Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Merinfo.se laglig?

Tråden skapades och har fått 169 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Merinfo:

Hej Mavericks,

Uppgifterna vi publicerar är alltid publika. Syftet med Merinfo.se är att alla personer med offentliga uppgifter skall finnas med och att tjänsten skall vara så komplett som möjligt. Just därför väljer vi att visa uppgifter från kreditupplysningsbolagen och komplettera med uppgifter från teleoperatörerna.

Om du känner obehag eller anser att dina uppgifter inte bör vara offentliga rekommenderar vi dig och andra att se över möjligheterna till skyddad adress. Merinfo.se har inte för avsikt att avsikt att avgöra vilka uppgifter som skall vara offentliga eller ej utan speglar det register som finns hos myndigheterna. Precis om många andra tjänster online.

Mvh

Merinfo.se

Men man måste kunna välja om man vill ha denna information publiceras eller hur? Visa inte på Google sökmotorn. Snälla!!

Ursprungligen av mavericks:

Jag överdriver inte. Det är hela personnumret! Kanske du kan prova en gång.

Jag ser inga kompletta personnummer. De fyra sista siffrorna är ersatta med "XXXX".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag ser inga kompletta personnummer. De fyra sista siffrorna är ersatta med "XXXX".

Jaha, du har inte registerat eller hur? Det är gratis att bli medlem.

Förut (för någon månad sedan eller så) stod väl allt - pnr, lön osv) utskrivet utan att behöva bli medlem? Har jag för mig iaf.

Ursprungligen av mavericks:

Jaha, du har inte registerat eller hur? Det är gratis att bli medlem.

Har inget intresse av att bli medlem där. Speciellt inte efter deras "goddag yxskaft"-svar i den här tråden.

Var kan man skicka in klagomål så att denna webbsida förser valet att dölja information?

Jag förstår att myndigheterna kan hålla vår information men jag kan inte fatta varför Merinfo måste avslöja den på nätet.

Ursprungligen av mavericks:

Var kan man skicka in klagomål så att denna webbsida förser valet att dölja information?

Jag förstår att myndigheterna kan hålla vår information men jag kan inte fatta varför Merinfo måste avslöja den på nätet.

http://blog.merinfo.se/ta-bort-uppgifter-pa-m...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-25 13:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har inget intresse av att bli medlem där. Speciellt inte efter deras "goddag yxskaft"-svar i den här tråden.

Det är väl också "goddag yxskaft" varning på skaften som signar medlemskap där .

Men välkommen till Sverige idag andra länder skrattar åt oss, integriteten kan man också skratta åt den får man kämpa hårt för att behålla med skyddat boende, spärrat person-nummer etc
Heja moder Svea var ska detta sluta månne.

Säger som kungen vi måste vända blad i denna tråd nu vi har nått vägens ände , myndigheternas uppgift egentligen att reglera företag som merinfo och allt annat skit som sms-lån crap mm. Vad gör myndigheterna i Sverige datainspektionen, rikta ilskan mot dom ??? Hela systemet inbjuder till bluff, bedrägerier och försäljning av personuppgifter till höger och vänster och till högstbjudande yxskaft som i detta fallet.

Senast redigerat 2013-11-25 13:17

Jag som fortfarande lider av sviterna efter att min identitet blev kapad för nästan 3 år sedan tycker nog att offentlighetsprincipen är bra, men har svårt att se nyttan av att vem som helst kan snoka reda på vad som helst om vem som helst. Kan inte se vad nyttan skulle vara i att alla kan se mitt födelsedatum, min taxerade inkomst och ifall jag har några betalningsanmärkningar. Namn och adress och, om man så önskar, telefonnummer kan ju vara offentligt. Allt annat borde vara dolt och bara avslöjas i regelrätta kreditupplysningar.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2013-11-25 14:06

Tycker om det faktumet att information är lättillgängligt i Sverige. Det positivt överväger definitivt det negativa.

Ursprungligen av Ripipip:

Tycker om det faktumet att information är lättillgängligt i Sverige. Det positivt överväger definitivt det negativa.

