Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photos for OS X

Tråden skapades och har fått 136 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Det bör väl uppdateras då albumet uppdateras...?

Skapar jag ett album på min iPhone liveuppdateras det i Bilder på OS X

Ursprungligen av Megolon:

Bilderna och Album liveuppdateras på alla enheter som är inloggade med samma Apple-ID och detta gäller delade Album också.
Inga bilder blir komprimerade i molnet oberoende på hur man ställer in sina enheter.
Det går att ställa in så att bilderna på enheterna blir mindre för att spara utrymme men bilderna i molnet är alltid fullstora.

Om vi håller oss till delade bildströmmar som var det jag talade om. Här blir bilderna alltså inte längre komprimerade så som det varit förut, dvs lägre upplösning jämfört med originalbilden?

Ursprungligen av dfox:

Om vi håller oss till delade bildströmmar som var det jag talade om. Här blir bilderna alltså inte längre komprimerade så som det varit förut, dvs lägre upplösning jämfört med originalbilden?

Vem har sagt att bilderna någonsin varit komprimerade?
Tittar jag på originalbilden och den i den delade bildströmmen har dom samma storlek

Ursprungligen av Megolon:

Vem har sagt att bilderna någonsin varit komprimerade?
Tittar jag på originalbilden och den i den delade bildströmmen har dom samma storlek

Tja, det har varit ett faktum i tidigare versioner av iOS, men det kanske är ändrat nu.

Står om det här tex:
https://discussions.apple.com/thread/5830110

Ursprungligen av dfox:

Tja, det har varit ett faktum i tidigare versioner av iOS, men det kanske är ändrat nu.

Står om det här tex:
https://discussions.apple.com/thread/5830110

Nej så tolkar inte jag det utan att bilderna laddas ner till i-enheter i mindre storlek för att spara utrymme.

Citat:

On a Mac or PC, your photos are downloaded and stored in full resolution. On iPhone, iPad, iPod touch, and Apple TV, your Photo Stream photos are delivered in a device-optimized resolution that speeds downloads and saves storage space. Dimensions will vary, but an optimized version of a photo taken by a standard point-and-shoot camera will have a 2048 x 1536 pixel resolution when pushed to your devices. Panoramic photos can be up to 5400 pixels wide.

Så jag drar slutsatsen att om man tar en bild med sin iPhone och laddar upp bilden är den okomprimerat för att med en dator ska kunna dra nytta av upplösningen.

Ursprungligen av Megolon:

Nej så tolkar inte jag det utan att bilderna laddas ner till i-enheter i mindre storlek för att spara utrymme.

Så jag drar slutsatsen att om man tar en bild med sin iPhone och laddar upp bilden är den okomprimerat för att med en dator ska kunna dra nytta av upplösningen.

Det du citerar beskriver hur ens egna bildström fungerade förut. Innan iCloud Photo library. Delade bildströmmar har inte fungerat på samma sätt. Där har alla bilder som tankats upp komprimerats oavsett vilken plattform du tittar på, förutsatt att originalbilden är tagen med en inte alltför låg upplösning.

Ursprungligen av Megolon:

Nej så tolkar inte jag det utan att bilderna laddas ner till i-enheter i mindre storlek för att spara utrymme.

Något som heller verkar stämma för går jag in på en delad bildström och tittar på en bild och använder PhotInfo för att se filstorleken är den lika stor som bilden i datorn.

Ursprungligen av dfox:

Det du citerar beskriver hur ens egna bildström fungerade förut. Innan iCloud Photo library. Delade bildströmmar har inte fungerat på samma sätt. Där har alla bilder som tankats upp komprimerats oavsett vilken plattform du tittar på, förutsatt att originalbilden är tagen med en inte alltför låg upplösning.

Ja det var väl det du frågade efter hur delade bildströmmar fungerar nu kontra nu efter Bilder appen kommit?
Bilderna jag nu har kollat på är bilder som laddats upp med delade bilströmmar innan Bilder appen kom och ingen är komprimerad vad jag kan se.

