Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kraschad hårddisk-Var finns räddningen?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-02 11:15

Jag har kanske skrivit om detta tidigare (ursäkta Jesper) Men jag har en hårddisk som jag lät gå hela tiden. På slutet höll den på och tickade innan den lade av.
Nu har jag oersättliga bilder på den och vill rädda innehållet.
Var sänder man den?
Vad kostar det?
Det är en La Cie disk BD 320 GB

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-02 11:28

Googla på "rädda hårddisk", det finns massor, IBAS är väl de mest kända.
Mellan 3000-15000 beroende på vad som är fel. Har man tur kan det vara kretskortet som styr armen som har pajat.

http://www.ibas.se/

Fast pris 9.990:- plus frakt och ersättningsmedia.

Ursprungligen av torin:

Jag har kanske skrivit om detta tidigare (ursäkta Jesper) Men jag har en hårddisk som jag lät gå hela tiden. På slutet höll den på och tickade innan den lade av.
Nu har jag oersättliga bilder på den och vill rädda innehållet.
Var sänder man den?
Vad kostar det?
Det är en La Cie disk BD 320 GB

Men människa, tog du ingen backup när den började ha sig???

  • Medlem
  • Boston
  • 2015-04-02 17:59
Ursprungligen av torin:

Jag har kanske skrivit om detta tidigare (ursäkta Jesper) Men jag har en hårddisk som jag lät gå hela tiden. På slutet höll den på och tickade innan den lade av.
Nu har jag oersättliga bilder på den och vill rädda innehållet.
Var sänder man den?
Vad kostar det?
Det är en La Cie disk BD 320 GB

En sak som är värd att försöka, om än ett långskott är att lägga disken (väl försluten i plast) i frysen 24 timmar eller så. Metallen drar ihop sig så ibland kan man få disken att spinna upp tillräckligt länge för att kunna dra över all data.

Ursprungligen av Gurra:

En sak som är värd att försöka, om än ett långskott är att lägga disken (väl försluten i plast) i frysen 24 timmar eller så. Metallen drar ihop sig så ibland kan man få disken att spinna upp tillräckligt länge för att kunna dra över all data.

Det är dock en chansning på flera sätt. Risken är att disken skadas ytterligare av olika "hemmafixar", vilket kan göra en återställning svårare eller omöjlig även i ett proffslabb.

Om datan verkligen är helt oersättlig och ovärdelig bör enheten enligt mig skickas till typ IBAS utan vidare pill. Det kostar, men sannolikt får du tillbaka vad som är lagrat.

  • Medlem
  • Boston
  • 2015-04-02 23:29
Ursprungligen av emilakered:

Det är dock en chansning på flera sätt. Risken är att disken skadas ytterligare av olika "hemmafixar", vilket kan göra en återställning svårare eller omöjlig även i ett proffslabb.

Om datan verkligen är helt oersättlig och ovärdelig bör enheten enligt mig skickas till typ IBAS utan vidare pill. Det kostar, men sannolikt får du tillbaka vad som är lagrat.

Mycket rimlig poäng. Ovärderlig data bör hanteras av dom som verkligen kan det.

En äldre version av Diskwarrior kan funka under förutsättning att du kan få tag i den. Nuvarande version har visst stöd bak till 10.5.8 om det kan funka: http://www.alsoft.com/DiskWarrior/index.html

Ett tips till redaktionen: skapa en separat forumsektion för gammal hårdvara. Om det så är sådan som står o dammar i ett hörn, är nedpackad o undanstoppad i garaget eller används dagligen

  • Medlem
  • 2015-04-03 14:33
Ursprungligen av torin:

Jag har kanske skrivit om detta tidigare (ursäkta Jesper)

Att fråga saker och ignorera svaren är arrogant, att Jesper påpekar detta bör kunna accepteras.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-03 15:39
Ursprungligen av erak:

Att fråga saker och ignorera svaren är arrogant, att Jesper påpekar detta bör kunna accepteras.

Som jag tidigare nämnt är jag numera inte längre en ung pojke. Med åren blir man glömsk. Jag hoppas att medlemmarna på detta forum vill vara toleranta och acceptera att inte alla kan vara lika pigga.
Nackdelen med skriven text är att alla nyanser som man har i tal kommer fram. Därför är det lätt att haka upp sig på småsaker.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-03 15:41
Ursprungligen av kenjon:

Googla på "rädda hårddisk", det finns massor, IBAS är väl de mest kända.
Mellan 3000-15000 beroende på vad som är fel. Har man tur kan det vara kretskortet som styr armen som har pajat.

