Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa Apple TV klarar inte 4K

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

De som hoppas på att kunna se 4K-video med nästa generations Apple TV kommer enligt nya uppgifter att bli besvikna.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2015-04-07 15:29

Med tanke på att Apple säljer filmer i 1080p som ligger runt 4-6 GB så borde man inte förvänta sig annat.

Vad skulle det behövas för uppkoppling, ”dator”/Apple-TV och hårddisk för att klara av att via internet zappa snabbt mellan säg ett 50-tal TV-kanaler i 4K-upplösning? Lägg sedan till att du kanske vill spela in 2-3 stycken av dem samtidigt som du ser på en av dem. Och uppkopplingen måste såklart räcka till alla fem TV-aparater som du har i huset.
Går det ens med 1080?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-07 17:12
Ursprungligen av Chaosstar:

Vad skulle det behövas för uppkoppling, ”dator”/Apple-TV och hårddisk för att klara av att via internet zappa snabbt mellan säg ett 50-tal TV-kanaler i 4K-upplösning? Lägg sedan till att du kanske vill spela in 2-3 stycken av dem samtidigt som du ser på en av dem. Och uppkopplingen måste såklart räcka till alla fem TV-aparater som du har i huset.
Går det ens med 1080?

Beror helt på bitrate.
3-4st 4K strömmar från netflix borde vara lugnt på en vanlig 100-lina.
Två okomprimerade 1080p blir nog svettigt.

Ursprungligen av Chaosstar:

Lägg sedan till att du kanske vill spela in 2-3 stycken av dem samtidigt som du ser på en av dem.

Jag tror inte att ATV någonsin kommer att kunna spela in konventionell TV.

Men 25 Mbit/s ska väl räcka för 4K, i alla fall enligt netflix. Finns ju redan 4K på youtube dessutom.

Känns ju lite som skott i huvudet av Apple om nya ATV inte stödjer 4K. Många verkar tycka att 4K är onödigt vilket det kan tyckas vara om man mest kollar på film i en liten TV men har man en 4K TV över 50" eller en 4K projektor med över 100" skärm så ser man definitivt skillnad.
Bäst vore om Apple släppte en vanlig ATV med 1080p stöd och en ATV Pro med stöd för 4K och lite fler andra funktioner för de som ställer lite högre krav.

Om 2-3 år är inte 4K mainstream världen över.
Tänk efter och var inte så teknikhungriga.

Dessutom handlar det om att maximera vinst.
Släpp en version som alla köper. Gör nästa version oumbärlig och du har lika stor instant vinst igen.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag tror inte att ATV någonsin kommer att kunna spela in konventionell TV.

Men 25 Mbit/s ska väl räcka för 4K, i alla fall enligt netflix. Finns ju redan 4K på youtube dessutom.

Jo men tänk att du ska kunna zappa runt mellan en massa streams/kanaler utan märkbar fördröjning i tid (inte ens 1 sekund är okej) mellan kanalerna (i säg 2-3 TV-apparater samtidigt) och vad händer om 50 lägenheter i ditt hus gör det samtidigt från samma leverantör? Internet-TV är inte ens moget i 1080, uppkopplingarna är för dåliga och hårddiskarna för små. TV-upplevelsen blir sämre (om man bortser från bildkvalitén) än hur den var med analog kabel-TV. Vilket suger.

Lägg sedan till hur det är i andra länder OMG!

Ursprungligen av Perobous:

Känns ju lite som skott i huvudet av Apple om nya ATV inte stödjer 4K. Många verkar tycka att 4K är onödigt vilket det kan tyckas vara om man mest kollar på film i en liten TV men har man en 4K TV över 50" eller en 4K projektor med över 100" skärm så ser man definitivt skillnad.
Bäst vore om Apple släppte en vanlig ATV med 1080p stöd och en ATV Pro med stöd för 4K och lite fler andra funktioner för de som ställer lite högre krav.

Ja vi såg hur det gick när Apple hade ett stort urval av produkter så det kommer aldrig hända.

Finns inget kommersiellt 4K utbud idag och att släppa en ATV nu som stöder något som kanske slår om 5-10år är icke troligt.

Ursprungligen av Megolon:

Ja vi såg hur det gick när Apple hade ett stort urval av produkter så det kommer aldrig hända.

Apple har massvis av produkter och mängder av varianter på dom nu så den invändningen är inte så relevant.

Ursprungligen av Megolon:

Finns inget kommersiellt 4K utbud idag och att släppa en ATV nu som stöder något som kanske slår om 5-10år är icke troligt.

Är inte Netflix synnerligen kommersiellt? De har inte mycket 4K material idag men mer är på väg, det kommer inte ta 5-10 år innan 4K är vardagsmat. Dessutom kan många redan idag spela in 4K videos själva med sina mobiler eller kameror, 4K är också mycket bra för 3D filmer i 1080p som slipper tappa upplösning och uppskakade Bluray ser ofta fantastiskt bra ut i 4K. Så som sagt det är skott i huvudet av Apple att inte släppa ATV med 4K kompatibilitet, så jag hoppas ryktet inte stämmer.

