Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule FAQ

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vasa
  • 2015-04-04 15:51

Hej! Några frågor om Time Capsule. CDON verkar ha rea på dem nu så tänkte slå till. Några frågor.

1. Vi har fiber direkt till radhuset, 100/100. Har en Fritzbox som "sprider" nätuppkopplingen trådlöst. Inget modem alltså, behövs inte heller. Kan jag ersätta Fritzboxen med TC:n? Eller måst jag koppla TC:n till den?

2. Jag har tv-kanalerna via Internet, nätverkskabel från digiboxen till Fritzboxen. Bara att köra dem som vanligt med TC:n?

3. Något annat att tänka på?

Ursäkta ifall terminologin inte är helt hundra eller om frågorna är självklara!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-04 17:16
Ursprungligen av thaniz:

Hej! Några frågor om Time Capsule. CDON verkar ha rea på dem nu så tänkte slå till. Några frågor.

1. Vi har fiber direkt till radhuset, 100/100. Har en Fritzbox som "sprider" nätuppkopplingen trådlöst. Inget modem alltså, behövs inte heller. Kan jag ersätta Fritzboxen med TC:n? Eller måst jag koppla TC:n till den?

2. Jag har tv-kanalerna via Internet, nätverkskabel från digiboxen till Fritzboxen. Bara att köra dem som vanligt med TC:n?

3. Något annat att tänka på?

Ursäkta ifall terminologin inte är helt hundra eller om frågorna är självklara!

1. Kan behöva bryggas, vet inte hur en fritzbox fungerar. Är den kopplad till ett nätverksuttag eller går fibern in i den?

2. TV brukar vara lite struligt, oftast behöver man en router med stöd för vlan och veta hur man ska konfigurera dem.

Säkrast är att kontakta din ISP och höra med dem.

En Fritz!Box är ju egentligen bara en router.
Har inte din Internet-operatör specifik firmware till den så kan du byta ut den mot en TC.

  • Medlem
  • Vasa
  • 2015-04-04 18:47

Jag har en sådan här: http://fritzbox.com.au/product-fritz-wlan7270...

Jag har den kopplad till ett nätverksuttag i väggen, borde det inte gå att sätta TC:n i samma hål så att fibern går direkt i den då också?

Jo ska kolla med ISP, tack!

Ursprungligen av thaniz:

Jag har en sådan här: http://fritzbox.com.au/product-fritz-wlan7270...

Jag har den kopplad till ett nätverksuttag i väggen, borde det inte gå att sätta TC:n i samma hål så att fibern går direkt i den då också?

Jo ska kolla med ISP, tack!

Sitter fitsboxen fastskruvad på väggen? Låter som att du bara kan koppla bort den och koppla in en TC istället. Du kan testa att koppla din dator rakt till RJ45:an, funkar det så har du inget behov av fritsboxen.

  • Medlem
  • Vasa
  • 2015-04-05 00:37
Ursprungligen av barbapappa_86:

Sitter fitsboxen fastskruvad på väggen? Låter som att du bara kan koppla bort den och koppla in en TC istället. Du kan testa att koppla din dator rakt till RJ45:an, funkar det så har du inget behov av fritsboxen.

Nej den är inte fastskruvad på väggen, prydligt placerad på ett litet bord! Internet fungerar ifall jag sätter en nätverkskabel från Macbooken till uttaget i väggen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-04-05 08:57
Ursprungligen av thaniz:

Jag har en sådan här: http://fritzbox.com.au/product-fritz-wlan7270...

Jag har den kopplad till ett nätverksuttag i väggen, borde det inte gå att sätta TC:n i samma hål så att fibern går direkt i den då också?

Jo ska kolla med ISP, tack!

En 7270 verkar köra ADSL, stämmer det hos dig?

  • Medlem
  • Vasa
  • 2015-04-05 09:16
Ursprungligen av frazze:

En 7270 verkar köra ADSL, stämmer det hos dig?

Det går att köra ADSL, men jag gör det inte. Går att ändra i inställningarna inne i boxen.

Men vill man verkligen koppla sin timecapsule som första burk direkt ut mot Internet? Själv skulle jag gärna vilja ha en router med NAT som första punkt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-05 09:29
Ursprungligen av thaniz:

Jag har en sådan här: http://fritzbox.com.au/product-fritz-wlan7270...

Jag har den kopplad till ett nätverksuttag i väggen, borde det inte gå att sätta TC:n i samma hål så att fibern går direkt i den då också?

Jo ska kolla med ISP, tack!

Du har väl inte fibern kopplad direkt till din Fritz...? Är det en Ethernetkabel borde den gå att ersätta utan problem (IPTV har jag dock inte testat med TC).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-04-05 09:42
Ursprungligen av erro67:

Men vill man verkligen koppla sin timecapsule som första burk direkt ut mot Internet? Själv skulle jag gärna vilja ha en router med NAT som första punkt.