Tyckte jag också tills någon handlat grejor på avbetalning för 50 000:- med ett falskt ID-kort med mina personuppgifter på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-25 20:10
Ursprungligen av pmarriott:

Tyckte jag också tills någon handlat grejor på avbetalning för 50 000:- med ett falskt ID-kort med mina personuppgifter på.

Tråkig story men tyvärr vanligare än man kan tro, sker troligtvis dagligen sedan är det david mot goliat och man måste själv lägga ner en massa tid och energi för att försöka rentvå sitt namn och personnummer. Fy f…n säger jag bara man blir så trött.

Senast redigerat 2013-11-26 12:18
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-26 00:19
Ursprungligen av cubeis:

Säger som kungen vi måste vända blad i denna tråd nu vi har nått vägens ände , myndigheternas uppgift egentligen att reglera företag som merinfo och allt annat skit som sms-lån crap mm. Vad gör myndigheterna i Sverige datainspektionen, rikta ilskan mot dom ??? Hela systemet inbjuder till bluff, bedrägerier och försäljning av personuppgifter till höger och vänster och till högstbjudande yxskaft som i detta fallet.

I detta fall är det väl så att dessa "personuppgifts-siter" har hittat ett kryphål i lagstiftningen mellan personuppgiftslagen som datainspektionen vakar över, och yttrandefrihetsgrundlagen som de skyddas av genom att skaffa ett utgivningsbevis. Det är synd och skam att något så bra som yttrandefrihet kan missbrukas så här.

Ursprungligen av Merinfo:

Hej pmarriot och Mija,

Svaren reflekterar de frågor och funderingar ni användare skriver till oss. Jag håller med om att det blivit repetition i frågor och svar i denna tråden. Kanske är vi dåliga på att förklara på ett enkelt sätt?

Telefonnummer, fasta och mobila, är alltid teleoperatören källa till. Teleoperatörerna säljer denna information vidare till diverse olika leverantörer. En av dessa leverantörer skickar data till oss på Merinfo.se.

Att begära ändring hos oss fyller ingen funktion då fel som uppstått alltid måste rättas hos källan.

Vi har därför satt ihop en guide som vägleder användare som anser att information skall döljas eller tas bort. Vi kan aldrig radera eller ta bort information utan kan endast hänvisa till källan.

Om du anser att din företagsinformation är felaktig kontaktar du Bolagsverket. Bolagsverket levererar inte information direkt till oss utan via leverantör. Frågan till Bolagsverket bör då inte vara "Hur tar jag bort min info på merinfo.se?" utan i stil med "Hur gör jag för att ta bort eller rätta mina företagsuppgifter hos er?".

Information om privatpersoner har SPAR som källa men informationen hämtas inte direkt från SPAR utan via leverantör.
För att rätta eller se över möjligheterna till att göra sina uppgifter ej publika behöver alltså SPAR kontaktas. Frågeställningen bör ej vara "Hur gör jag för att ta bort min info från merinfo.se" utan istället "Hur gör jag om jag vill ändra/rätta min information hos er".

Fasta telefonnummer och mobilnummer har teleoperatörerna som källa. Vi hämtar inte information direkt från teleoperatörerna utan via leverantör. Om information skall rättas eller döljas kontaktat man sin teleoperatör. Oavsett om det gäller ett telefonnummer som är avslutat kontaktat man sin operatör man senast hade på det aktuella telefonnumret. Det finns ingen anledning att kontakta oss för att dölja eller ändra/ta bort telefonnummer. Vid kontakt med teleoperatören bör frågan vara "Hur gör jag för att dölja mitt nummer för nummerupplysning?" eller "Hur gör jag för att rätta/ändra information om mig eller mitt nummer".

Vi får en del förfrågningar från användare som vill dölja sin information, ibland adress och ibland telefonnummer. En del förfrågningar kommer också tillbaks till oss då frågan till källan varit felaktigt formulerad, i stil med "Jag vill att ni tar bort min info från merinfo.se" och på detta sätt kan inte källan hjälpa er utan hänvisar tillbaks till oss, därför är det viktigt att man förmedlar rätt budskap när man kontaktar källan.

Mvh

Merinfo.se

Ursäkta mitt ordval, men eftersom det verkar sitta en imbecill och svara för Merinfo.se, kanske jag kan försöka förtydliga frågeställningen;

VAD HETER ER LEVERANTÖR AV TELEFONNUMMER?

