Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft hinner före Apple i Europa

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag rapporterar nyhetsbyrån Reuters att Microsoft från och med idag i samarbete med OD2 börjar sälja musik till Europeiska Windowsanvändare. Tjänsten finns inbyggd i Microsofts motsvarighet till iTunes, musikprogrammet Windows Media Player 9. Prissättningen fungerar precis som iTunes Music Store. Inga abonnemangsavgifter, man betalar bara för den musik som laddas ner. Låtarna kostar 0,99 euro eller 0,75 pund. I skrivande stund finns det över 200 000 låtar i sortimentet.

Källa: Reuters

Senast redigerat 2003-08-14 11:21

Trist.....

Men väntat.. synd bara att dom verkar hinna före Apple. Återigen en grej som visar att Apple inte verkar inse / bry sig om marknaden i Europa.

Inte helt oväntat så är det dock Apple som vanligt som kommer på något bra o nytänkande o vips följer alla andra efter.
Apple är dom som hittar nya marknader men gör kanske inte riktigt det som behövs för o behålla dom!? Vad vet jag..
Snacket har ju gått att det är så svårt o göra en Music Store i Europa, men varför hinner då M$ före?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 10:47

Ptja...
Någon som kollat OD2???

MS är ju känt för FUD när de är på efterkälken

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-14 11:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Låtarna kostar 0,99 euro eller 0,75 dollar.

75 pence är 0,75 pund, inte dollar.

F.ö. hoppas jag att Apple rappar på med lansering i Europa (bara jag som tycker Apple Expo Paris vore ett bra tillfälle?), och framför allt en Windows-version!

Sumpa inte det här nu Apple!

Undrar om MS släppt detta om Apple INTE lanserat Music Store?

Å andra sidan tror jag inte att dessa plattformsspecifika lösningar är framtiden. Apple är mer på rätt spår med AAC som Dolby utvecklat. MS med Windows Media är helt klart en sämre, proprietär lösning.

Apple ska bara se till att iTunes Music Store fungerar med fler plattformar och program. När Apple släpper sin affär för Windows, kan man tänka sig att MS lanserar Media Player 9 för Mac?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-08-14 11:26

Har inte orkat tröska igenom pressmeddelandet ordagrant men om vi säger såhär...

Med risk för min mentala hälsa tog jag precis och laddade ner Media Player 9 och installerade den på en XP-maskin. När jag försöker komma åt "Premie-tjänster" så får jag svaret:

"Tyvärr finns dessa tjänster inte tillgängliga för ditt land. Om du vill använda den amerikanska versionen klickar du här"

Har inte prövat att grotta omkrink på den amerikanska versionen allt för mycket men det verkar kräva att man laddar ner ytterliggare mjukvara.

Dessutom så undrar jag om inte folk som laddar ner musik från en MS-stöd tjänst kommer råka ut för obehagliga överraskningar den dagen de installerar om sin maskin. Som Media Player har fungerat förut så måste man vara väldigt nogrann med att även ha en backup på alla certifikat som ens låtar är knutna till. Eftersom ingen dödlig människa kan dröma om att man skall ta backup på annat än sina WMA-filer så är man torsk när man försöker spela upp sina ljudfiler på den ominstallerade datorn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-14 11:37

Så slutade den sagan,, varför är man inte förvånad... Storebror snor hela uppläggningen och kör om på insidan..igen...:(

Varför lär dom sig inte,,

Är det någon som lyckats komma åt tjänsten?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Men väntat.. synd bara att dom verkar hinna före Apple. Återigen en grej som visar att Apple inte verkar inse / bry sig om marknaden i Europa.

Inte helt oväntat så är det dock Apple som vanligt som kommer på något bra o nytänkande o vips följer alla andra efter."

Ja, men jag undrar hur det skulle ha låtit här om MS släppt sin betaltjänst med KOPIERINGSSKYDD såsom Appple var först med.
Är det en vild gissning att man skulle kallat MS för Storebror eller värre?

Nu var MS så smarta att man lät Apple introducera kopieringsskydd för media för att slippa ramaskrin o sen är det bara att sälja motsvarande produkt till 95% av världens datoranvändare o tjäna pengar.

MS anställer nu 5000 (!) programmerare som ska förtsätta utvecklingen av Longhorn, så dom behöver väl lite extra intäkter.:)

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 12:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Så slutade den sagan,, varför är man inte förvånad... Storebror snor hela uppläggningen och kör om på insidan..igen...:(

Det är väl inte riktigt över än, va? Det är ju inte den första tjänsten som kommer att vinna, det är den bästa (och folk bryr sig garanterat mer om musik än om webbläsare). Eller tror du att iTMS står segrande i USA redan? Ge det ett par år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-14 12:50
Citat:

Det är väl inte riktigt över än, va? Det är ju inte den första tjänsten som kommer att vinna, det är den bästa

Tyvärr inte. Det är sällan den bästa tekniken eller tjänsterna vinner. Det handlar oerhört mycket om marknadsföring också, och man kan sälja vad som helst bara man har en *tillräckligt* bra lösning och en tillräckligt stor reklambudget.

