Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säg hej till nya fläktlösa Macbook

Tråden skapades och har fått 151 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Narii:

Igen, den är inte supertunn, den är fetare på den tunnaste delen än en Mba, så igen. Whats the point. Den har inte bättre batteritid än en Mba heller. Så inget plus där heller, ganska kass batteritid egentligen med tanke på hur litet kretskortet är och hur stor del av datorn som är batteri samt hur energisnåla komponenter den använder.
Och jag hoppas verkligen inte att detta är framtiden för Apple, då tror jag tyvärr att det kommer gå utför. Dom har redan börjat göra stora missar med RAM som inte går att uppgradera efter köptillfället osv.
.

Nya MacBook har bra batteritid med tanke på att skärmen har högre upplösning än MBA. Att internminnet inte går att uppgradera är inte bara negativt eftersom det ger Apple mindre garantiproblem och användarna får tillförlitligare datorer, dessutom gör det Apple angelägnare att optimera OSX mer effektivt så att det rullar mjukt även på datorer med lite minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-04 01:27
Ursprungligen av Perobous:

Nya MacBook har bra batteritid med tanke på att skärmen har högre upplösning än MBA. Att internminnet inte går att uppgradera är inte bara negativt eftersom det ger Apple mindre garantiproblem och användarna får tillförlitligare datorer, dessutom gör det Apple angelägnare att optimera OSX mer effektivt så att det rullar mjukt även på datorer med lite minne.

Både du och jag vet att det är skitsnack. Att uppgradera ram ger inte Apple några garantiproblem. Utan snarare en anledning att bryta garantin. Visar det sig att ramet är trasigt vänder man sig till tillverkaren. Svårare än så är det ej. Rätt lösning är absolut inte att låsa fast folk. Utbytbara delar är viktiga, enda sättet att förhindra en dator från att åldras. (med undantag från mb och mba modellerna där fyller det en funktion, att göra datorn tunn)
OSX kan optimeras ändå oberoende utav mängden ram, igen ingen orsak. Om Apple erbjuder sina datorer med allt från 4 till 16gb ram spelar det alltså ingen roll när jag väljer att uppgradera. (sålänge ramet är anpassat för datorn)

Ett fint exempel är Mac Pro, hade dessa datorer inte haft möjligheten att uppgraderas hade dom nog inte sålt så bra.

Ännu en gång förvånas man över att så många på dessa intresseforum inte har en susning om hur världen ser ut därute. Att dom flesta datorkonsumenter - typ 90-95% - skiter fullständigt i uppgraderingar av RAM etc - det är något dom inte vet vad det är och det är något dom aldrig skulle göra även om det gick göra med deras dator :-D.
Så här ser det ut: I stort sett alla som köper t.ex. en Macbook köper den som den är och facebookar, mailar och surfar sedan med den i 5-10 år. Sedan köper dom en ny. Detta förstår ju alla hyfsat insatta människor och detta vet givetvis Apple som snart bara har (enkel) uppgradering i sina pro-modeller (eller är det redan så?). Andra tillverkare av laptops för allmänheten kommer snart att göra likadant; varför skulle det vara viktigare att uppgradera RAM i en laptop än i en smartphone?
Att det över huvud taget gick att ta isär konsumentdatorer och trixa med dom förr berodde bara på två saker:
1. Tillverkningsprocessen (modulsystem) var sådan att det var hyfsat enkelt och möjligt.
2. På den gamla tiden - när användarbasen var jämförelsevis liten - var det en större del av konsumenterna som höll på med sådant.

Att man inte kan (enkelt) byta RAM eller disk i en smartphone/laptop/padda är lika självklart som att man inte enkelt kan byta motor i en bil, byta klockverk i en klocka, membran i hörlurarna, kompressor i kylskåpet.

Vi kliver nu in i fas två när det gäller IT-hårdvara; produkterna blir extremt miniatyriserade och tillverkade på ett sätt som gör det mycket komplext att ta isär och byta något. Denna utveckling är möjlig tack vare teknisk utveckling och att konsumenterna skiter fullständigt i uppgraderingsmöjligheter.

Även nördar kan vara konservativa och blinda för utvecklingen :-D. Den nya och kommande generationer av nördar kommer inte att diskutera detta i en snar framtid; avsaknad av uppgraderingsmöjligheter för IT-manicker för allmänheten är en ickefråga. Vi befinner oss alltså i ett paradigmskifte och en del fattar inte ett smack om vad som händer mitt framför deras ögon. Det vi ser - vi som ser - är att nu först är vi på väg att kliva in en riktig CPU-värld - det är nu det börjar; snart har allt ett IP-nummer och Intel m.m. tar fram mini-allt-på-ett chip-datorer (Raspberry är stora bestar i jämförelse)
För nördarna på forum - sådana som jag t.ex. - kommer det att finnas apparatmodeller som kan uppgraderas - åtminstone större maskiner. När det gäller t.ex. laptops så finns det inga uppgraderingsbara maskiner - oavsett tillverkare/märke - att köpa om 5 år. Man köper laptopen som den är precis som man köper en iPhone eller snart en AppleWatch som den är. Inget konstigt alls. Detta är framtiden - så ser den ut. Inuti är manickerna ett batteri, en spänningsomvandlare och ett litet slutet chip - that's it.
Förresten: varför har ingen klagat på att man inte (enkelt) kan byta Firewire/USB/Thunderbolt eller wifi-enheten i en laptop (sitter väl numera inbyggt från fabrik på Intel-chippen?)? Eller CPU'n? (jag skulle själv vilja enkelt trycka in Thunderbolt-mudul och USB3-mudul i några Macar jag har, men jag fattar givetvis varför denna möjlighet inte föreligger...och det har ingenting med garanti eller "inlåsning" att göra...tro mig)