...hur mycket enklare än så kan det bli? Ni begär att vi ska kontakta källan för att ta bort informationen ni får - då underlättar det om ni kan svara på frågan som ställs här om- och om igen.

Kan webbsidor publicerar gamla och felaktiga uppgifter som t ex telefonnummer från databaser med hänvisning till att det är grundlagsskyddade? Hur vet vi att de databaser som de webbsidor med utgivningsbevis. I princip skulle jag kunna köpa ett utgivningsbevis av er och börja samla gamla och felaktiga uppgifter om alla och börja publicera detta och hävda att uppgifterna kommer från någon förlegad databas som någon teleoperatör eller liknande upprättat. Det går inte att ta bort uppgifterna. Det går inte att polisanmäla och det går framförallt inte att kontakta ansvarig utgivaren och be dem ändra dessa uppgifter eller ta bort det.
När merinfo.se, Ratsit och alla andra mer eller mindre hederliga webbsidor publicerar 2 st telefonnummer jag aldrig har använt och som stammar från ett nerlagt bolag och inte har uppdaterats sedan 2011. Det ställer till ett helvetes mycket problem när människor inte kan hitta rätt nummer. De här företagen som NI har gett rätt att hålla på med denna verksamhet och skyddar dem så den kan mer eller mindre utpressa vanliga människor. Hur skulle det vara om ni tog LITE ansvar för vad ni ställt till med.

Med vänlig hälsning
Ordning och reda (jag kan inte göra något åt att uppgifterna publiceras men det kan ju för f-n vara RÄTT uppgifter det publiceras)

Tack för ert mail,
Vid frågor kring information som publiceras på Merinfo.se, se vår guide: http://blog.merinfo.se/ta-bort-uppgifter-pa-m...
Vid övriga frågor eller funderingar svarar vi alltid inom 24 timmar.
Med vänlig hälsning / Regards
Kundtjänst / Customer service
Merinfo Sverige AB
[email protected]

Ursprungligen av Kalbert:

Kan webbsidor publicerar gamla och felaktiga uppgifter som t ex telefonnummer från databaser med hänvisning till att det är grundlagsskyddade? Hur vet vi att de databaser som de webbsidor med utgivningsbevis. I princip skulle jag kunna köpa ett utgivningsbevis av er och börja samla gamla och felaktiga uppgifter om alla och börja publicera detta och hävda att uppgifterna kommer från någon förlegad databas som någon teleoperatör eller liknande upprättat. Det går inte att ta bort uppgifterna. Det går inte att polisanmäla och det går framförallt inte att kontakta ansvarig utgivaren och be dem ändra dessa uppgifter eller ta bort det.
När merinfo.se, Ratsit och alla andra mer eller mindre hederliga webbsidor publicerar 2 st telefonnummer jag aldrig har använt och som stammar från ett nerlagt bolag och inte har uppdaterats sedan 2011. Det ställer till ett helvetes mycket problem när människor inte kan hitta rätt nummer. De här företagen som NI har gett rätt att hålla på med denna verksamhet och skyddar dem så den kan mer eller mindre utpressa vanliga människor. Hur skulle det vara om ni tog LITE ansvar för vad ni ställt till med.

Med vänlig hälsning
Ordning och reda (jag kan inte göra något åt att uppgifterna publiceras men det kan ju för f-n vara RÄTT uppgifter det publiceras)

Tack för ert mail,
Vid frågor kring information som publiceras på Merinfo.se, se vår guide: http://blog.merinfo.se/ta-bort-uppgifter-pa-m...
Vid övriga frågor eller funderingar svarar vi alltid inom 24 timmar.
Med vänlig hälsning / Regards
Kundtjänst / Customer service
Merinfo Sverige AB
[email protected]

Det finns alltid ett sätt att rätta uppgifter. Detta förklarar vi väldigt noga i vår guide, för den har du väl läst?

Kortfattat så funkar det såhär:

Vi på merinfo.se får dagligen data från olika leverantörer. När det gäller telefonnummer har datan sitt ursprung hos operatörerna. Varje dag ersätter vi den tidigare databasen med en helt ny. Varje dag får vi alltså ett nytt register.