Om Apple TV ska fungera precis som den gör idag med fasta Appar så är 4K-stöd iofs inte helt dumt. Kan trotts min tankar ovan hålla med Perobous till viss del.
Lanserar de en internetbaserad traditionell TV-tjänst så kan den ju skalas upp till 4k för de som sitter med en sådan TV.

Ursprungligen av Perobous:

Apple har massvis av produkter och mängder av varianter på dom nu så den invändningen är inte så relevant.

Är inte Netflix synnerligen kommersiellt? De har inte mycket 4K material idag men mer är på väg, det kommer inte ta 5-10 år innan 4K är vardagsmat. Dessutom kan många redan idag spela in 4K videos själva med sina mobiler eller kameror, 4K är också mycket bra för 3D filmer i 1080p som slipper tappa upplösning och uppskakade Bluray ser ofta fantastiskt bra ut i 4K. Så som sagt det är skott i huvudet av Apple att inte släppa ATV med 4K kompatibilitet, så jag hoppas ryktet inte stämmer.

Det är visst tydligt här måste man precisera sig till 100% för att budskapet ska gå fram

Citat:

Finns inget kommersiellt 4K utbud idag att tala om och att släppa en ATV nu som stöder något som kanske slår om 5-10år är icke troligt.

Det är bara en tjänst som erbjuder ett begränsat urval av sitt bibliotek i 4K.
Inget att hänga i julgranen och är man så beroende av att spela upp 4K material finns det andra spelare.
Först när fler leverantörer kan erbjuda i 4K så kommer Apple att haka på.
Absolut att det kommer ta mer än 5år för se bara på hur lång tid det tagit innan HD har "slagit igenom"
Det lanserades för 10år sedan och än idag erbjuder inte alla kanaler det.

Ursprungligen av Megolon:

Absolut att det kommer ta mer än 5år för se bara på hur lång tid det tagit innan HD har "slagit igenom"
Det lanserades för 10år sedan och än idag erbjuder inte alla kanaler det.

Viss skillnad på Broadcast och Streaming/nedladdning. Blu-Ray med 1080p har dessutom funnits rätt länge och snart kommer 4K Blu- http://www.cnet.com/news/ultra-hd-4k-blu-ray-...

Ursprungligen av Perobous:

Apple har massvis av produkter och mängder av varianter på dom nu så den invändningen är inte så relevant.
.

Det är tydligt att du inte kan Apple´s historia märker jag.
Apple har inte massvis produkter nu om man jämför vad SJ skrotade när han återvände.

Ursprungligen av Perobous:

Viss skillnad på Broadcast och Streaming/nedladdning.

Nej inte direkt utan jag ville visa hur lång tid det tar innan någonting slår.
Broadcast är något som nästan alla använder dagligen och med det i åtanke är det häpnadsväckande att HD inte är mer vanligt.

Ursprungligen av Perobous:

Blu-Ray med 1080p har dessutom funnits rätt länge och snart kommer 4K Blu- http://www.cnet.com/news/ultra-hd-4k-blu-ray-...

Något som verkligen har med ATV att göra

Ursprungligen av Megolon:

Det är tydligt att du inte kan Apple´s historia märker jag.
Apple har inte massvis produkter nu om man jämför vad SJ skrotade när han återvände.

Jodå jag kan Apples historia rätt bra. M_an kan lugnt påstå att de har massvis av produkter och varianter på dessa i sitt sortiment nu.i sitt sortiment. Skillnaden är att de har tokbra försäljning av det mesta nu, det hade de inte då Jobs kom tillbaka.

Ursprungligen av Perobous:

Jodå jag kan Apples historia rätt bra. M_an kan lugnt påstå att de har massvis av produkter och varianter på dessa i sitt sortiment nu.i sitt sortiment. Skillnaden är att de har tokbra försäljning av det mesta nu, det hade de inte då Jobs kom tillbaka.

Inget jag håller med om och dom som vet mer gör det med.

Citat:

What he found out was that Apple had been producing multiple versions of the same product to satisfy requests from retailers. For instance, the company was selling a dozen varied versions of the Macintosh computer.

Unable to explain why so many products were necessary, Jobs asked his team of top managers, "Which ones do I tell my friends to buy?" When he didn't get a simple answer, Jobs got to work reducing the number of Apple products by 70 percent.

Ursprungligen av Megolon:

Nej inte direkt

Jo direkt så kan man ju påtala att bandbreddsbegränsningar är betydligt mer problematiska med Broadcast än med nedladdning.

Ursprungligen av Megolon:

Något som verkligen har med ATV att göra

Jo faktiskt för det är ju inte direkt ovanligt att Blu-Ray diskar konverteras och spelas upp genom bl.a. ATV.

Ursprungligen av Megolon:

Inget jag håller med om och dom som vet mer gör det med.

