Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort kraschar iMac från vila

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-04-03 13:28

Efter att jag uppdaterade OSX till Mavericks så kraschar min iMac vid uppstart från vila när jag har ljudkortet Digidesign MBox 2 Pro anslutet via Firewire.
När jag kollar på Avids hemsida om Drivers till ljudkortet ser jag bl a följande:
"- Support for Mac OS X 10.9-10.9.4 (Mavericks)"
Och jag har OS X 10.9.5
- Mac OS X 10.10 Yosemite not supported
Verkar som de slutat supporta detta ljudkort.
http://avid.force.com/pkb/articles/en_US/Download/Mbox-2-Pro-Drivers

Ljudkortet funkar utan problem med Logic och andra program. Så det är bara problemet att datorn kraschar och startar om när jag väcker den från vila. Om jag innan viloläge drar ur Firewire kabeln startar den upp som den ska. Problemet blir dock att datorn inte hittar ljudkortet när jag ansluter Firewirekabeln igen, så jag måste ändå starta om datorn....

iMac 27" Early 2010.
2.8 Ghz Intel Core i7, 8 GB RAM, 1 TB HDD.
OS X 10.9.5

Ljudkort:
Digidesign MBox 2 Pro
anslutet via Firewire

Bifogar Crash Report.

Tacksam för all hjälp jag kan få med detta.

/Carl

Kortet har stöd för 10.9.4 och du har 10.9.5 (skriver du själv).

= nedgradera eller köp nytt kort.

  • Medlem
  • 2015-04-03 19:16
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kortet har stöd för 10.9.4 och du har 10.9.5 (skriver du själv).

= nedgradera eller köp nytt kort.

Trodde inte det gick att nedgradera. Eller menar du att jag ska installera om hela systemet? Det är helt klart inte aktuellt.
Ett nytt kort går säkert på 10.000:- och det var ju det jag ville slippa.

/Carl

Testa att ta bort PaceSupport, eller uppgradera till en version som är nyare? Den som är laddad heter ju något med Snowleopard.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Kortet har stöd för 10.9.4 och du har 10.9.5...

Att det står 10.9.4 betyder nog bara att 10.9.4 var den version som gällde när de slutade supporta kortet. Jag har svårt att tänka mig att det har införts någon ändring/nyhet i 10.9.5 som skulle störa kortet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att det står 10.9.4 betyder nog bara att 10.9.4 var den version som gällde när de slutade supporta kortet. Jag har svårt att tänka mig att det har införts någon ändring/nyhet i 10.9.5 som skulle störa kortet.

Möjligt. Dock tycker jag att hans symptom tyder på annat.

  • Medlem
  • 2015-04-08 12:33
Ursprungligen av suddgummi:

Testa att ta bort PaceSupport, eller uppgradera till en version som är nyare? Den som är laddad heter ju något med Snowleopard.

Det där har jag inte sett förut. Verkar som Pacesupport har med iLock nyckel och Pro Tools att göra.
Hittar dock inte Pacesupport någonstans på datorn, hur tar man bort den alt. uppdaterar?

Tack Suddgummi!

/Carl

  • Medlem
  • 2015-04-08 12:36
Ursprungligen av barbapappa_86:

Möjligt. Dock tycker jag att hans symptom tyder på annat.

Är det något du kan utveckla?

Tycker ju att det är mer som en bugg än Driver problem då ljudkortet fungerar som det ska.
Men problemet är ju helt klart relaterat till ljudkortet på något sätt.

/Carl

Ursprungligen av Xarl:

Är det något du kan utveckla?

Tycker ju att det är mer som en bugg än Driver problem då ljudkortet fungerar som det ska.
Men problemet är ju helt klart relaterat till ljudkortet på något sätt.

/Carl

Apple nämner inget om att de har petat i audion, men om man tittar på tex hackintosh-sidor (Tonymac etc) så nämns det att man måste installera om drivrutiner för ljud, möjligtvis för att de är ändrade på något sätt. En fingervisning möjligtvis. Annars är mitt påstående mest baserat på egen upplevelse om hur känsliga drivrutiner till externa audio interface är (taskig kod kanske).

Svårt att säga, men bäst är tror jag om du kollar med Apogee. För att bekräfta så kan du alltid nedgradera, men det var du inte villig att göra om jag förstod dig korrekt.

  • Medlem
  • 2015-04-12 09:43
Ursprungligen av barbapappa_86:

Apple nämner inget om att de har petat i audion, men om man tittar på tex hackintosh-sidor (Tonymac etc) så nämns det att man måste installera om drivrutiner för ljud, möjligtvis för att de är ändrade på något sätt. En fingervisning möjligtvis. Annars är mitt påstående mest baserat på egen upplevelse om hur känsliga drivrutiner till externa audio interface är (taskig kod kanske).

Svårt att säga, men bäst är tror jag om du kollar med Apogee. För att bekräfta så kan du alltid nedgradera, men det var du inte villig att göra om jag förstod dig korrekt.

Tack Barbapappa_86,
Drivrutinen hör ihop med ProTools och heter CoreAudio. Ska testa att ominstallera den, annars testa att ominstallera hela ProTools.

/Carl

1
Bevaka tråden