Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

utskrift från 9.1 med Brother

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-05 14:21

Har en dator som går med syst. 9.1. Den måste gå med det, eftersom mina skannrar bara klarar av det systemet. Det är f.ö en PPCG4 I samma dator kan jag nu köra Pagemaker 5, som jag har en halvfärdig bok i. PM5 funkar utmärkt i denna dator.
Nu testade jag om jag kan skriva ut något dokument direkt från denna dato men det gick inte.
Har en laserskrivare som vid behov skriver ut dubbelsisdigt, vilket är umärkt när man jobbar med böcker. Skrivaren är en Brother 4150CDN. Men det går inte att installera skrivarprogrammet på ovan nämnd dator eftersom det är anpassat bara för system 10.

Har inte kvar någon gammal skrivare så det är Brother som gäller.
Var inne på Brothers sajt, men inte ens där fanns någon driver för 9.1
Hur går jag runt problemet?

Kan nämna att jag också försökt med att ladda ett dokument till en usbsticka fvb till skrivaren, men jag kunde inte få skrivaren att skriva ut. Kanske jag gjorde något fel där.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-05 16:23

Skrivaren kan nog inte läsa en USBsticka.
Maila utskriften till dej själv, och läs in den på en dator som kan skriva ut.
Eller slå på Delning av skrivaren, och se om du kan hitta den med MacOS 9.1-datorn.

Ursprungligen av torin:

...försökt med att ladda ett dokument till en usbsticka fvb till skrivaren, men jag kunde inte få skrivaren att skriva ut. Kanske jag gjorde något fel där.

Jag tror att du får förklara det där lite närmare - exakt vad du försökte göra. Det låter nästan som att du satte usbstickan direkt i skrivaren.

Vi kan inte svara på vad du gjorde fel när vi inte vet vad du gjorde.

Till vilken dator är skrivaren kopplad? Och vilket operativsystem kör den datorn?

Kan du spara som PDF från den gamla PageMakern i den gamla datorn? Då borde det gå att flytta dokumentet till en annan dator och skriva ut där.

Senast redigerat 2015-04-05 17:48
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-07 10:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag tror att du får förklara det där lite närmare - exakt vad du försökte göra. Det låter nästan som att du satte usbstickan direkt i skrivaren.

Vi kan inte svara på vad du gjorde fel när vi inte vet vad du gjorde.

Till vilken dator är skrivaren kopplad? Och vilket operativsystem kör den datorn?

Kan du spara som PDF från den gamla PageMakern i den gamla datorn? Då borde det gå att flytta dokumentet till en annan dator och skriva ut där.

Skrivaren är kopplad till nätverket. Den har en egen ingång för en usbsticka.
Men jag förstår nu själv vad jag gjorde för fel.
Följande: laddade över en PMfil till stickan och givetvis kunde inte skrivaren ta det direkt.
Glöm detta nu, är inte aktuellt längre.0

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-05-02 20:23

Pagemaker i PPCG5

Ursprungligen av torin:

Skrivaren är kopplad till nätverket. Den har en egen ingång för en usbsticka.
Men jag förstår nu själv vad jag gjorde för fel.
Följande: laddade över en PMfil till stickan och givetvis kunde inte skrivaren ta det direkt.
Glöm detta nu, är inte aktuellt längre.0

Fortsätter i samma träd, men förutsättningarna är nu ändrade.
Övergav att jobba i G4-an och PM5. Har gjort klart (nästan) dokumentet.
----------------------
Utskrift Pagemaker
Dator PPCG5 med sys 10.11 samt system 9 (classic)
Pagemaker 7
Skrivare Brother HL4150 CDN

Jag försöker med endast tre sidor. Dokumentet är på 140 sid.
Till att börja med lyckas jag inte med att exportera dokumentet till PDF För att därigenom skriva ut.
Försöker med bara “Skriv ut” så går inte heller det.
Det har alltså än så länge inte med skrivaren att göra.
Naturligtvis är det ett handhavande fel. Kan någon ge mig tips på hur jag skall göra?

Ursprungligen av torin:

...Dator PPCG5 med sys 10.11

10.11 finns inte ännu. Jag gissar att du menar 10.4.11.

Ursprungligen av torin:

...Till att börja med lyckas jag inte med att exportera dokumentet till PDF För att därigenom skriva ut.
Försöker med bara “Skriv ut” så går inte heller det.

Det är väldigt svårt, för att inte säga omöjligt, för någon att ge tips när förutsättningarna inte är mer detaljerade än "lyckas inte" och "går inte".

Du måste berätta mer om vad du gör och vad som då händer.

Jag kan börja med en kontrollfråga... Funkar det att skriva ut från andra program på den datorn mot den skrivaren?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-05-06 14:54

Problemet är löst!
Pagemaker krävde att jag först gjorde om dokumentet till postscript via Destiller. Sedan var det lät att via Acrobat göra ett pdf dokument som var enkelt att skriva ut.
Saken är den att det var så länge sedan att jag inte mindes hur man skulle göra.
Tack för hjälp!

Skulle vara intressant att höra en uppskattning på hur mycket tid du lägger ner på att underhålla och problemsöka din PPC park med alla tillbehör. De här trådarna har sin charm men själv skulle jag känna det som jag satt i ett fängelse om jag använde mina datorer så mycket som du gör med alla problem som uppstår hela tiden. Får hindra mig att inte ta tåget/flyget till skattungsbyn och komma och tvångskonvertera alla bokmanus till moderna program åt dig.

Ursprungligen av JoelBurman:

Skulle vara intressant att höra en uppskattning på hur mycket tid du lägger ner på att underhålla och problemsöka din PPC park med alla tillbehör. De här trådarna har sin charm men själv skulle jag känna det som jag satt i ett fängelse om jag använde mina datorer så mycket som du gör med alla problem som uppstår hela tiden. Får hindra mig att inte ta tåget/flyget till skattungsbyn och komma och tvångskonvertera alla bokmanus till moderna program åt dig.

Ont om stålar men gott om tid

1
Bevaka tråden