Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kallas de? (disketter)

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-03-31 17:34

Innan CD hade datorn någon sorts diskettskivor.
Har en hel del skivor som jag använde på 1990-talet, och måste hitta något på dem.
Har visserligen kvar min gamla Performa, men den går inte igång. Även en gammal Classic (hette SE) har jag, men det finns ju ingen USB på dem.
Nu behöver jag ha en spelare som kan köra sådana skivor.
Men vad kallas den?
När jag söker på nätet så kommer det bara upp CD-spelare.

Senast redigerat 2015-04-01 11:17

Dom hette väl bara disketter eller floppydisketter, fanns 3,5" på 720kB och 1,44MB i plasthölje och innan dess 5,25" och 8" disketter i nån sorts pappersfodral.

Diskettstation är väl det själva läsarna hette men de flesta är för USB, antar du har FireWire? vilket kan vara värre att hitta.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-01 10:22
Ursprungligen av CekariYH:

Dom hette väl bara disketter eller floppydisketter, fanns 3,5" på 720kB och 1,44MB i plasthölje och innan dess 5,25" och 8" disketter i nån sorts pappersfodral.

Diskettstation är väl det själva läsarna hette men de flesta är för USB, antar du har FireWire? vilket kan vara värre att hitta.

Det är ganska kul att vi har så svårt att komma ihåg ett namn på något som vi bara för några år sedan använde så mycket.
Diskett tror jag att de hette.
Floppy var väl de som var mycket större och som låg i något pappersfodral och som användes till datorer före Lisa, vad jag minns.
Men så vänder jag på en insticksläsare som är till PB3400c- Den kallas för Floppydrive.
I vilket fall så bifogar jag en lite suddig bild på de disketter jag efterlyser en läsare till.
Jag behöver som sagt en läsare som kan anslutas till USB. Men vad Faro den heter, är det som detta handlar om.

Diskett(station)/Floppy(drive), samma sak, svenska/engelska.

Den erak länkar till fixar biffen. Diskett är svenska, Floppy disk är engelska, så bägge termerna är korrekta.

Zipdrive.

Ursprungligen av grenhall:

Zipdrive.

Nja, Zip är också en typ av diskett, men inte samma sorts diskett som Torin menar.

https://www.google.se/search?q=zip+drive&tbm=...

Ursprungligen av torin:

...Men vad Faro den heter, är det som detta handlar om.

Varför ställer du den frågan i inlägg 4, när du redan har fått alldeles utmärkta svar i inlägg 2 och 3?

Här är fler länkar till diskettstationer:
http://www.prisjakt.nu/search.php?s=diskettst...

Och sen bör man kanske också tillägga att även om du får tag på en diskettstation som funkar på Mac, så ska du nog inte ha alltför stora förhoppningar om att kunna läsa 20 år gamla disketter. Det beror nog lite på hur de har förvarats. Kan mycket väl funka, men som sagt, ha inte för stora förhoppningar.

Senast redigerat 2015-04-02 07:25
Ursprungligen av CekariYH:

...de flesta är för USB, antar du har FireWire? vilket kan vara värre att hitta.

Men han skriver ju i inlägg 1 att det ska vara för USB.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men han skriver ju i inlägg 1 att det ska vara för USB.

Tolkade det som att TS inte hade USB

Ursprungligen av CekariYH:

Tolkade det som att TS inte hade USB

Ja, nu när jag tittar igen, så kanske det var jag som missuppfattade inlägg 1.

Men oavsett hur man tolkar inlägg 1, så vet vi genom andra trådar att Torin har både G4:or, G5:or, och en ny laptop. Så datorer med USB finns tillgängliga.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, nu när jag tittar igen, så kanske det var jag som missuppfattade inlägg 1.

Men oavsett hur man tolkar inlägg 1, så vet vi genom andra trådar att Torin har både G4:or, G5:or, och en ny laptop. Så datorer med USB finns tillgängliga.

Har inte följt med i Torins inlägg så noga då det mesta är utanför min kunskap då jag börja med Apple-prylar 2008

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-04-01 12:54

Jag ser inte riktigt på bilden, men det ser ut som om det är en DD-diskett och inte en HD-diskett. För oss som kommer ihåg dem är det inte riktigt samma sak på en Mac.
Apple använde någon snillrik mekanism som ändrade varvtalet på 400- och 800k-disketter, som man inte använder på HD-disketter (1,4MB). Läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskett Där finns också fina illustrationer så att man kan identifiera vilken typ av diskett det är.

Jag kommer ihåg att det kunde vara svårt att hitta en usb-diskettläsare som kunde läsa 400k och 800k-disketter formaterade för Mac just på grund av det här. HD-disketter var det inte något problem med, för där används samma teknik på de flesta system.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, Zip är också en typ av diskett, men inte samma sorts diskett som Torin menar.

https://www.google.se/search?q=zip+drive&tbm=...

I stand corrected dessutom var Zipdrive ett externt medium såvitt jag kommer ihåg.