Om något är fel måste detta därför rättas hos operatören, skulle vi ändra i vårt register kommer felet tillbaks dagen efter då informationen kommer till oss i hela databasdumpar.

Kontakta din operatör, be dem rätta informationen och några dagar senare är det korrekt hos Merinfo.se. Om operatören hävdar att informationen hos dem är korrekt, be dem se till att rättning sker även hos de återförsäljare de har.

Om informationen är korrekt hos operatören samt återförsäljarna är det omöjligt att det inte är korrekt även på merinfo.se.

Att vända dig till sista ledet i kedjan löser inte ditt problem. Om du rättar hos källan rättas det överallt.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-03-23 10:30

Jag tycker inte att man ska rätta felaktiga uppgifter. När tillräckligt många, som använder söktjänsten, upptäcker att det är fel uppgifter så kommer dom använda den alltmer sällan eller inte alls och i bästa fall får www.merinfo.se stänga för att ingen ser deras reklam och skit eller vad det nu är just denna tjänst tjänar sina pengar på.

edit: lade till en länk som Google kan indexera så att 99.se kommer högre upp i sökresultaten, då blir det lättare för folk att hitta den här tråden.

Senast redigerat 2015-03-23 14:29
Ursprungligen av Merinfo:

Det finns alltid ett sätt att rätta uppgifter. Detta förklarar vi väldigt noga i vår guide, för den har du väl läst?

Kortfattat så funkar det såhär:

Vi på merinfo.se får dagligen data från olika leverantörer. När det gäller telefonnummer har datan sitt ursprung hos operatörerna. Varje dag ersätter vi den tidigare databasen med en helt ny. Varje dag får vi alltså ett nytt register.

Om något är fel måste detta därför rättas hos operatören, skulle vi ändra i vårt register kommer felet tillbaks dagen efter då informationen kommer till oss i hela databasdumpar.

Kontakta din operatör, be dem rätta informationen och några dagar senare är det korrekt hos Merinfo.se. Om operatören hävdar att informationen hos dem är korrekt, be dem se till att rättning sker även hos de återförsäljare de har.

Om informationen är korrekt hos operatören samt återförsäljarna är det omöjligt att det inte är korrekt även på merinfo.se.

Att vända dig till sista ledet i kedjan löser inte ditt problem. Om du rättar hos källan rättas det överallt.

Först av allt tack för att någon från merinfo.se besvärade sig med att svara. Att jag skall behöva diskutera detta på ett offentligt forum och inte via direktkontakt med företaget är i sig ett tecken på den icke existerande seriositet merinfo.se. har. Alla övriga söktjänster (Eniro, 118100, Ratsit osv) jag kontakt har snabbt och enkelt fixat problemet.