Bara att gilla läget, medborgare.

Senast redigerat 2015-04-04 12:42
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-04 16:25
Ursprungligen av Demiurgen:

Ännu en gång förvånas man över att så många på dessa intresseforum inte har en susning om hur världen ser ut därute. Att dom flesta datorkonsumenter - typ 90-95% - skiter fullständigt i uppgraderingar av RAM etc - det är något dom inte vet vad det är och det är något dom aldrig skulle göra även om det gick göra med deras dator :-D.

Vet inte om det är du som missat hur världen ser ut, eller om du helt enkelt halkat efter. Ska du komma med siffror och "statistik" får du backa upp den med fakta.

Ursprungligen av Demiurgen:

Så här ser det ut: I stort sett alla som köper t.ex. en Macbook köper den som den är och facebookar, mailar och surfar sedan med den i 5-10 år. Sedan köper dom en ny. Detta förstår ju alla hyfsat insatta människor och detta vet givetvis Apple som snart bara har (enkel) uppgradering i sina pro-modeller (eller är det redan så?). Andra tillverkare av laptops för allmänheten kommer snart att göra likadant; varför skulle det vara viktigare att uppgradera RAM i en laptop än i en smartphone?
Att det över huvud taget gick att ta isär konsumentdatorer och trixa med dom förr berodde bara på två saker:
1. Tillverkningsprocessen (modulsystem) var sådan att det var hyfsat enkelt och möjligt.
2. På den gamla tiden - när användarbasen var jämförelsevis liten - var det en större del av konsumenterna som höll på med sådant.

Andra tillverkare kommer säkert hoppa på denna trend gällande kompakta och små laptops. Alla andra? Knappast. Som du säger använder många sina datorer en lång tid, detta kan vi tacka diverse små uppgraderingar till. Tex HDD och RAM, som istället för att pensionera en dator möjliggör det att fortsätta använda datorn i några år till ett mycket lägre pris än att köpa en helt ny dator. Dessutom mer miljövänligt i dagens samhälle där man kastar bort allt som går att laga. De flesta känner till att man kan modifiera sin dator, sen om det är något dom själva orkar göra är en annan femma. Många låter andra göra det åt dom.
Däremot är det här en stor fet bonus för Apple, konsumenterna kommer bli tvungna att byta ut sin dator tidigare än vad dom räknat med, i alla fall de som köper basmodeller. Datorn åldras och blir för seg att använda. Ett sjunkande skepp från dag 1 mer eller mindre.

Du måste dessutom missat project arc, en modulär telefon. Hade det varit möjligt att på ett praktiskt sätt uppgradera en mobils komponenter alternativt byta ut om de går sönder hade nog många tillverkare hoppat på det tåget. Tyvärr blir ju enheter oftast mycket tjockare.
Hade det inte funnits ett behov att uppgradera ram och cpu i mobiler idag hade det inte kommit nya modeller med både mer ram och snabbare cpu. Därmed blir våra mobiler väldigt kortlivade.
Tyvärr är de flesta i vårat samhälle lite för ignoranta, och tänker inte längre än vad näsan räcker.

Ursprungligen av Demiurgen:

Att man inte kan (enkelt) byta RAM eller disk i en smartphone/laptop/padda är lika självklart som att man inte enkelt kan byta motor i en bil, byta klockverk i en klocka, membran i hörlurarna, kompressor i kylskåpet.

Det är här du misstar dig, alla de saker du nämnde (utom sp, laps till viss del och paddor) är möjligt, allt är fastsatt med bultar. Inget är fastsvetsat dvs om jag vill uppgradera motorn i min bil är det ingen som stoppar mig. Ofta passar motorfästen mellan olika motorer. Sålänge jag har resurserna kan jag lätt byta ut en motor.
Kompressorn i ett kylskåp är också en modulär komponent. Den går att ta bort och byta ut. Sen att tillverkaren, alt privatpersonen väljer att köpa nytt är en annan femma.
Högtalarelement samt klockor repareras utan problem. Mycket populärt.
Tror inte någon varit dum nog att köpa en bil där komponenterna inte gick att byta ut efter köptillfället.