Forskar vidare vänta lite

Ursprungligen av Megolon:

Ja det var väl det du frågade efter hur delade bildströmmar fungerar nu kontra nu efter Bilder appen kommit?
Bilderna jag nu har kollat på är bilder som laddats upp med delade bilströmmar innan Bilder appen kom och ingen är komprimerad vad jag kan se.

Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att delade bildströmmar aldrig komprimerat bilden på PC/Mac, vilket de gjorde, men bra då att det inte är så nu iaf.

Ursprungligen av dfox:

Jag tolkade ditt tidigare inlägg som att delade bildströmmar aldrig komprimerat bilden på PC/Mac, vilket de gjorde, men bra då att det inte är så nu iaf.

Blev lite fundersam nu för som du säger komprimerade delade bildströmmar bilden men bara upp till en viss gräns.
Verkar som att bilder med en iPhone inte komprimerades för dom bilderna håller sig inom gränsen.
Bilder tagna med en annan kamera komprimerades helt klart för en bild som original är 3.9MB blir 1.2MB blir när man laddar ner den till datorn.

Kan bekräfta att delar jag ut en bild från mitt iCloud Bildbibliotek till en person som har gamla iPhoto och importerar den bilden är den komprimerad.
Frågan är hur det blir om man delar ut en bild till en som också kör med iCloud Bildbibliotek?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-03-13 17:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag gör ingenting särskilt. Jag har bara loggat in med mitt Apple-ID som vanligt. Tidigare fanns det en inställning som gjorde att iPhoto sparade bilder från bildströmmen i ett album lokalt men den är nu ersatt av inställningen att spara original på din dator istället för optimerade bilder

Edit: Första gången som jag startade så konverterade jag mitt existerande Iphotobibliotek men efter lite funderingar så slängde jag bort det konverterade bildbiblioteket och började om med ett nytt tomt bibliotek för Bilder. Det känns bäst så.

Sorry för segt svar! Jag har aldrig sett någon sådan inställning för mig. Det är något som jag gärna skulle vilja ha.

Ser nu att jag har missat att kryssa i en inställning.
Ska kryssa i den och se om det blir någon skillnad.

Ursprungligen av Megolon:

Kan bekräfta att delar jag ut en bild från mitt iCloud Bildbibliotek till en person som har gamla iPhoto och importerar den bilden är den komprimerad.
Frågan är hur det blir om man delar ut en bild till en som också kör med iCloud Bildbibliotek?

Ja det var det min fråga gick ut på från första början. Jag gissar att det är precis som förut, dvs komprimering.

Ursprungligen av dfox:

Ja det var det min fråga gick ut på från första början. Jag gissar att det är precis som förut, dvs komprimering.

Skrev du detta inlägg utan att läsa mitt senaste?
Går man efter vad som står i den rutan måste man aktivera att okomprimerade bilder lagras i iCloud.
Delade album är bara länkade bilder så då kommer dom också vara okomprimerade

Ursprungligen av Megolon:

Skrev du detta inlägg utan att läsa mitt senaste?
Går man efter vad som står i den rutan måste man aktivera att okomprimerade bilder lagras i iCloud.
Delade album är bara länkade bilder så då kommer dom också vara okomprimerade

Ok, återstår att se...

Ursprungligen av dfox:

Ok, återstår att se...

Eftersom det fortfarande är en beta så misstänker jag att har man som jag valt "fel" från början så kanske inte ändring av inställningen slår igenom.
Utan att det krävs en uppdatering av appen Bilder för vi ska inte glömma att vi är testpiloter.

Insåg just att alla mina gamla iphoto-händelser nu är borta i nya Bilder. Vet inte om det försvann i och med senaste betauppdateringen eller om det är något annat som orsakat det. Fanns ju med efter den första betan.

Någon annan som råkat ut för samma sak?

