Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker, rapporter och skiljelinjer.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har gjort en layoutrapport i filemaker. Posterna är sorterade och skrivs ut tre kolumner. Jag skulle gärna vilja ha en lodrät linje som skiljer kolumnerna åt. Problemet är att i redigeringsläget så består ju layouten av några olika vågräta fält med delsummor och annat, och dra ett streck över dessa funkar ju inte. Linjen syns bara i ett av fälten, trots att det sträcker sig över både delsummor och huvuddel. Tips?

Rent allmänt så är det alltid bra att lämna information om versioner. Tipsen och lösningsförslagen kan ju ibland skilja mellan versionerna.

- Version av FileMaker?
- Version av OS X?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-09 09:32

och en bild kanske....?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Rent allmänt så är det alltid bra att lämna information om versioner. Tipsen och lösningsförslagen kan ju ibland skilja mellan versionerna.

- Pro 13/Version av FileMaker?
- 10.10.2/Version av OS X?

Senast redigerat 2015-04-09 13:13
Ursprungligen av kenjon:

och en bild kanske....?

Knåpade raskt ihop en testrapport
Strecken efter posterna är en linje som är dragen i delsummefältet, strecket i sidhuvud och fot är samma streck, som ju då inte hänger ihop genom posterna. Det går att exakt mäta linjen i delsummefältet så att det ser ut som en sammanhängande linje. Men det är ju knöligt. Använder man sedan flera delsummefält så måste man dra flera linjer som ligger ovanför varandra, och är lagom långa för att fylla upp fältet på höjden.

Finns det ingen inställning för sånt här? Horisontella linjer finns ju till varje fält.

Jag tror att en bild på din layout hade varit bättre än en bild av det utskrivna resultatet. Då blir det lättare att peka ut vad du ska göra - och var.

http://www.macosxtips.se/2009/06/06/screensho...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att en bild på din layout hade varit bättre än en bild av det utskrivna resultatet. Då blir det lättare att peka ut vad du ska göra - och var.

http://www.macosxtips.se/2009/06/06/screensho...

JPG (eller PNG eller GIF), inte TIFF. Det är mycket enklare om bilderna syns direkt i inlägget, än att vi ska behöva ladda ner dem.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

JPG (eller PNG eller GIF), inte TIFF. Det är mycket enklare om bilderna syns direkt i inlägget, än att vi ska behöva ladda ner dem.

Ursprungligen av tbe009:

...trots att det sträcker sig över både delsummor och huvuddel. Tips?

Det funkar inte så. Du kan inte ha ett streck som går över flera delar av rapporten.

Du får göra tre olika streck - ett i varje del av rapporten. Se de röd/blå/gröna strecken i mitt exempel.

Om man gör dem i samma färg, så kommer det att se ut som ett enda streck på den färdiga rapporten.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det funkar inte så. Du kan inte ha ett streck som går över flera delar av rapporten.

Du får göra tre olika streck - ett i varje del av rapporten. Se de röd/blå/gröna strecken i mitt exempel.

Om man gör dem i samma färg, så kommer det att se ut som ett enda streck på den färdiga rapporten.

Tack för hjälpen. Så får det bli/T

1
Bevaka tråden