Ursprungligen av Demiurgen:

Vi kliver nu in i fas två när det gäller IT-hårdvara; produkterna blir extremt miniatyriserade och tillverkade på ett sätt som gör det mycket komplext att ta isär och byta något. Denna utveckling är möjlig tack vare teknisk utveckling och att konsumenterna skiter fullständigt i uppgraderingsmöjligheter.

Helt klart, det kommer bli många sådana produkter. Igen får du visa på statistik ang konsumenterna

Ursprungligen av Demiurgen:

Även nördar kan vara konservativa och blinda för utvecklingen :-D. Den nya och kommande generationer av nördar kommer inte att diskutera detta i en snar framtid; avsaknad av uppgraderingsmöjligheter för IT-manicker för allmänheten är en ickefråga. Vi befinner oss alltså i ett paradigmskifte och en del fattar inte ett smack om vad som händer mitt framför deras ögon. Det vi ser - vi som ser - är att nu först är vi på väg att kliva in en riktig CPU-värld - det är nu det börjar; snart har allt ett IP-nummer och Intel m.m. tar fram mini-allt-på-ett chip-datorer (Raspberry är stora bestar i jämförelse)
För nördarna på forum - sådana som jag t.ex. - kommer det att finnas apparatmodeller som kan uppgraderas - åtminstone större maskiner. När det gäller t.ex. laptops så finns det inga uppgraderingsbara maskiner - oavsett tillverkare/märke - att köpa om 5 år. Man köper laptopen som den är precis som man köper en iPhone eller snart en AppleWatch som den är. Inget konstigt alls. Detta är framtiden - så ser den ut. Inuti är manickerna ett batteri, en spänningsomvandlare och ett litet slutet chip - that's it.

Allt i ett-chip lösningar kommer som sagt garanterat, inge fel med det. Vi är inte där än, alltså är det meningslöst att svetsa fast alla komponenter på moderkortet idag.

Ursprungligen av Demiurgen:

Förresten: varför har ingen klagat på att man inte (enkelt) kan byta Firewire/USB/Thunderbolt eller wifi-enheten i en laptop (sitter väl numera inbyggt från fabrik på Intel-chippen?)? Eller CPU'n? (jag skulle själv vilja enkelt trycka in Thunderbolt-mudul och USB3-mudul i några Macar jag har, men jag fattar givetvis varför denna möjlighet inte föreligger...och det har ingenting med garanti eller "inlåsning" att göra...tro mig)

Bara att gilla läget, medborgare.

Inte riktigt jämförbart eller hur
Men modulära enheter för just det du nämnde existerar. Men tyvärr inte för laptops, inget konstigt egentligen. Då folk vill ha kompakta datorer. Därmed åldras laptopen snabbare än en stationär.
Men även laptopen har många utbytbara komponenter. Uppenbart varför också, skärmar, moderkort, wifi, bluetooth. Allt är modulärt.

Resten är busenkelt att byta ut på en stationär dator. (inkl mac pro)

Tänk vad hemskt det hade varit om operativsystem inte gick att uppgradera.

Senast redigerat 2015-04-04 16:40
Ursprungligen av Narii:

Både du och jag vet att det är skitsnack. Att uppgradera ram ger inte Apple några garantiproblem. Utan snarare en anledning att bryta garantin. Visar det sig att ramet är trasigt vänder man sig till tillverkaren. Svårare än så är det ej.

Du har uppenbarligen inte en aning om hur mycket felaktiga ickekompatibla RAM-kretsar och "felaktig" installation av RAM kostar/kostar Apple och användarna i tid och pengar. Tillförlitligheten och stabiliteten blir garanterat bättre om konsumenter inte pillar i sina datorer.

Ursprungligen av Narii:

Ett fint exempel är Mac Pro, hade dessa datorer inte haft möjligheten att uppgraderas hade dom nog inte sålt så bra.

Nu säljer iofs Mac Pro inte så där jättebra. Men skälet till att minneskretsarna i dom inte är fastlödda är för att de riktar sig till proffs som generellt inte slinter med fingrar och skruvmejslar när de installerar och för att de har varierande behov av RAM. Max minne i MP kostar en vacker slant så det är givet att mångaföretag vill installera mer RAM allteftersom ekonomin tillåter.

Senast redigerat 2015-04-04 23:09
Ursprungligen av Narii:

Det är här du misstar dig, alla de saker du nämnde (utom sp, laps till viss del och paddor) är möjligt, allt är fastsatt med bultar. Inget är fastsvetsat dvs om jag vill uppgradera motorn i min bil är det ingen som stoppar mig. Ofta passar motorfästen mellan olika motorer. Sålänge jag har resurserna kan jag lätt byta ut en motor.

Inte riktigt sant för dagens moderna bilar kräver också att man programmerar om datorsystemet ATT man gjort ett motorbyte.
Något som gemene man inte har möjlighet att göra utan det är bara respektive märkesverkstad som kan det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-05 00:46

Jag har en teori här..
Nya MacBook har faktiskt helt usla benchmarks. Att punga ut 15 000kr för en dator som presterar som en dator för 4år sedan är ludacris. Min teori är att Apple tänker precis så..