En TC är en router med NAS-funktioner.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-04-05 10:09
Ursprungligen av thaniz:

Det går att köra ADSL, men jag gör det inte. Går att ändra i inställningarna inne i boxen.

Aha. I vilket uttag på Fritz sätter du sladden från Internet? Vilken är din Internet-leverantör?

  • Medlem
  • Vasa
  • 2015-04-05 11:07
Ursprungligen av frazze:

Aha. I vilket uttag på Fritz sätter du sladden från Internet? Vilken är din Internet-leverantör?

I LAN 1, min internetleverantör är Anvia. https://www.anvia.fi/sv. Bostadsbolaget har avtal med dem så får billigare. Bor i Finland.

  • Medlem
  • Vasa
  • 2015-04-05 11:08
Ursprungligen av kenjon:

Du har väl inte fibern kopplad direkt till din Fritz...? Är det en Ethernetkabel borde den gå att ersätta utan problem (IPTV har jag dock inte testat med TC).

Jag har en ethernetkabel från väguttaget till fritzen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-05 11:17

Och du får ett externt ipnummer (något som börjar på typ 81. eller 89. beroende på din ISP)?

  • Medlem
  • Vasa
  • 2015-04-05 15:21
Ursprungligen av kenjon:

Och du får ett externt ipnummer (något som börjar på typ 81. eller 89. beroende på din ISP)?

Det börjar på 94.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-05 16:24

Helt OK. Och dina interna har 10. eller 192.-någonting? Då borde det inte vara några problem.

  • Medlem
  • Vasa
  • 2015-04-17 21:57

Jag har skaffat en Time Capsule och surfandet fungerar fint. Däremot ser jag inta tv-kanaler längre. Min motorola digibox gillar inte time capsule. Jag har alltså iptv. Kan man månne använda en switch eller vad ska jag hitta på?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-04-17 23:41

Sist jag läste om det så var ip-tv skit, antingen köra med ISP's router eller ha en som kan hantera vlan.

Ursprungligen av thaniz:

Jag har skaffat en Time Capsule och surfandet fungerar fint. Däremot ser jag inta tv-kanaler längre. Min motorola digibox gillar inte time capsule. Jag har alltså iptv. Kan man månne använda en switch eller vad ska jag hitta på?

Hade samma problem. Satte en switch direkt efter uttaget i väggen där en går direkt till digitalboxen och en går till Apple routern.

Har hört att en del inte fått IPTV att fungera fastän man slår på IGMP-snooping. Men värt ett försök.

Ursprungligen av Borttaget:

Har hört att en del inte fått IPTV att fungera fastän man slår på IGMP-snooping. Men värt ett försök.

https://dl.dropbox.com/s/sl763d69j0vrxxp/Screen%20Shot%202015-04-19%20at%2010.26.04.png?dl=0

Nope, det där funka inte för mig då det begav sig.

Senast redigerat 2018-07-23 13:15
  • Medlem
  • Vasa
  • 2015-04-21 15:00
Ursprungligen av Borttaget:

Har hört att en del inte fått IPTV att fungera fastän man slår på IGMP-snooping. Men värt ett försök.

https://dl.dropbox.com/s/sl763d69j0vrxxp/Screen%20Shot%202015-04-19%20at%2010.26.04.png?dl=0

Tack, samma tips som jag fick från ISP. Fungerar ändå inte.

Blir väl å skaffa en switch nu då. Finns det olika hastigheter på dem också på något vis eller? Aldrig använt en tidigare. Vilken rekommenderar ni?

Senast redigerat 2018-07-23 13:15
Ursprungligen av thaniz:

Tack, samma tips som jag fick från ISP. Fungerar ändå inte.

Blir väl å skaffa en switch nu då. Finns det olika hastigheter på dem också på något vis eller? Aldrig använt en tidigare. Vilken rekommenderar ni?

Finns en massa att välja mellan. Jag köpte själv 4 st såna här för ett halvår sen när jag bytte ut dom gamla och har funkat kalas hittills.

  • Medlem
  • Vasa
  • 2015-04-22 14:56

Har inte skaffat en switch ännu, men fick följande e-post av isp idag:

Hej,

"Verkar vara så att du måste få en port i timecapsulen bryggad för att få motorolan att fungera.
Kolla om det finns i menyn att man kan brygga en port och koppla motorolan dit.
Om detta inte går så måste du brygga hela timecapsulen men då får alla apparater en publik ip och detta är inte lika säkert.
Bästa skulle då vara att ha ett modem som är bryggat dit man kopplar motorola boxen till en port och time capsulen till en annan port."

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-22 16:06

Kör med en switch.

  • Medlem
  • Vasa
  • 2015-04-23 09:56

Tack för era svar! Beställde en switch, ZyXEL GS-108B V2.

Ursprungligen av thaniz:

Tack för era svar! Beställde en switch, ZyXEL GS-108B V2.

Glöm inte nätverkskablar också, helst Cat6.

1
Bevaka tråden