Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skapar man standard typsnitt i Word 2011?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-04-05 11:00

Jag använder Word 2011.

När jag skapar ett nytt Word-dokument så är standard-typsittet Calibri med blått färg.

Om jag sedan ändrar typsnittet till Times med storlek 12 och sparar det som defaults, så blir Times som standard nästa gång jag skapar ett Word-dokument.

Men, om jag i samma dokument väljer Rubrik1 eller Rubrik, så är rubrikerna fortfarande Calibri.

Min fråga är hur gör man för att ställa in så att allt som skrivs i Word blir med Times-typsnitt som standard, dvs. att texten blir i Times och rubrikerna blir i Times?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-05 11:15

I tidigare Word gjorde man ändringar i en template som hette normal.dot. Jag vet inte om det fortfarande är så.

  • Medlem
  • 2015-04-05 12:30

Tack för svaren.

Det verkar inte fungera trots ändringar i Normal.dotm.
Jag gör ändringar för "Normal"-typsnittet till Times med storlek 12.
Texten som skriv i dokumentet får typsnittet Times med storlek 12. Vilket är vad jag önskar.
När jag sedan skapar ett nytt stycke i samma dokument med "Rubrik1" så är typsnittet Calibri 16.
Jag vill att hela dokumentet ska ha typsnitt Times, och att rubrikerna också har Times som typsnitt fast med en större storlek.
Som det är nu så måste jag manuellt välja Times när jag skapar en ny rubrik.

Någon som kan hjälpa?

Tack på förhand.

Du måste väl ange standardtypsnitt även för rubriken(-erna? Åtminstone en av dem om de är "länkade" till varandra, dvs formateringen av underliggande rubriker kan vara styrda av hur överliggande rubrik är satt. Du kan nog iofs tvinga alla rubriker att låta sin typsnittsformatering att bli samma som normal-texten.

Nu var det många år sen jag jobbade så mycket med formatering i Word (I'm n InDesign-man numera) och har glömt hur man gjorde exakt, men man kan styra i detalj hur allt skall se ut både i enstaka dokument och i Normal-mallen. Jag vet däremot att all info jag behövde fanns i Words utmärkta, inbyggda manual. Utan att skoja vågar jag nog påstå att just hjälpen är något bland det bästa Microsoft lyckats med.

Om jag hade samma spörsmål som du hade jag öppnat min Word Help (cmd-?) i Help-menyn (jo, jag kör engelskt Office 2011), skrivit exvis "normal headlines" i sökrutan och sedan valt "Change the default settings for new documents". Så vitt jag kan se finns all info man behöver där.

När man väl har behov av funktionerna som finns i Word är det en fröjd att använda efter en iofs ganska hög inlärnings-/intrimningsperiod. Skrev en avhandling för många år sedan och var tvungen att gå all-in med olika rubriksättningar inte bara för dokument men också efteri olika avsnittsbrytningar, fotnoter, käll- och korsreferenser, bildtext- och illustrationsnumreringar.

1
Bevaka tråden