Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Streck mitt på skärmen

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min gammal MacBook har fått ett streck över skärmen. Är det dags att skrota eller kan jag åtgärda det själv?
Tacksam för svar

Vilken Macbook och vilken version av OSX?

Testat att resetta SMC (googla på hur du gör)?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vilken Macbook och vilken version av OSX?

Testat att resetta SMC (googla på hur du gör)?

OS X 10.6.8

Ursprungligen av Mehrdad:

OS X 10.6.8

Du svarade på en av tre frågor. Inte direkt ett framgångsrecept för att få hjälp.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du svarade på en av tre frågor. Inte direkt ett framgångsrecept för att få hjälp.

Ursäkta, den heter bara MacBook och version OSX 10.6.8. Den är ca 10 år gammal.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-04-04 14:45

Om du tittar under datorn så kan du se ett modellnummer, det kan hjälpa till att identifiera modellen.

Problemet ser ut att vara grafikkortet, men kan vara skärmen också, har du provat med att ansluta en extern bildskärm?

Ursprungligen av Mehrdad:

Ursäkta, den heter bara MacBook och version OSX 10.6.8. Den är ca 10 år gammal.

Och nu kan man väl säga att du har svarat på 1,5 av de 3 frågorna. Trådarna blir så mycket effektivare om alla motfrågor och kontrollfrågor besvaras.

Det ser ut som aluminium-macBooken från 2008-2009. http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Ursprungligen av mattiL:

Om du tittar under datorn så kan du se ett modellnummer, det kan hjälpa till att identifiera modellen.

Problemet ser ut att vara grafikkortet, men kan vara skärmen också, har du provat med att ansluta en extern bildskärm?

Modell nr A1278

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och nu kan man väl säga att du har svarat på 1,5 av de 3 frågorna. Trådarna blir så mycket effektivare om alla motfrågor och kontrollfrågor besvaras.

Det ser ut som aluminium-macBooken från 2008-2009. http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Ja, det är en sån modell A1278.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-04-05 06:52

Den har väll dubbla grafik-kretsar har jag för mig. Testa ett byte i Inställningar och logga sedan ut/in. Kanske hjälper.

  • Medlem
  • 2015-04-05 08:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och nu kan man väl säga att du har svarat på 1,5 av de 3 frågorna. Trådarna blir så mycket effektivare om alla motfrågor och kontrollfrågor besvaras.

Jag skriver inte så mycket här så jag kanske har missat något, men jag kan inte låta bli att undra vad det egentligen spelar för roll? Är det ett känt problem med någon speciell Mac eller version av OS X att skärmen helt plötsligt börjar bete sig så här och påverkar det i så fall lösningen?

Ursprungligen av cdecl:

...Är det ett känt problem med någon speciell Mac eller version av OS X att skärmen helt plötsligt börjar bete sig så här och påverkar det i så fall lösningen?

Det finns modeller som har kända grafikproblem, så just när det gäller ett grafikproblem så är det viktigt att veta exakt vilken modell det är.

Men annars är det rent allmänt (i alla trådar) bra att kontroll- och motfrågorna besvaras, så att alla har en bra bas och grund att stå på när man går vidare i felsökningen och problemlösningen. Det finns ju exempel på trådar där det långt senare, efter många tips, visar sig att det handlar om en modell eller en version som är en helt annan än vad som först antytts, vilket gör att tipsen och lösningsförslagen är helt bortkastad tid.

Senast redigerat 2015-04-05 14:18
Ursprungligen av onnyt:

Den har väll dubbla grafik-kretsar har jag för mig. Testa ett byte i Inställningar och logga sedan ut/in. Kanske hjälper.

Jag är mindre van med det tekniska. Kan du beskriva i detaljer, steg för steg, t ex. i Inställningar under Apple i menyraden och ...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-04-05 10:57
Ursprungligen av Mehrdad:

Min gammal MacBook har fått ett streck över skärmen. Är det dags att skrota eller kan jag åtgärda det själv?
Tacksam för svar

Nu kör jag på engelska men tror det heter Systeminställningar/Strömsparare. Skall se ut som på bilden om du har samma modell.

Här är en bild till, när jag rör vid skärmen, drar den fram eller trycker bakåt då försvinner den för några minuter men sen kommer tillbaka igen.

Ursprungligen av onnyt:

Nu kör jag på engelska men tror det heter Systeminställningar/Strömsparare. Skall se ut som på bilden om du har samma modell.

Jag har den på svenska men vad kan jag göra med den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-05 11:14
Ursprungligen av Mehrdad:

Här är en bild till, när jag rör vid skärmen, drar den fram eller trycker bakåt då försvinner den för några minuter men sen kommer tillbaka igen.

Låter som glapp/kabelbrott.

Ursprungligen av kenjon:

Låter som glapp/kabelbrott.

Ja, jag misstänker det också. Jag tänkte först lämna den till reparation och frågade om det. Bara felsökningen skulle kosta 995+moms. Jag har hört att Apple inte tillverkar reservdelar för datorer som är gamla mer än fem år. Då är det meningslös att lämna den till reparation. Det är därför jag undrar om jag kan göra nåt själv så att jag kan använda den ettag till.

Du kan använda en extern skärm till den, där bör det fungera ok, som kenjon skriver så verkar det vara glapp.

Ursprungligen av Mehrdad:

...jag undrar om jag kan göra nåt själv så att jag kan använda den ettag till.

Svårt för oss att svara på. Det beror ju på hur händig och teknisk du är.

Det finns guider på nätet för de flesta datormodellerna, om hur man öppnar dem och gör olika åtgärder på insidan. Kolla ifixit.com t.ex.

Annars kan du, som keptang redan tipsat om, koppla in en extern skärm.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Svårt för oss att svara på. Det beror ju på hur händig och teknisk du är.

Det finns guider på nätet för de flesta datormodellerna, om hur man öppnar dem och gör olika åtgärder på insidan. Kolla ifixit.com t.ex.

Annars kan du, som keptang redan tipsat om, koppla in en extern skärm.

Ja, jag är händig och jag ska kolla sidan du rekommenderar. En extern skärm är en bra idé men jag inte tror att jag kommer att lägga pengar på en sån gammal dator. Jag har en MacBook Pro också som jag använder nu istället.
Men tack ändå för alla tips & råd och ha en fortsatt trevlig Påskhelg:)

1
Bevaka tråden