"Bästa lösningen" är den som kunderna *tror* är den bästa, och om man bearbetar människors medvetanden tillräckligt länge kan man få folk att köpa vad som helst. Coca-Cola, Pepsi, McDonalds och Windows är exempel på det.

  • Medlem
  • 2003-08-14 13:43

Någon som kommer ihåg VHS????

/hpe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-14 13:49

Du menar Betamax, Video 2000 och VCR?

Och Philips DCC och de där fyrspårskassetterna vad de nu hette som många raggare hade i bilstereon? Elcassette?

  • Medlem
  • 2003-08-14 13:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av hpe
Någon som kommer ihåg VHS????

/hpe

Att VHS vann över BetaMax är inget mysterium. Skillnaden i kvalitet var inte avgörande, VHS var billigare, enklare att använda och dessutom en fri standard.

Att Microsoft lyckas hålla hela värden vid ballarna, är i så fall konstigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-14 16:21

"The MSN-branded store will launch Thursday in the United Kingdom, providing access to more than 200,000 tracks, said OD2 and Microsoft in a joint press release. The Tiscali Club, which has access to the same music library will be available in Britain, France, Germany, Italy, Spain and Belgium beginning in September, they said."

Källa: CNET

Sådan är konkurrensen. Pinsamt för Microsoft bara att de alltid är sist, och synd att nästan ingen känner till att det är så. Eller som Steve Jobs en gång sa:

"The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And what that means is, I don't mean that in a small way, I mean it in a big way. In the sense that... they don't think of original ideas and they don't bring much culture into their product"

http://www.theapplecollection.com/Collection/AppleMovies/mov/steve.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
och de där fyrspårskassetterna vad de nu hette som många raggare hade i bilstereon? Elcassette?

Nja, tänker du inte på 8-trackbandarna? Alltså ett band med 8 spår och dessutom i oändlig slinga. För alla med perverterat sug efter information kan jag rekommendera 8Trackheaven.

Tillbaka till ämnet; tycker faktiskt att Apple får skylla sig själva. Känns som att de suttit och skrockat självbelåtet lite FÖR mycket över vilken kanonsuccé Music Store blev i USA. Ibland känns inte Apple som den där hungriga, ettriga uppstickaren de borde vara.

Personligen kommer det nog att dröja innan jag köper musik över nätet, vare sig det är från Apple, MS eller Hobbex. Jag sträcker mig så långt att jag beställer CD från Ginza. Men inte ens det är lika kul som att vandra runt inne i en skivbutik och plocka på sig en fet hög med skivor.

PS. Om någon har en schysst FUNGERANDE 8-trackbandare för bil och vill bli av med den kan jag tänka mig att köpa den (till rimlig kostnad) DS.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Ja, men jag undrar hur det skulle ha låtit här om MS släppt sin betaltjänst med KOPIERINGSSKYDD såsom Appple var först med.
Är det en vild gissning att man skulle kallat MS för Storebror eller värre?

Nu var MS så smarta att man lät Apple introducera kopieringsskydd för media för att slippa ramaskrin o sen är det bara att sälja motsvarande produkt till 95% av världens datoranvändare o tjäna pengar.

Öhh.. Apple är ju typ sist av alla att fixa kopieringskydd till musik. Alla andra har det för video också. Men inte Apple. Det är därför många komersiella aktörer ratar Quicktime i större utsträckning än förrut.

Sen är frågan om MS lyckas lika bra. Problemen jag ser är följande:

- WMA. Nya WMA är helt okej. Men är ändå ett rätt så slutet format.

- Vad får du göra med musiken? MS är ju inte kända för att låta användarna göra så mycket med DRM skyddade mediafiler.

- Skivbolagen. Visst, dom har massor av låtar. Men det är ju inget dom själva har fixat. Apple har däremot direkta kontakter med dom största skivbolagen. Det har inte MS direkt.

- Enkelheten. Kan MS göra något som ens är i närheten av vara enkelt som ITMS? Tveksamt.
För det är ju främst där Apple har blivit så uppmärksamade på.

- Det kommer säkert att krävas att installera minst 2 nya programvaror.

- Personuppgifter. Hur är deras användaravtal utformat? Som t.e.x BuyMusic.com så godkänner man att man låter dom få sälja din uppgifter till tredjepart. Hur ser MS ut?

- Hype. Kan MS hypa sin tjänst lika mycket som Apple. Dom har mycket pengar för marknadsföring. Men det är inte det som räknas i detta fall. Utan vad media skriver om dom.

Det tog två år för Apple att övertyga skivbolagen, hur kunde Microsoft göra det bara på några månader? Är det jag, eller gissar jag på att Microsoft har ett lika flummit och konstigt licenssystem som BuyMusic.com?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-14 19:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
- Enkelheten. Kan MS göra något som ens är i närheten av vara enkelt som ITMS? Tveksamt.
För det är ju främst där Apple har blivit så uppmärksamade på.

- Det kommer säkert att krävas att installera minst 2 nya programvaror.