MEN att göra som du föreslår är INTE så lätt som du tror. Jag har gjort ett omfattande research för att ta reda på hur, var och när dessa otroligt gamla inaktuella telefonnummer har kommit er tillhanda. Saken är den att det INTE går att uppdatera några databaser eller ändra eller ta bort något uppgifter hos källdatabasens upphovsmän. Vid kontakt med Telenor AB, som har varit mycket hjälpsamma även om deras förslag att polisanmäla merinfo.se nog är ett utslag av juridisk okunnighet. De skickade även ett brev till merinfo.se för att få rätt på saken, vilket Christian Nilsson ignorerade.
För att få ett utgivningsbevis krävs att uppgifterna "inte kan ändras av någon annan än redaktionen", myndigheten för radio och tv. Vilket inte innebär att Christian Nilsson skulle kunna, precis som de seriösa söktjänsterna Eniro och 118100, ändra felaktiga uppgifter. Jag skulle vilja hävda att han faktiskt kan ha en skyldighet att se till att uppgifterna är korrekta och uppdaterade så som han själv hävdar.
I detta fallet är telefonnummer 1 från ett gammalt numera nerlagt företag som i slutänden köpts av Telenor AB. Det går inte att ändra eller dölja eftersom numret är vakant (telefonnumret är inte registrerat på någon person) och har INTE varit så sedan 2011. Telefonnummer 2 är från ett överföringsnummer som aldrig användes utan kom med en telefon och som också nu är vakant sedan 2009 hos ja just det Telenor AB. Även om jag skulle återregistrera dessa båda telefonnummer i mitt namn och få det som dolt nummer, och detta är det skojigaste av allt, kommer INTE Telenor AB att lämna ut databasen med mina telefonnummer till er eftersom Telenor AB uppger att de inte längre lämnar ut sina databaser till tredje part och har inte gjort detta sedan 2013. Vilket innebär att, i alla fall, merinfo.se har köpt sina uppgifter från någon annan än teleoperatören Telenor AB och därmed ljuger igen om var uppgifterna kommer ifrån. "Vi är alltid uppdaterade och varje dag ändras tusentals uppgifter för att du som besökare alltid skall kunna lita på att korrekt information visas" skriver merinfo.se på sin blogg. Det mest sannolika är att merinfo.se och den ansvariga utgivaren Christian Nilsson får uppgifterna inte ifrån legitima teleoperatörer utan snarare ifrån att dammsuga nätet efter uppgifterna. Vilket gör att uppgifterna INTE blir extremt tillförlitliga och som jag och många andra hävdar så hittar merinfo.se på uppgifterna lite hursomhelst och de är inte uppdaterade uppgifter vilket jag just bevisat. Hur kan du lita på uppgifterna från merinfo.se när Christian Nilsson bevisligen envist håller fast vid att publicera felaktiga inaktuella uppgifter.
Om andra söktjänster använder sig av samma metoder är en annan fråga men en sak är säker och det är att ingen kan vara säker på merinfo.se uppgifter och kvaliteten på det. Jag för min del kommer aldrig att basera mina finansiella beslut på merino.se.

  • Medlem
  • 2015-03-23 12:48

Jag är nästan lite nyfiken på varför merinfo överhuvudtaget svarar här. Något sorts anseende eller kundservice lever ju inte en sådan sida på, och de komiskt efterblivna svaren skapar ju om något enbart irritation. Pressrelease-liknande svar som närmast en politiker rapar irrelevant information för att komma undan svaret. Meningen med forumkonto för företag borde ligga i personligt bemötande. Exempel på vettigt svar: Hej X, skicka oss ditt namn och vilket nummer det gäller via mejl eller PM så återkommer vi med vlken källan är, och vi hjälper sedan till att jämföra hos leverantören.

Det är ju rätt uppenbart att de inte vill stöta sig med sina leverantörer, mellanhanden mellan källan och merinfo. Förutom att man ska rätta felet hos en okänd källa, är det ju självklart att felet även kan ligga hos leverantören, men de vill i sin tur säkert undvika gratissupport/direktkontakt med drabbade.

Och varför ens orka repetera skitsnacket om att det är omöjligt att ändra/ta bort saker då det ändå ersätts nästa dag. Vem lurar man? En tioåring skulle kunna skriva ett filter på någon minut som hade löst detta i framtida importer. Frågan är vilket som är mest fördelaktigt för dom att hävda, att oförmågan att redigera beror på ovilja eller inkompetens.

Och snälla merinfo, svara inte på mitt inlägg, jag har fått nog av floskler.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-24 10:52

Bosse Ringholm ter sig nästan normal i jämförelse...

Jag avskyr dessa storebrorsföretag som tjänar pengar på vår öppna demokrati och offentlighetsprincipen, men jag skulle vilja veta hur ett sådant filter skulle se ut. Det låter teoretiskt omöjligt faktiskt - det går helt enkelt inte. Om man ändrar manuellt i et databas som uppdateras varje dygn - och filtrerar så att den posten man ändrade manuellt inte ska uppdateras något mera - man låser den helt enkelt - då kommer ju även framtida förändringar från källan aldrig att uppdateras. Personen som man ändrat menauellt bör aldrig mera byta adress eller telefonnummer för att det ska funka.

Ursprungligen av erak:

Och varför ens orka repetera skitsnacket om att det är omöjligt att ändra/ta bort saker då det ändå ersätts nästa dag. Vem lurar man? En tioåring skulle kunna skriva ett filter på någon minut som hade löst detta i framtida importer. Frågan är vilket som är mest fördelaktigt för dom att hävda, att oförmågan att redigera beror på ovilja eller inkompetens.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-24 11:37
Ursprungligen av frazze:

Bosse Ringholm ter sig nästan normal i jämförelse...

