en uppdatering till det mobila operativsystemet IOS, och version 8.3 bjuder bland annat på nya emojisymboler och Siri på svenska.

Läs hela artikeln här

Härligt att man nu under mobilnät kan välja mellan 2G, 3G och 4G. Det har inte varit så för mig tidigare, kan ju vara operatörsberoende.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-04-09 11:56
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Låter helknäppt. Du kanske kan testa att nollställa nätverksinställningarna?

Inställningar>Allmänt>Nollställ

Gjorde ingen skillnad, tyvärr.

Ursprungligen av Megolon:

Röst feedback satt på Alltid i Siri inställningarna?

Japp. Jag har ändrat fram och tillbaka mellan "Alltid" och "Endast handsfree", utan resultat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-09 16:29

Gjort en Force Restart med Home och Power samtidigt i 10 sekunder?

Hur får jag Siri att fungera ihop med Appar?
Ex:
"Skriv ett inlägg på Facebook"
Siri: Vad vill du skriva?

Ursprungligen av Chaosstar:

Hur får jag Siri att fungera ihop med Appar?
Ex:
"Skriv ett inlägg på Facebook"
Siri: Vad vill du skriva?

"Posta på Facebook" säger jag så får jag frågan "Vad vill du säga"

Ursprungligen av Megolon:

"Posta på Facebook" säger jag så får jag frågan "Vad vill du säga"

Min säger att de måste kopplas samman, men hur gör man det?

Ursprungligen av Chaosstar:

Min säger att de måste kopplas samman, men hur gör man det?

Konstigt inget jag varit med om så det kan jag inte hjälpa dig med.

Ursprungligen av Megolon:

Konstigt inget jag varit med om så det kan jag inte hjälpa dig med.

Fixade det, var tvungen att ha Facebook-ihopkopplat med iOS räckte inte med att va inloggad i appen.

Men då betyder det att förutom Twitter, Vimeo, Flickr och Facebook så går det inte att låta Siri utföra kommandon i Appar?

Bevaka tråden