Det pågår ett destruktivt priskrig på elektronik som jag tror Apple gärna håller sig borta från. Så, istället för att sänka priserna på sina andra produkter så introducerar dom istället en ny produkt som är sämre på pappret, men dyrare.

Detta gör MBA och MBPr mer attraktiva utan att de behöver sänka priserna. Alla jämför med nya MacBook och tänker att MBA eller MBPr ger "mer för pengarna"

Dock sträcker sig min teori endast till första generationen av nya MacBook. Jag tror vi kommer få se en prestanda ökning och(!) prissänkning vid nästa version. För då kan tekniken leverera det som krävs för denna typen av dator.

Ursprungligen av kladda:

Jag har en teori här..
Nya MacBook har faktiskt helt usla benchmarks. Att punga ut 15 000kr för en dator som presterar som en dator för 4år sedan är ludacris.

Fast nu är det inte riktigt så illa som du vill se det med prestandan, kom ihåg att man ska ta benchmark-tester med en nypa salt och det höga svenska priset beror ju främst på den höga dollarkursen.

"Performance wise, the Retina MacBook CPU seems to be par with the higher-end 2011 MacBook Air with a 1.8GHz Core i7 processor, but graphics performance on the new MacBook, which Geekbench does not measure, should be far superior to the 2011 machine. Taking into account the Intel HD 5300 graphics and an improved SSD, the Retina MacBook will outperform the aforementioned 2011 MacBook Air even though the CPU speeds are similar. "

http://www.macrumors.com/2015/04/01/retina-ma...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-05 10:38
Ursprungligen av Perobous:

Fast nu är det inte riktigt så illa som du vill se det med prestandan, kom ihåg att man ska ta benchmark-tester med en nypa salt och det höga svenska priset beror ju främst på den höga dollarkursen.

"Performance wise, the Retina MacBook CPU seems to be par with the higher-end 2011 MacBook Air with a 1.8GHz Core i7 processor, but graphics performance on the new MacBook, which Geekbench does not measure, should be far superior to the 2011 machine. Taking into account the Intel HD 5300 graphics and an improved SSD, the Retina MacBook will outperform the aforementioned 2011 MacBook Air even though the CPU speeds are similar. "

http://www.macrumors.com/2015/04/01/retina-ma...

Ne okej, men den står inte direkt sida vid sida med de andra datorerna heller. Det höga priset beror inte alls på dollarkursen krona vs. Dollar.
Det höga priset beror på hur många dollar dom vill ha betalt för den. Alla de nya datorerna översätts från dollar till kronor på samma kurs och då tror jag att den nya MacBook kommer anses dyr mot MBA och MBP, med vilje.

Senast redigerat 2015-04-05 11:03

Att ett företag plöjer ner en eller ett par miljarder för att ta fram en ny produkt och t.o.m. en ny produktionslina...bara för att den ska höja försäljningen av deras andra produkter eftersom den är då dyr mot kund och usel och/eller för att dom ska slippa sänka priset på dom redan existerande produkterna...tja, det är för mig en verklighetsfrämmande teori...minst sagt...

Föreställ er Volvo ta fram en ny bilmodell och denna väljer dom att sälja svindyrt därför att då slipper dom sänka priset på redan existerande bilmodeller i det priskrig med konkurrenter dessa befinner sig i.

Frågan är; hur gör då företag som bara säljer svindyra modeller? Rolex? Rolls Royce? Adidas?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-05 14:23
Ursprungligen av Demiurgen:

Att ett företag plöjer ner en eller ett par miljarder för att ta fram en ny produkt och t.o.m. en ny produktionslina...bara för att den ska höja försäljningen av deras andra produkter eftersom den är då dyr mot kund och usel och/eller för att dom ska slippa sänka priset på dom redan existerande produkterna...tja, det är för mig en verklighetsfrämmande teori...minst sagt...

Föreställ er Volvo ta fram en ny bilmodell och denna väljer dom att sälja svindyrt därför att då slipper dom sänka priset på redan existerande bilmodeller i det priskrig med konkurrenter dessa befinner sig i.

Frågan är; hur gör då företag som bara säljer svindyra modeller? Rolex? Rolls Royce? Adidas?

Som sagt bara en teori.
Då är MacBook helt enkelt bara en dyr jävla dator då en av de få produkterna Apple har som är dyr, inte prisvärd.

Jag tror iof som jag skrev att dom kommer fortsätta utveckla datorn men att den idag inte är tillräcklig.

Att ta fram en ny bilmodell är galet mycket dyrare än en bärbar dator, så den jämförelsen haltar lite (i denna väldigt spekulativa diskussionen )

Märkerna du nämner har olika modeller i olika priser. Apple är även dom ett märke med endast svindyra produkter så ja, dom gör
Isf precis likadant?