Bosse Ringholm the "swinglish" dude det var ju också en jämförelse, bäst vi håller denna diskussion på svenska modersmålet då och ser var det leder

Men om ni inte vill att merinfo.se ska svara mer i denna tråden är det kanske lättast att själva sluta skriva i tråden eller

  • Medlem
  • 2015-03-24 13:58
Ursprungligen av Demiurgen:

men jag skulle vilja veta hur ett sådant filter skulle se ut. Det låter teoretiskt omöjligt faktiskt - det går helt enkelt inte. Om man ändrar manuellt i et databas som uppdateras varje dygn - och filtrerar så att den posten man ändrade manuellt inte ska uppdateras något mera - man låser den helt enkelt - då kommer ju även framtida förändringar från källan aldrig att uppdateras. Personen som man ändrat menauellt bör aldrig mera byta adress eller telefonnummer för att det ska funka.

Med den (o)kunskapen låter du som en perfekt kandidat som databashanterare på merinfo Det är ju omöjligt att svara på exakt hur det ska utföras utan att se hur rådatan är formaterad, eller hur flödet ser ut rent tekniskt. Men det finns tusen olika sätt, mer eller mindre stabila. Varför du skulle "låsa en post" förstår jag dock inte.

Ursprungligen av cubeis:

Men om ni inte vill att merinfo.se ska svara mer i denna tråden är det kanske lättast att själva sluta skriva i tråden eller

De får väl självklart fortsätta svara i tråden. Syftar du på det jag skrev så ville jag personligen bara inte ha ett liknande svar som andra fått tidigare, utan de gör bättre i att begrunda det jag skrev i tystnad. Men en ren och kort ursäkt för tidigare beteende fungerar ju också.

Ursprungligen av Demiurgen:

...men jag skulle vilja veta hur ett sådant filter skulle se ut. Det låter teoretiskt omöjligt faktiskt - det går helt enkelt inte...

Filtret kan väl vara utformat ungefär så här:
Om det från leverantör XX kommer uppgifter om telefonnummer YY på personen ZZ, lägg inte in det i databasen för det är felaktig information.

Varför skulle detta "låsa" posten för all framtida uppdatering?

Det innebär att om XX har ett nytt felaktigt nummer på ZZ så kommer det rätta numret att skrivas över med detta nya felaktiga nummer hos den som har detta filter. Långsökt? Jo, men alla som hållit på med omfattande databaser vet att detta kommer att ske - man undviker helst alla sådana typer av filtreringar. Man tar ALLT eller INGET från leverantörer, ty börjar man laga ett fel så uppstår ett annat fel - förr eller senare.
Att slippa egen redigering/support och "städningsavdelning" är givetvis den huvudsakliga anledningen att inte hålla på med sådant här mikromixtrande i gigantiska databaser (alltså rent ekonomiska anledningar), men det finns också andra anledningar. Tror jag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Filtret kan väl vara utformat ungefär så här:
Om det från leverantör XX kommer uppgifter om telefonnummer YY på personen ZZ, lägg inte in det i databasen för det är felaktig information.

Varför skulle detta "låsa" posten för all framtida uppdatering?

Ursprungligen av Demiurgen:

Det innebär att om XX har ett nytt felaktigt nummer på ZZ så kommer det rätta numret att skrivas över med detta nya felaktiga nummer...

Nej, varför skulle ett nytt felaktigt nummer göra att ett annat korrekt nummer skrivs över?
Det är väl inget som säger att ZZ bara kan ha ett telefonnummer som visas på Merinfo?
Om det kommer ett nytt felaktigt nummer från någon källa så lär det ju bli så att det ligger både ett korrekt och ett felaktigt telefonnummer på person ZZ.

Filtret säger ju bara att just detta felaktiga nummer ska vi inte släppa in på den personen i databasen fler gånger.
Alla andra telefonnummer som är kopplade till den personen fortsätter ju att släppas in och visas ändå. De försvinner ju inte bara för att man filtrerar bort ett visst telefonnummer.

Det nya felaktiga numret får väl ligga där och visas på Merinfo tills de får en anmälan även gällande det felet, och de skapar ett filter även för det felaktiga telefonnumret.