- Personuppgifter. Hur är deras användaravtal utformat? Som t.e.x BuyMusic.com så godkänner man att man låter dom få sälja din uppgifter till tredjepart. Hur ser MS ut?

- Hype. Kan MS hypa sin tjänst lika mycket som Apple. Dom har mycket pengar för marknadsföring. Men det är inte det som räknas i detta fall. Utan vad media skriver om dom.

Frågan är om någon PC nisse bryr att MS versionen är 10 gånger mer komplicerad än ITMS, kör man PC så vet man inget bättre, och men lite marknadsföring så uppfattas det nog som ett nytt coolt program..

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 19:32

Men så här har ju MS gjort länge... vänta och se hur det går för resten. Går det bra, lansera eget och döda konkurrensen, eller köp upp och döda konkurrensen. De har nog haft den här tjänsten i tankarna länge, men väntat och kollat hur det går för apple.

Personligen tror jag de kommer ställa till det för sig... möjligen om de bygger in bra ipod stör i sin mediaplayer, men det känns avlägset. Snarare lanserar de en egen i så fall.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Frågan är om någon PC nisse bryr att MS versionen är 10 gånger mer komplicerad än ITMS, kör man PC så vet man inget bättre, och men lite marknadsföring så uppfattas det nog som ett nytt coolt program..

Nja, det är inte nörden det riktar sig till. Dom använder ju Kazaa...
MS har ju redan haft en musikaffär online. Som misslyckades fatalt.

Det har funnits många andra också. Alla har fallit på svårigheten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Inte helt oväntat så är det dock Apple som vanligt som kommer på något bra o nytänkande o vips följer alla andra efter.
Apple är dom som hittar nya marknader men gör kanske inte riktigt det som behövs för o behålla dom!? Vad vet jag..

Tja, Apple var ju tidiga på till exempel laserskrivare och digitalkameror, så det ligger nåt i vad du säger.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 23:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Nu var MS så smarta att man lät Apple introducera kopieringsskydd för media för att slippa ramaskrin o sen är det bara att sälja motsvarande produkt till 95% av världens datoranvändare o tjäna pengar.

Nu tror jag iofs att de allra flesta windows-användare i europa inte ens känner till iTunes.. så de kan lika gärna tro att ms infört kopieringsskydd. Och de kan lika gärna tro att MS är först med en musiktjänst.. Det är det som är så trist.. introducerar MS något får SÅ många fler reda på det och många fattar nog inte ens att mycket handlar om "stöld/kopiering" av redan existerande lösningar.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 23:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
(...)möjligen om de bygger in bra ipod stör i sin mediaplayer, men det känns avlägset. Snarare lanserar de en egen i så fall.

Klart de gör! Och det lär nog inte dröja länge. Där finns ju pengar att tjäna.. De har väl redan väntat och kollat in hur det gått för ipoden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-15 01:28

Jag tror säket att uppgifterna är sanna, men får det inte att gå ihop:
Apple hade ju problem med de komplicerade licensrättigheterna i Europa som diskuterats på 99mac och det var anledningen till att ITMS försenats i Europa.

OD2 som M$ samarbetar med har tydligen lyckats sluta avtal med de fem stora och enligt pressreleasen (i .doc-format...) med ungefär samma licensregler som ITMS. Antagligen var de tidigare ute än Apple men det innebär ju också att Apple inte borde behöva förhandla från noll?

Liksom många andra är jag inte förvånad att Apple sumpar den här möjligheten! Bara att ITMS för PC kommer ut ungefär samtidigt som man kan vänta sig de första konkurrenterna, inte bra...

PS. jag misstänker att det största problemet som fördröjer ITMS för Windows inte är något annat än DRM (kopieringsskyddet). Frågan är om M$ har löst detta på ett tillförlitligt sätt (om man kan göra det) och vad som händer om de inte har det?

  • Medlem
  • 2003-08-15 01:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Att VHS vann över BetaMax är inget mysterium. Skillnaden i kvalitet var inte avgörande, VHS var billigare, enklare att använda och dessutom en fri standard.

Att Microsoft lyckas hålla hela värden vid ballarna, är i så fall konstigare.

VHS hade dessutom den avgörande förmånen att ha porrdistributionen på sin sida, vilket är ett sätt att få världen att hålla sig själv vid ballarna

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Nu tror jag iofs att de allra flesta windows-användare i europa inte ens känner till iTunes.. så de kan lika gärna tro att ms infört kopieringsskydd. Och de kan lika gärna tro att MS är först med en musiktjänst.. Det är det som är så trist.. introducerar MS något får SÅ många fler reda på det och många fattar nog inte ens att mycket handlar om "stöld/kopiering" av redan existerande lösningar.

Geeze.. Läser ni inte allas i trådarna.
MS har redan haft en misslyckad musiktjänst. Och Apple var typ sist ut av ALLA med kopieringsskydd.

Apple är inte först med detta på långa vägar. Det dom däremot är först med är att göra en bra lösning som är enkel. Inget mer.

Bevaka tråden