Shopping är extremt mycket psykologi.

Ursprungligen av kladda:

Som sagt bara en teori.
Då är MacBook helt enkelt bara en dyr jävla dator då en av de få produkterna Apple har som är dyr, inte prisvärd.

Jag tror iof som jag skrev att dom kommer fortsätta utveckla datorn men att den idag inte är tillräcklig.

Att ta fram en ny bilmodell är galet mycket dyrare än en bärbar dator, så den jämförelsen haltar lite (i denna väldigt spekulativa diskussionen )

Märkerna du nämner har olika modeller i olika priser. Apple är även dom ett märke med endast svindyra produkter så ja, dom gör
Isf precis likadant?

Shopping är extremt mycket psykologi.

Dyrt i förhållande till vad? Andra märken med motsvarande kvalité/prestanda? Billiga plastprodukter? Eller syftar du på vad du själv har råd med? Det är ju såååå mycket enklare att slänga ur sig påståenden utan att bemöda sig om att underbygga dem med några som helst fakta.

Märkligt att folk kan ta det som en personlig förolämpning när Apple prestenterar en ny produkt som inte uppfyller alla deras förväntningar. Den har inte ens släppts och ingen här har testat den. Vänta åtminstone med ert j-vla gnäll tills dess!!!

  • Medlem
  • 2015-04-05 15:29
Ursprungligen av kladda:

Ne okej, men den står inte direkt sida vid sida med de andra datorerna heller. Det höga priset beror inte alls på dollarkursen krona vs. Dollar.
Det höga priset beror på hur många dollar dom vill ha betalt för den. Alla de nya datorerna översätts från dollar till kronor på samma kurs och då tror jag att den nya MacBook kommer anses dyr mot MBA och MBP, med vilje.

Det är väl uppenbart att man betalar för Apple kvalitet, design och force touch. Sedan om det är värt pengarna är väl upp till var och en. Själv skulle jag inte lägga så mycket pengar på någon dator privat men det betyder inte att denna oerhört snygga maskin tilltalar andra

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-05 16:29
Ursprungligen av kladda:

Som sagt bara en teori.
Då är MacBook helt enkelt bara en dyr jävla dator då en av de få produkterna Apple har som är dyr, inte prisvärd.

....

Precis som när den första MacAir kom. Kass prestanda och dyr....

Ursprungligen av kenjon:

Precis som när den första MacAir kom. Kass prestanda och dyr....

Men ändå en succé och mångas favoritdator

Ursprungligen av kladda:

Ne okej, men den står inte direkt sida vid sida med de andra datorerna heller. Det höga priset beror inte alls på dollarkursen krona vs. Dollar.

Jo att du och andra reagerar så negativt på priset beror nog mest på den höga dollarkursen.

Ursprungligen av kladda:

Det höga priset beror på hur många dollar dom vill ha betalt för den. Alla de nya datorerna översätts från dollar till kronor på samma kurs och då tror jag att den nya MacBook kommer anses dyr mot MBA och MBP, med vilje.

Nya MB kostar ungefär samma som en MBA med 256GB SSD och 8GB minne fast nya MacBook har en mycket bättre skärm, USB-C m.m. och går att få i diverse olika färger. Nya MB är dessutom en nyutvecklad dator som kostar en hel del att ta fram medan MBA bara är vidareutvecklade modeller som redan har betalat de flesta av sina utvecklingskostnader flera gånger om.
Så nej nya MacBook är inte överdrivet dyr i jämförelse med MBA som är de datorer som MB bör jämföras med. Synd bara att dollarns uppgång gjort att den kostar närmare 15000 i Sverige istället för runt 10-12000 kronor som de annars skulle ha kostat.

Senast redigerat 2015-04-06 01:41
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-06 00:18
Ursprungligen av Megasen:

Dyrt i förhållande till vad? Andra märken med motsvarande kvalité/prestanda? Billiga plastprodukter? Eller syftar du på vad du själv har råd med? Det är ju såååå mycket enklare att slänga ur sig påståenden utan att bemöda sig om att underbygga dem med några som helst fakta.

Märkligt att folk kan ta det som en personlig förolämpning när Apple prestenterar en ny produkt som inte uppfyller alla deras förväntningar. Den har inte ens släppts och ingen här har testat den. Vänta åtminstone med ert j-vla gnäll tills dess!!!

1. Dyr i förhållande till sina syskon.
2. Du verkar ta mina åsikter om produkten som en enorm personlig förolämpning...ta ett glas rött i fåtöljen tillsammans med några djupa andetag. Om du är gammal nog.

Jag har absolut inga förväntningar på produkten, men jag utgår ifrån att jag ändå har rätt till en åsikt?

Senast redigerat 2015-04-06 00:30
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-04-06 00:22
Ursprungligen av Perobous:

Jo att du och andra reagerar så negativt på priset beror nog mest på den höga dollarkursen.

Nej.