Ursprungligen av resident:

Jag ser inte riktigt på bilden, men det ser ut som om det är en DD-diskett och inte en HD-diskett. För oss som kommer ihåg dem är det inte riktigt samma sak på en Mac.
Apple använde någon snillrik mekanism som ändrade varvtalet på 400- och 800k-disketter, som man inte använder på HD-disketter (1,4MB). Läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskett Där finns också fina illustrationer så att man kan identifiera vilken typ av diskett det är.

Jag kommer ihåg att det kunde vara svårt att hitta en usb-diskettläsare som kunde läsa 400k och 800k-disketter formaterade för Mac just på grund av det här. HD-disketter var det inte något problem med, för där används samma teknik på de flesta system.

Ja just ja, detta kommer jag ihåg nu när du säger det, brorsan och jag kunde inte utbyta data via disketter då han körde Mac och jag Windows.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-01 14:55

Tack! ERAK, det var just det som jag sökte.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-01 15:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför ställer du den frågan i inlägg 4, när du redan har fått alldeles utmärkta svar i inlägg 2 och 3?
[/i]

Åter igen Jesper, så får du ha tålamod med att jag inte alltid hänger med. Jag har inte samma logiska tänkande som du har. Alla är vi olika, och jag får väl också ursäkta mig med min ålder.
Så var snäll och försöka förstå.

Ursprungligen av grenhall:

...var Zipdrive ett externt medium såvitt jag kommer ihåg.

Nej, det fanns interna enheter också. Fanns i många Mac-modeller i slutet av 90-talet. (exempel 1, exempel 2)

Ursprungligen av torin:

...Så var snäll och försöka förstå.

Ja, jag försöker, men det är inte så lätt.

Exempel 1 är det som jag nämnde tidigare, där du får ett par bra svar, och sedan ändå fortsätter ställa samma fråga.

Exempel 2 är:
- Erak som länkar till en diskettstation där det inte står något om att den funkar på Mac - han får ett tack.
- Men jag som länkar till flera diskettstationer, där det åtminstone på någon av dem anges att de funkar på Mac, det tipset verkar du inte ens ha sett.

Jag fiskar inte efter ett tack här, även om det kan se ut så. Nej, det bryr jag mig inte om.

Utan jag vill bara visa på att det ofta verkar som du inte ens läser vissa inlägg.

Så mitt tips är att du försöker bli lite bättre på att läsa hela inläggen, och läsa alla inläggen, innan du går vidare i dina trådar.

Senast redigerat 2015-04-02 07:24
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-04-01 15:29
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det fanns interna enheter också. Fanns i många Mac-modeller i slutet av 90-talet. (exempel 1, exempel 2)

Hade både en intern i en dator och en extern som jag bar med mig till kompisar

100MB per disk på dem jag hade.

För övrigt så kallas både 3,5", 5,25" och 8" för både floppydiskar och bara disketter.

Helt OT egentligen men jag kom på när jag läste genom denna tråd att det är aningen riskabelt att starta dylik tråd idag e-som den lätt kan uppfattas som ett skämt...

...kanske därför den skapades igår...

Ursprungligen av resident:

Jag ser inte riktigt på bilden, men det ser ut som om det är en DD-diskett och inte en HD-diskett. För oss som kommer ihåg dem är det inte riktigt samma sak på en Mac.
Apple använde någon snillrik mekanism som ändrade varvtalet på 400- och 800k-disketter, som man inte använder på HD-disketter (1,4MB). Läs mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Diskett Där finns också fina illustrationer så att man kan identifiera vilken typ av diskett det är.

Jag kommer ihåg att det kunde vara svårt att hitta en usb-diskettläsare som kunde läsa 400k och 800k-disketter formaterade för Mac just på grund av det här. HD-disketter var det inte något problem med, för där används samma teknik på de flesta system.

Det är inte bara svårt utan omöjligt att hitta usb-diskettläsare som klarar 400/800K-disketter ("DD" är 800K, Tror att 400K kallades SD). Dessa moderna usb-läsare klarar endast HD-disketter. Detta då de primärt är tänkta för pc-användare och där fanns inga 400/800K-disketter med variabel hastighet. Marknaden för mac-användare med behov att läsa antika disketter var försumbar redan vid millennieskiftet...

Snälla @torin - kolla nu noga vad du har för disketter så att du nu inte (igen) köper något först och kollar om det funkar efteråt. Det måste stå något med "HD", ("MFD-2HD" e.dyl) alt "1,4 MB" eller "2 MB". Står det någonting i stil med 400K, 800K, SD, DD, MFD-DD eller MFD-2DD är du rökt om du inte vevar igång en riktigt gammal mac.

Överväg om det verkligen är värt besväret jämfört med att knacka in texten (eller vad det nu kan vara) en gång till. Tips på hur man kan scanna gamla utskrifter och konvertera till text finns i din förra tråd här. Gamla 90-talsdisketter har sedan länge passerat bäst före-datum. Bara för någon månad sen kollade jag igenom ett tjugotal HD-disketter från just sent 90-tal med just en just sån där extern usb-diskettläsare. Hälften kunde inte ens läsas. Bara att kasta skiten.