Ursprungligen av dfox:

Insåg just att alla mina gamla iphoto-händelser nu är borta i nya Bilder. Vet inte om det försvann i och med senaste betauppdateringen eller om det är något annat som orsakat det. Fanns ju med efter den första betan.

Någon annan som råkat ut för samma sak?

Begreppet händelser försvann med programmet Bilder

Ursprungligen av Megolon:

Begreppet händelser försvann med programmet Bilder

Jaa... men det gick samtidigt att återfinna alla gamla iphoto-händelser i en mapp med samma namn i nya programmet. Den mappen är nu borta för mig. Så för att dra frågan igen: är det någon som råkat ut för samma sak?

Ursprungligen av dfox:

Jaa... men det gick samtidigt att återfinna alla gamla iphoto-händelser i en mapp med samma namn i nya programmet. Den mappen är nu borta för mig. Så för att dra frågan igen: är det någon som råkat ut för samma sak?

Ok så du menar detta Album?

Har den försvunnit så har antingen du själv tagit bort den eller så är det en bugg.
Än hur som tycker jag du ska anmäla det genom Feedback Assistanten eftersom det är en beta du använder.
Som tur är är inte bilderna borta utan genvägen till bilderna.

Ursprungligen av Megolon:

Skrev du detta inlägg utan att läsa mitt senaste?
Går man efter vad som står i den rutan måste man aktivera att okomprimerade bilder lagras i iCloud.
Delade album är bara länkade bilder så då kommer dom också vara okomprimerade

Dina bilder lagras alltid med full upplösning i molnet om du har icloud photo library aktiverat. "Optimera Mac-lagring" är endast en inställning som gör att du sparar utrymme på datorn i händelse av att hårddisken nästan är full, dvs bilderna laddas inte ner i full upplösning som vid det andra alternativet.

...och delade bildströmmar är något helt annat, där bilderna laddas upp oberoende av om du kör icloud photo library eller inte. De komprimeras dessutom vid en viss typ av upplösning och över.

Ursprungligen av dfox:

Jaa... men det gick samtidigt att återfinna alla gamla iphoto-händelser i en mapp med samma namn i nya programmet. Den mappen är nu borta för mig. Så för att dra frågan igen: är det någon som råkat ut för samma sak?

Jag har sedan länge tappat bort vad ni diskuterar om...

Men jag har i alla fall inget album som heter iphoto händelser - vare sig på datorn eller i telefonen

Det försvann nog när jag skapade ett nytt bibliotek vid övergången till Bilder.

Jag antar att det albumet är ett smart album som borde gå att skapa för Bilder om man vill ha det.

Senast redigerat 2015-03-30 07:07
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-30 09:26

Skapade du ett nytt bibliotek finns det nog inte. Men om du konverterade det gamla iPhoto-biblioteket till ett Bilder-bibliotek, borde det finnas med.

Det är som sagt bara att skapa ett smart album så får man tillbaka "Iphonehändelser" om man vill ha det

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är som sagt bara att skapa ett smart album så får man tillbaka "Iphonehändelser" om man vill ha det

Enligt ovan får man väl bara alla bilder i ett enda album, utan att de är kategoriserade efter de händelser som man skapade i iphoto?

Ursprungligen av dfox:

Enligt ovan får man väl bara alla bilder i ett enda album, utan att de är kategoriserade efter de händelser som man skapade i iphoto?

Jag vet inte, jag har inget automatskapat album för iphonehändelser i mina gamla iphoto/aperturebibliotek. Jag har ett i ett av biblioteken men det är ett vanligt smartalbum.

Finns det någon guide för hur man smidigast får alla bilder synkade? Jag vill att alla bilder jag har i min iPhone ska finnas på Photos överallt.

Ursprungligen av koffas:

Finns det någon guide för hur man smidigast får alla bilder synkade? Jag vill att alla bilder jag har i min iPhone ska finnas på Photos överallt.

Slå på iCloud Bildbibliotek på alla enheter.

Bevaka tråden