Nya MB kostar ungefär samma som en MBA med 256GB SSD och 8GB minne fast nya MacBook har en mycket bättre skärm, USB-C m.m. och går att få i sandiga färger...

Mitt inlägg i tråden handlade eg. Inte alls från början om produkten som så, utan en teori om prissättningen på, vad jag anser vara, en sämre produkt. Högst personlig åsikt och jag är fullt medveten om att det skiljer från person till person. Att den har USB-C lyfter du tex som en fördel, men för mig en enorm nackdel.

Jag tänker inte gå vidare i en debatt där det känns som att jag attackerar ert livsverk och min tanke var inte alls att behöva mötas av den tonen som finns i vissas svar till mig.

Jag släpper denna ganska föräldrade tråd och letar mig vidare..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-06 07:59
Ursprungligen av Perobous:

Du har uppenbarligen inte en aning om hur mycket felaktiga ickekompatibla RAM-kretsar och "felaktig" installation av RAM kostar/kostar Apple och användarna i tid och pengar. Tillförlitligheten och stabiliteten blir garanterat bättre om konsumenter inte pillar i sina datorer.

Nu säljer iofs Mac Pro inte så där jättebra. Men skälet till att minneskretsarna i dom inte är fastlödda är för att de riktar sig till proffs som generellt inte slinter med fingrar och skruvmejslar när de installerar och för att de har varierande behov av RAM. Max minne i MP kostar en vacker slant så det är givet att mångaföretag vill installera mer RAM allteftersom ekonomin tillåter.

Statistik på detta tack, om du inte hittar statistik på detta (ytterst tveksamt att du hittar något) så förse mig i alla fall med en artikel där apple kommit med detta mycket löjliga uttalande.

Att folk som köper pro-modellen kan något om datorer är också taget ut luften.

Ursprungligen av Megolon:

Inte riktigt sant för dagens moderna bilar kräver också att man programmerar om datorsystemet ATT man gjort ett motorbyte.
Något som gemene man inte har möjlighet att göra utan det är bara respektive märkesverkstad som kan det.

Jodå går finfint. Görs hela tiden, så länge du river ut allt ur en donatorbil (elsystem, relativt lätt) Så behöver man inte göra något alls. Eller om man nu köper allt nytt.
Resten kan lätt fixas med en obd kabel o en dator.
Min poäng var hursom att biltillverkaren inte är dum nog att ta bort en sådan viktig funktion.

Med tanke på att apples nya moderkort inte är servicebara utan byts gissningsvis ut direkt. Vem fan pallar sitta och löda om chip lixom? Ingen. Dyrt och ineffektivt. Garantiärenden lär kosta dom bra mycket mer än att bara byta en RAM-sticka. Och utanför garantitiden är alltså ägaren till datorn körd.

Ursprungligen av Perobous:

Fast nu är det inte riktigt så illa som du vill se det med prestandan, kom ihåg att man ska ta benchmark-tester med en nypa salt och det höga svenska priset beror ju främst på den höga dollarkursen.

"Performance wise, the Retina MacBook CPU seems to be par with the higher-end 2011 MacBook Air with a 1.8GHz Core i7 processor, but graphics performance on the new MacBook, which Geekbench does not measure, should be far superior to the 2011 machine. Taking into account the Intel HD 5300 graphics and an improved SSD, the Retina MacBook will outperform the aforementioned 2011 MacBook Air even though the CPU speeds are similar. "

http://www.macrumors.com/2015/04/01/retina-ma...

Den är kass, du jämför fortfarande en sproilans ny dator med en antik. Den kommer inte i närheten av en basmodell av förra årets MBA. Sen att den klarar av o göra diverse saker är en annan femma. Men det gör min macbook från 2008 med.

Ursprungligen av kenjon:

Precis som när den första MacAir kom. Kass prestanda och dyr....

Fast det var i alla fall en "revolutionerande" produkt. Den var tunn och lätt. Något vi inte hade på marknaden tidigare. Det här är en mba i nytt skal.

Ursprungligen av Perobous:

Nya MB kostar ungefär samma som en MBA med 256GB SSD och 8GB minne fast nya MacBook har en mycket bättre skärm, USB-C m.m. och går att få i diverse olika färger. Nya MB är dessutom en nyutvecklad dator som kostar en hel del att ta fram medan MBA bara är vidareutvecklade modeller som redan har betalat de flesta av sina utvecklingskostnader flera gånger om.
Så nej nya MacBook är inte överdrivet dyr i jämförelse med MBA som är de datorer som MB bör jämföras med. Synd bara att dollarns uppgång gjort att den kostar närmare 15000 i Sverige istället för runt 10-12000 kronor som de annars skulle ha kostat.

Fast en bråkdel av hårdvaran och prestandan vad betalar vi för, hihihi.

Och den logiken brister. Lite som att biltillverkare skulle sälja nya bilmodeller dyrare än andra enbar för att de är nya.

En nyintroducerd bil i ett sortiment kommer aldrig kosta mer än vad bilen i dwn större klassen gör.