Tack!

Vad jag har för mig har du ofta fått rådet att förnya din maskinpark för att därmed minska risken för problem o öka chansen att få använda uppdaterad mjukvara.

Förr eller senare bör du ställa dig frågan hur mycket du sparar på att hålla utdaterade system "under armarna" kontra att köpa en nyare(ej PPC) dator och tillförlitlig backup

http://datarecoverysweden.se/pricelist.html

Fungerar och har räddat data för kunder.

Har räddat mängder med data från diskar tidigare med Restorer 2000 för PC
det är ju dock några år sedan, finns även för Mac
men det kanske finns vassare och nyare programvaror nu för tiden

Men det beror ju på statusen på disken
har din slutat att snurra helt ?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-04 15:23
Ursprungligen av disktant:

Har räddat mängder med data från diskar tidigare med Restorer 2000 för PC
det är ju dock några år sedan, finns även för Mac
men det kanske finns vassare och nyare programvaror nu för tiden

Men det beror ju på statusen på disken
har din slutat att snurra helt ?

Den snurrar inte längre.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-04 15:31
Ursprungligen av Mymac4ever:

Vad jag har för mig har du ofta fått rådet att förnya din maskinpark för att därmed minska risken för problem o öka chansen att få använda uppdaterad mjukvara.

Förr eller senare bör du ställa dig frågan hur mycket du sparar på att hålla utdaterade system "under armarna" kontra att köpa en nyare(ej PPC) dator och tillförlitlig backup

Jaf förstår din frustration. Vi har vant oss vid att ständigt köpa nytt. Men det finns ju en annan väg.
Jag har en sprillans ny dator en PB med högupplöst skärm.. Den har jag enbart till företagets bokföring.
De andra datorerna jag har har visserligen några år på nacken och jag behöver ibland råd och hjälp om dem.
Du kanske tycker att det är onödigt att spara på gamla grejor, men jag är av den åsikten att man av miljömässiga skäl skall använda allt så länge det går. Det finns bara en jord och vi förbrukar resurser alltför mycket. Våra barnbarn skall ju kunna leva här också.
Var faktiskt lycklig över att jag av nostalgiska skäl sparat en classic. Nu kunde jag i den kolla disketter från 1990-talet.

Jg är verkligen för att maxa livslängden på teknik så mycket det går men i ditt fall är du en alldeles för aktiv användare för att inte använda din rMBP till allting. Kopiera över alla filer till den och se till att de går att köra på den sen kan du lägga upp alla PPC Macs på ebay och casha in lite dollars av alla hipsters som prompt är ute efter cred faktor på kontoret. Det är gulligt med all problemlösning som har med dina PPC att göra men hade jag varit dig hade jag utan tvekan tröttnat och bara använt den nya datorn.

Ursprungligen av torin:

Jaf förstår din frustration. Vi har vant oss vid att ständigt köpa nytt. Men det finns ju en annan väg.

Man behöver inte ständigt köpa nytt, det gör inte jag heller. Faktum är att jag sällan byter ut ngt förrän det är på gränsen att paja, dock ser jag till att ha dubbletter eller tripletter i backup på data(tex bilder) jag verkligen inte vill förlora.

Citat:

Jag har en sprillans ny dator en PB med högupplöst skärm.. Den har jag enbart till företagets bokföring.
De andra datorerna jag har har visserligen några år på nacken och jag behöver ibland råd och hjälp om dem.

Fast om du hade flera konton o tillförlitlig backup till denna PB så skulle du kunna använda den även för övriga arbetsuppgifter

Citat:

Du kanske tycker att det är onödigt att spara på gamla grejor, men jag är av den åsikten att man av miljömässiga skäl skall använda allt så länge det går. Det finns bara en jord och vi förbrukar resurser alltför mycket. Våra barnbarn skall ju kunna leva här också.
Var faktiskt lycklig över att jag av nostalgiska skäl sparat en classic. Nu kunde jag i den kolla disketter från 1990-talet.

Se första svaret ovan. För övrigt har jag också kvar gamla datorer för i de fall jag kan behöva dem eller vill spela äldre spel MEN jag använder dem inte längre i viktigare arbeten, till detta har jag en nyare dator

I min maskinpark ingår;
* PM7600/132(nedpackad på vinden)
* PM8600/G3(står i hallen)
* SE/30(står hos mamma)
* iMac 21,5 tum late 2009 Snow Leopard(används dagligen)

Senast redigerat 2015-04-04 17:06
1
Bevaka tråden