Dessutom har du ju redan frågat om disketter och fått svar här, här och här.

Här är ett förslag hur du skulle kunna gå tillväga med den utrustning du har:

  1. Starta upp din gamla SE. Är det en SE/30 (bästa kompakt-mac någonsin) kan den garanterat läsa både DD- och HD-disketter. Finns den filen du letar efter? Kan disken/filen läsas? Om ja, gå till punkt 2.

  2. Spara filen/filerna till gammelmacens hårddisk. Nu finns den iaf på ett liiiite mer säkert ställe än en floppy från förra seklet!

  3. Kolla om du har DD- eller HD-disketter. Är det HD kan du överväga att köpa en USB-läsare. Koppla den till din moderna(re) mac, be till högre makt, kopiera dina filer och var glad.

  4. Är det DD? Kopiera då som sagt först till din SE/30. Leta upp en bättre begagnad HD-diskett, kopiera tillbaka filen och gå tillbaka till punkt 3 ovan (dvs kopiera vis usb-läsare till din moderna(re) mac).

Försök inte ens komma på tanken att nätverka en modern mac med en gammal SE/30 eller Performa om de inte från början har ethernet-kort. Det är i princip omöjligt om man inte vill nörda ner sig ordentligt. Extrem överkurs här http://www.applefool.com/se30/ och här http://vintagemacmuseum.com/getting-files-off...

Lycka till (men du borde verkligen se till att syresätta dina gamla filer om de är tänkta att återanvändas i framtiden).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, Zip är också en typ av diskett, men inte samma sorts diskett som Torin menar.

https://www.google.se/search?q=zip+drive&tbm=...

Zip o den biffigare Jaz låg utvecklingsmässigt i steget innan någon kom på idén att plocka skivan ur sitt plastfodral o kalla den CD

Lagringsmässigt låg det till ungefär såhär;

Floppy disc: upp till 1.4MB

Zip: upp till 250MB

Jaz: > 250MB

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-04-02 11:21
Ursprungligen av Mymac4ever:

Zip o den biffigare Jaz låg utvecklingsmässigt i steget innan någon kom på idén att plocka skivan ur sitt plastfodral o kalla den CD

Lagringsmässigt låg det till ungefär såhär;

Floppy disc: upp till 1.4MB

Zip: upp till 250MB

Jaz: > 250MB

Det är en hel surv av olika disketter som jag har sedan tidigare.
Den som är aktuell är en HD (inte den på bild).
Jag misstänker att det är något viktigt på den.
Skall väl göra som rådet, att dra igång min gamla SE och se om det gör att öppna den.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-02 11:29

Är det en HD ska det funka med läsaren från Kjell&Co.

NEWS FLASH: Den här LaCie-spelaren skall enligt specifikationerna klara 720K disketter. http://macdata.se/?view=details&prodnr=706018

BRASKLAPP: Det står inte uttryckligen att den klarar "800K". Så trots LaCies erkänt macvänliga förflutna så är det nog mycket troligt att spelaren bara stöder PC-formaterade DD-disketter, ej macformaterade. Precis som denna. Vad än en ung spoling till försäljare kanske kommer säga till dig, så är det INTE samma sak. Det bästa är nog att ringa Macdata och uttryckligen fråga någon som är äldre än 40 och sedan få den på öppet köp.

Den kommer fortfarande inte att klara 400K-disketter (SS/SD).

Det finns med andra ord jättemånga variabler som avgör om dina reliker kan läsas eller ej. På engelska finns en ganska lång men informativ artikel om problemet: Working with Macintosh Floppy Disks in the New Millennium. Kanske överkurs men illustrerar våndorna med att låta information ligga på åldrande fysiska medier i takt med att mjukvara, hårdvara och operativsystem utvecklas teknikgeneration för teknikgeneration.

Tillägg: ser alltså att det var en HD-diskett. Då skall det funka out-of-the-box med valfri extern usb-diskettläsare. Om inte disketten är för gammal och/eller skadad förstås. Då gäller det bara att försöka och försöka om och om igen. Om den monteras måste du kopiera till datorns hårddisk så fort du kan.

FÖRHOPPNINGSVIS ÖVERKURS:
Nu tillkom dessutom en ny variabel: Om din SE (alltså bara en SE, inte SE FDHD eller SE/30) är av tidigt tillverkningsdatum så sitter det inte en FDHD-läsare (på sin tid kallad SuperDrive) i macen... Osis! Säger det bara utifall du skulle få felmeddelande av typ "disken kan inte läsas". Det _kan_ alltså bero på att diskettenheten i SEn inte stöder 1,44MB-disketter.

Ursprungligen av macwindows.com:

The only Mac models that didn't have a SuperDrive were the original Mac 128k, the Mac 512k, the Mac Plus, and older Mac SE's (the SuperDrive was added in the middle of the SE's production run).

http://www.macwindows.com/diskfile.html.

Senast redigerat 2015-04-02 12:08
1
Bevaka tråden