Tex bmw 2 serie kostar inte mer än en 3 serie.

En x4 kostar inte mer än en x6 osv osv. (Nyutvecklade bilar)

Det är företaget som får stå föe dom kostnaderna/förlusterna helt enkelt. Inte kunden.

Kolla bara Lexus med sin LFA

Nu lyfter flyget snart.

Senast redigerat 2015-04-06 08:28
Ursprungligen av Narii:

Jodå går finfint. Görs hela tiden, så länge du river ut allt ur en donatorbil (elsystem, relativt lätt) Så behöver man inte göra något alls. Eller om man nu köper allt nytt.
]Resten kan lätt fixas med en obd kabel o en dator.
Min poäng var hursom att biltillverkaren inte är dum nog att ta bort en sådan viktig funktion.

Nej det går inte så lätt som du vill påstå och inget som vem som helst klarat av utan det är en verkstad som måste göra det.
Biltillverkarna är verkligen så dumma för dom bryr sig verkligen inte om oss användare ifall det är lätt eller inte att serva våra bilar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-06 09:40

Precis, numera kan man inte ens byta glödlampor själv....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-06 09:59
Ursprungligen av Megolon:

Nej det går inte så lätt som du vill påstå och inget som vem som helst klarat av utan det är en verkstad som måste göra det.
Biltillverkarna är verkligen så dumma för dom bryr sig verkligen inte om oss användare ifall det är lätt eller inte att serva våra bilar.

Nu ska vi inte snacka bilar. Men det är verkligen så enkelt. Allt är plug and play.

Min far har jobbat med bilar i över 40år och sitter på en ganska fin position hos bmw. Både jag och han har erfarenheter av dessa motorbyten. De är problemfria.

Alla kan serva en bil, ligger bara i hur duktig och villig någon är att göra det.
Allt en bilverkstad kan göra kan också du själv göra. I alla fall sådana här lätta grejer där man inte behöver leta efter felet.

Ursprungligen av Narii:

Nu ska vi inte snacka bilar. Men det är verkligen så enkelt. Allt är plug and play.

Min far har jobbat med bilar i över 40år och sitter på en ganska fin position hos bmw. Både jag och han har erfarenheter av dessa motorbyten. De är problemfria.

Alla kan serva en bil, ligger bara i hur duktig och villig någon är att göra det.
Allt en bilverkstad kan göra kan också du själv göra. I alla fall sådana här lätta grejer där man inte behöver leta efter felet.

Nej det är varken plugg and play så sluta att lura folk. Fast det är bara dom okunniga du lyckas lura.
Du kan inte ens byta stereo i en Bmw utan man måste programmera om datorn.
Bara att gå in och läsa på http://www.autopower.se/default.asp så kan du se vilka problem folk har att göra något själva.

Ursprungligen av Narii:

Statistik på detta tack, om du inte hittar statistik på detta (ytterst tveksamt att du hittar något) så förse mig i alla fall med en artikel där apple kommit med detta mycket löjliga uttalande.

Statistiken på detta är av förklarliga skäl inte offentlig från Apple eller andra tillverkare men fråga vilken servicetekniker som helst vad som är en av de största felkällorna när det gäller datorer så svarar de oftast minnen och diskar.
Service ärenden kostar pengar både för kund och företag med fast monterade minnen och till viss del diskar(SSD) så slipper man en av de störst felkällorna i datorer nämligen felaktiga eller inkompatibla minnen. Att folk som inte borde göra det pillar med datorn internt är också en stor felkälla. Så på det stora hela så är fasta minnen win/win för alla så länge Apple ser till att sätta i bra minnen själva.

Ursprungligen av Narii:

Att folk som köper pro-modellen kan något om datorer är också taget ut luften.

Jag påstod inte att alla som har en sådan kan allt om datorer men många kan mycket och i princip alla kan något.

Den är kass, du jämför fortfarande en sproilans ny dator med en antik. Den kommer inte i närheten av en basmodell av förra årets MBA.
[quote name="Narii" postid="2232683"]
I praktiken så gör den faktiskt det bl.a.på grund av att nya MB har snabbare disk och grafik du stirrar dig blind på enstaka benchmarks när helheten är det intressanta och en MBA med i7 är knappast antik.

Ursprungligen av Narii:

Fast det var i alla fall en "revolutionerande" produkt. Den var tunn och lätt. Något vi inte hade på marknaden tidigare. Det här är en mba i nytt skal.

Det fanns lätta och tunna datorer på marknaden innan MBA från bl.a Sony. MB är en ny datorserie med nya lösningar och bättre skärm än MBA.

Ursprungligen av Narii:

Fast en bråkdel av hårdvaran och prestandan vad betalar vi för, hihihi.