Dom som vet mer håller definitivt med mig. För på den tid du pratar om så hade Apple inga mobiler alls i sitt sortiment inte heller iPad, iPod, iWatch, ATV eller tre linjer med bärbara datorer med mer.

Ursprungligen av Perobous:

Jo direkt så kan man ju påtala att bandbreddsbegränsningar är betydligt mer problematiska med Broadcast än med nedladdning.

Öh nej varför skulle det vara det? Snarare att vissa kanaler tycker det är för dyrt att producera HD material.

Ursprungligen av Perobous:

Jo faktiskt för det är ju inte direkt ovanligt att Blu-Ray diskar konverteras och spelas upp genom bl.a. ATV.

Nu är du verkligen desperat i ditt argumenterande och famlar efter halmstrån
Det finns enklare och smidigare sätt att spela upp dom på.
Så nej att BD finns i 4K är inget som är relaterat till ifall Apple ska släppa en ATV med 4K stöd.

Ursprungligen av Perobous:

Dom som vet mer håller definitivt med mig. För på den tid du pratar om så hade Apple inga mobiler alls i sitt sortiment inte heller iPad, iPod, iWatch, ATV eller tre linjer med bärbara datorer med mer.

Så då menar du att dom ljuger och att du vet mer. Hybris någon!!!
På den tiden så tillverkade Apple bland annat sina egna skrivare.
Men ok ha du den åsikten så har jag min

Ursprungligen av Megolon:

Så då menar du att dom ljuger och att du vet mer. Hybris någon!!!
På den tiden så tillverkade Apple bland annat sina egna skrivare.
Men ok ha du den åsikten så har jag min

Slappna av, ta ett djupt andetag (eller flera). Vet inte vad du vill med dina !!! ???, Kanske är ett sätt för dig att uttrycka dig?
Det går att ändra sina inlägg på sidan, klicka på Ändra.

Ursprungligen av Anderlind:

Slappna av, ta ett djupt andetag (eller flera). Vet inte vad du vill med dina !!! ???, Kanske är ett sätt för dig att uttrycka dig?
Det går att ändra sina inlägg på sidan, klicka på Ändra.

Är du någon sorts moderator eller forumpolis?
Visste inte att det var emot reglera att skriva !?!?!

Ursprungligen av Megolon:

Är du någon sorts moderator eller forumpolis?
Visste inte att det var emot reglera att skriva !?!?!

Kan behövas ibland verkar det som men har väl ingenting alls med att nästa AppleTV inte har support för 4K. !!?!!!

Ursprungligen av Anderlind:

Kan behövas ibland verkar det som men har väl ingenting alls med att nästa AppleTV inte har support för 4K. !!?!!!

Då får du väl skicka in en ansökan om att blir moderator eftersom du verkar vara så ivrig att utföra det jobbet

Har lösningen för dom som saknar 4K stöd i ATV
http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/medias...

Den är t.o.m lik en ATV.

Ursprungligen av Megolon:

Så då menar du att dom ljuger och att du vet mer. Hybris någon!!!
På den tiden så tillverkade Apple bland annat sina egna skrivare.

Apple har fler produkter i betydligt fler varianter idag än de hade innan Jobs kom tillbaka så två varianter på ATV skulle inte göra mycket skillnad.

FYI Apples skrivare då var Canon skrivare med andra skal.

Ursprungligen av Perobous:

Apple har fler produkter i betydligt fler varianter idag än de hade innan Jobs kom tillbaka så två varianter på ATV skulle inte göra mycket skillnad.

FYI Apples skrivare då var bara Canon skrivare med annat skal.

Let's agree to disagree

Ursprungligen av Megolon:

Öh nej varför skulle det vara det? Snarare att vissa kanaler tycker det är för dyrt att producera HD material..

För dyrt? Väldigt många kanaler producerar redan sitt material i 4K.

Ursprungligen av Megolon:

Nu är du verkligen desperat i ditt argumenterande och famlar efter halmstrån
Det finns enklare och smidigare sätt att spela upp dom på.

Inget halmstrå att väldigt många rippar sina Dvd och BD och lägger dom på sina mediaserver-diskar för att spela upp dom genom en ATV eller någon annan mediaspelare.

Ursprungligen av Megolon:

Så nej att BD finns i 4K är inget som är relaterat till ifall Apple ska släppa en ATV med 4K stöd.

Det är klart det är.

Ursprungligen av Perobous:

För dyrt? Väldigt många kanaler producerar redan sitt material i 4K.

Som dom inte kan sända för som du nyss sa är det en bandbreddsfråga,

Ursprungligen av Perobous:

Inget halmstrå att väldigt många rippar sina Dvd och BD och lägger dom på sina mediaserver-diskar för att spela upp dom genom en ATV eller någon annan mediaspelare.

Jo det är verkligen ett halmstrå för det är inte många som köper en ATV för att enkom rippa sina DVD och BD till ett ATV vänligt format.
Sen så går det inte att spela upp material från en mediaserver till en ATV utan fullösningar.

Ursprungligen av Perobous:

Det är klart det är.

Lets agree to disagree.

Bevaka tråden