Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnestyper i PBG3 Lombard vs. Pismo

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag blir inte riktigt klok.

Vad är det som skiljer minnena i Lombard (PBG3 med USB) och Pismo (PBG# med USB + FW).

Hos Macoteket finns en 512MB modul som bara passar Pismo (och iMac Globe).

Jag kollade på www.apple-history.com och kan där läsa följande:

Lombard:
Minnestyp: SO-DIMM
Hastighet: 100MHz
2 kortplatser
Mac 192MB RAM. (Stämmer det verkligen? Kan det väl inte göra ändå.)

Pismo:
Minnestyp: PC-100 SO-DIMM
Hastighet: 133 MHz (lite motsägelsefullt med tanke på raden ovan)
2 kortplatser.
Max 512 MB RAM. (Jag har en Pismo med 640 för tillfället dock...)

Men, den 128MB orginalmodul som jag har (tror det är orginalmodulen) är av 100MHz-typ!

Så min slutsats är därför att båda har 100MHz SO-DIMM-minnen. Det enda jag kan tänka mig begränsar 512-modulen till Pismo är i så fall utrymme, då den är avsevärt större än orginalmodulen.

Nån GURU som vet hur det ligger till?

Läste just i en Apple Service-manual att Lombard kan adressera upp till 348MB minne. Det kanske är svaret på frågan?

Enligt Mactracker (ladda ner på versiontracker.com) kan Lombard adressera 512 MB minne och Pismo 1 GB. Lombard har PC66 144-pin SO-DIMM, så där ska det väl funka med 100Mhz-minne. Pismo har PC100, borde gå med PC100 eller PC133 SO-DIMM.

Man får lyfta ur dotterkortet för att byta det fabriksmonterade minnet i maskinerna, inte speciellt komplicerat dock.

Vad är i så fall chansen att en Lombard kan ta den 512MB modul jag har underförutsättning att det är den enda module som sitter i?

Går 100-minnen i PC-66 datorer? Och 133-minnen i PC-100-datorer? men inte 133 i 66?

Det står nämligen lite kryptiskt PC13 på 512-minnet jag har, vilket kanske betyder att det är 133MHz....

Nja, jag tror inte en Lombard kan adressera en 512 MB-modul. Snarare en 256 MB i varje minnesplats, vilket blir 512 sammanlagt.

Jag är också i tagen att skaffa en till 512'a till min Pismo, men jag tycker att det verkar lite svårt att hitta minnen till vettiga priser.
I USA kostar de runt 650-700kr och här hemma 1300-1400kr.
Har jag missat något billigare svenskt alternativ?

Jag har precis nyss (10 min.) satt i en 512Mb modul i min Pismo 400.

Jag köpte den av Macoteket för 1124kr inkl. moms.

Det är en PC133 förvisso, och jag kan bekräfta att både den ursprungliga 64Mb som jag tog bort och den nyare 128Mb som sitter kvar är PC100.

Uppenbarligen fungerar det i alla fall.

Om man får gissa lite så kanske det är svårt att få tag på (=dyrare) 512Mb PC100.

En annan vild gissning är att Pismo 500MHz faktiskt kräver PC133. Det ska i så fall framgå av "busshastighet" i "systeminformation". I denna (400) är bussen 100MHz.

mvh Henrik

1
Bevaka tråden