Knappast en bråkdel utan relativt nära i praktiken och som sagt MB är inte tänkt som ett prestandamonster.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-06 14:35
Ursprungligen av Megolon:

Nej det är varken plugg and play så sluta att lura folk. Fast det är bara dom okunniga du lyckas lura.
Du kan inte ens byta stereo i en Bmw utan man måste programmera om datorn.
Bara att gå in och läsa på http://www.autopower.se/default.asp så kan du se vilka problem folk har att göra något själva.

Gud jag orkar inte, jo du kan byta precis vad du vill utan att programmera om den.
Skulle du slänga i något bilen inte var utrustad med måste du låsa upp menyer ja. Men det gör man med en 100krs obd kabel från ebay och 10min i bmws service programvara. Alternativt om du tar alla styrenheter från donatorbilen behöver du inte programmera om.
Men än en gång, de här är ingen bildiskussion, ointressant. Och i slutändan är allt detta fortfarande möjligt.
Folk har problem att koppla in routers med, betyder inte att de inte går att göra. Att folk är inkapabla till det är en annan femma.

---

För mig är en dator från 2011 antik, jag skulle aldrig betala nypris för en mba från -11 varken beg eller sproilans ny. Stirrar mig absolut inte blind på benchmarks. Snarare på vad en viss lösning kan vara kapabel till att göra. I detta fall mindre än motsvarigheten.
Apple tar uppenbarligen en fin marginal på denna dator just för att dom inte vill gå i back på den om den nu skulle floppa.

Precis, ram o hdds går ofta sönder. Att löda komponenterna på moderkortet förhindrar inte detta.

Men hursom, jag orkar inte mer. Ni får tycka och tro som ni vill. Jag lyfter bara lite frågor och funderingar.
Ni får inte glömma att det gått riktigt dåligt för Apple under vissa perioder, det kan hända igen.

Ursprungligen av Narii:

Gud jag orkar inte, jo du kan byta precis vad du vill utan att programmera om den.

Nej det går ABSOLUT inte utan byter man tex stereo så måste man programmera om datorn.
Istället för att tjafsa om det här följ min länk och läs där så ser du att jag har rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-04-06 14:56
Ursprungligen av Megolon:

Nej det går ABSOLUT inte utan byter man tex stereo så måste man programmera om datorn.
Istället för att tjafsa om det här följ min länk och läs där så ser du att jag har rätt.

Du får tro precis vad du vill.
Om du vill så kan jag komma tillbaka om två veckor med en video Ska otroligt nog byta stereo i min 7serie som har lagt av.

Ursprungligen av Narii:

Du får tro precis vad du vill.
Om du vill så kan jag komma tillbaka om två veckor med en video Ska otroligt nog byta stereo i min 7serie som har lagt av.

Har skickat PM för att slippa tjafs i forumet.

Här trodde jag att det dykt upp något nytt intressant men istället fick jag skumläsa en penismätartävling istället....

Ursprungligen av Narii:

För mig är en dator från 2011 antik, jag skulle aldrig betala nypris för en mba från -11 varken beg eller sproilans ny. Stirrar mig absolut inte blind på benchmarks.

Uppenbarligen gör du det och att kalla en kompetent dator som antik bara för att den är 4 år gammal är rätt fånigt. Som jag skrev tidigare det har faktiskt i praktiken inte hänt så mycket med prestandan på bärbara datorer . För de flesta så kan man göra precis samma saker med en 5 år gammal bärbar som med en ny. För de som kräver mer kraft så ska man givetvis köpa kraftfullast dator möjligt men då är det ofta en stationär man behöver köpa.

Ursprungligen av Narii:

Snarare på vad en viss lösning kan vara kapabel till att göra. I detta fall mindre än motsvarigheten.

Hur tror du en ny MBA som idag teoretiskt är något bättre än en MB skulle prestera utan fläktkylning?

Ursprungligen av Narii:

Apple tar uppenbarligen en fin marginal på denna dator just för att dom inte vill gå i back på den om den nu skulle floppa.

Konstigt resonemang du har om den floppar (vilket den troligen inte kommer göra) Så kommer Apple förlorar mycket pengar på den oavsett vilka marginaler de har. Men till skillnad mot vad du tror så är marginalerna på MB sämre än på MBA's eftersom MB är en nyframtagen modell och den har dyrare skärm, batteri, processor med mer än MBA

Ursprungligen av Narii:

Precis, ram o hdds går ofta sönder. Att löda komponenterna på moderkortet förhindrar inte detta.

RAM går oftast inte sönder i sig även om det också kan hända, utan problemen beror mest på att folk sätter i inkompatibla minnen eller så blir det glapp i minneshållarna vilket undviks om man löder in minnen istället för att snäppa in dom även statisk elektricitet kan skada RAM speciellt om de som snäpper in dom är lite oförsiktiga.
SSD kretsarna i nya bärbara macar är generellt utbytbara.

Ursprungligen av Narii:

Ni får inte glömma att det gått riktigt dåligt för Apple under vissa perioder, det kan hända igen.

Visst men knappast på grund av att Apple släpper nya attraktiva produkter som MB:

Bevaka tråden