Jag påstår alltså fortfarande att det skulle vara fullt möjligt för Merinfo att se till att samma gamla fel (så snart Merinfo får kännedom om felet) inte kommer in i databasen dag efter dag.

Det handlar givetvis om att merinfo och liknande inte är det minsta intresserade av att utföra någon form av arbete som de inte tjänar pengar på. Om de helt plötsligt måste hantera en massa klagomål blir det ju jobbigt och då faller hela affärsidén, att tjäna pengar utan att behöva arbeta mer än 15 minuter om dagen. Därför svarar de slentrianmässigt med ett standardsvar och hänvisar till en obskyr grupp 'leverantörer'.

  • Medlem
  • 2015-03-24 23:39
Ursprungligen av Demiurgen:

Långsökt? Jo, men alla som hållit på med omfattande databaser vet att detta kommer att ske - man undviker helst alla sådana typer av filtreringar.

Fel uppstår vanligen när man inte vet vad man gör. Och vet man inte vad man gör bör man byta bransch eller utbilda sig i området.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag påstår alltså fortfarande att det skulle vara fullt möjligt för Merinfo att se till att samma gamla fel (så snart Merinfo får kännedom om felet) inte kommer in i databasen dag efter dag.

Du behöver inte så blygsamt "påstå", det är ren fakta.

Ursprungligen av pmarriott:

Det handlar givetvis om att merinfo och liknande inte är det minsta intresserade av att utföra någon form av arbete som de inte tjänar pengar på. Om de helt plötsligt måste hantera en massa klagomål blir det ju jobbigt och då faller hela affärsidén, att tjäna pengar utan att behöva arbeta mer än 15 minuter om dagen. Därför svarar de slentrianmässigt med ett standardsvar och hänvisar till en obskyr grupp 'leverantörer'.

Absolut. Och det var därför jag även undrade varför de överhuvudtaget svarade här, med tanke på svaren som levererades. Ger varken pengar eller anseende, förutom kanske hos de som de lyckas lura.

De bör skriva rakt ut som det är, även om det blir en eufemism som t.ex, vi har inte tillräcklig kapacitet. Det som sticker i ögonen är när de säger att de inte har möjlighet, eller att det skulle vara tekniskt omöjligt. Om man är i databasbranschen kan det tyckas lite girigt att inte vilja hantera sin databas.

Vad säger ni om att bli medlem på merinfo. Då kanske de slutar berätta vem jag är. Är det någon som provat att redigera sin profil och t ex ändrat sitt telefonnummer?

"Merinfo.se är en gratistjänst! Vi berättar aldrig för någon vem du är eller vem och vad du söker efter.

Om du däremot väljer att berätta för oss vem du är, genom att bli medlem helt gratis, så ger vi dig en bättre och roligare sökupplevelse om personerna och företagen du söker efter och vi lovar att du alltid kommer att få tillgång till ny information och nya funktioner före alla andra - uppdaterad dagligen!

Att gå med är enkelt, snabbt och självklart är det helt gratis.
Fördelar för våra medlemmar

Tillgång till fullständiga personnummer
VIP-status med tillgång till nya förbättrade funktioner före alla andra
Möjlighet att redigera din privata profil samt företagsprofil
Möjlighet att köpa till ekonomiskt information om både personer och företag till förmånliga priser.
Möjlighet att delta i våra tävlingar och utlottningar av fina priser.

Medlemskapet på Merinfo.se är kostnadsfritt, och vi skickar aldrig oönskade SMS.

"Merinfo Sverige AB (org. nr 556825-8601) handlar i strid med 9 § kreditupp- lysningslagen genom att lämna ut kreditupplysningar om fysiska personer som inte är näringsidkare på webbplatsen www.merinfo.se, trots att det finns anledning att anta att upplysningen kommer att användas av någon annan än den som på grund av ett ingånget eller ifrågasatt kreditavtal eller av någon liknande anledning har behov, s.k. legitimt behov, av upplysningen."

Varför fortsätter du med detta?

Dina uppgifter saknas på Merinfo.se. Du exponerar andra, men själv vill du bli anonym?

Bevaka tråden