Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bandbreddsfråga WiFi

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Detta kanske är en nybörjarfråga men jag blir inte klok på hur bandbredd och kanaler förhåller sig i WiFi. Jag har haft en del problem hemma, jag bor i trähus och grannarna är inte så långt borta.

Det finns 11 kanaler att välja på i 2,4 GHz bandet i min WiFi-router (Airport Extreme + Express) och jag räknar med att det är cirka 5 grannar som syns från min dator. Dessutom har jag ett Sonossystem (trådlöst hifi-ljudsystem) som också kör på en kanal på 2,4 GHz bandet. Således finns plats för alla; cirka 6-7 system och 11 kanaler.

Men när jag kollar med WiFi scanner (se bild) så kan man se hur alla kanaler breder ut sig åt båda sidor långt över sin "kanalplats".
Varför är det så?
Är det en rimlig förklaring till trådlösa nätverksproblem?

I FM-radio så är det ju strikta regler kring hur mycket en station får breda ut sig (s.k. sving) så de inte skall störa omgivande kanaler.
Men inom WiFi verkar det ju nästan meningslöst att tala om kanaler. Den som kallas "INTERNET" (se bilden) tar ju upp i princip hela frekvensutrymmet. Varför har inte en kanal ett specifik frekvensutrymme som inte överlappar?

PS Sonossystemet syns inte på den WiFi-scanner jag har men det ligger på kanal 1 DS

Senast redigerat 2015-03-26 08:46
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-26 10:17

Det har att göra med vilken hastighet vi vill ha i WiFi-världen. Skulle bara en kanal användas får du betydligt lägre hastighet (1-2 Mbps).
För att få upp överföringshastigheten tar varje förbindelse ca 5 kanaler i anspråk. Så egentligen kan du bara ha 4 olika WiFi-nät på samma plats (kanal 1, 5, 9 och 13).
Man kan minska ner hoppen till tre steg (1, 4, 7, 10, 13), överlappning kommer då att ske, men är inte enheterna nära varandra kan effekten i de överlappningarna vara överkomliga.
Istället för att lägga olika nät på närliggande kanaler kan det vara bättre att ligga på samma kanal, och dela på bandbredden. En sändare känner av om kanalen är upptagen, och väntar lite innan sändning. Blir det krock, så läggs en slumpmässig tid till, innan nästa sändning sker (då får de olika enheterna troligen olika tider, och undviker krock nästa gång). Ligger man däremot på närliggande kanaler ses trafiken på andra kanalen som en störning, och sändaren försöker sända i alla fall, vilket förstås stör ut den andra.
Så helst var fjärde kanal, eller samma som grannen.

Skumt, jag har ca 20 grannar med WiFi och har mycket sällan problem med krockar.

Det finns ett ganska bra inbyggt verktyg i OS X för diagnos, mm. häl ner Alt och klicka på Wifi-symbolen i menyraden. Välj "Öppna trådlös diagnos." När det programmet startat, tryck Cmd-4 för att öppna avökningsrutan. Där ser man alla trådlösa nät inom räckvidden för datorn samt en sammanfattning och rekommendation om vilka kanaler som är lämpligast att lägga ett Wifi-nät på.

OK.
Tack för tipsen jag har OS 10.7.5 och det verkar inte finnas "trådlös diagnos" i den versionen.

Intressant att det kan finnas fördelar med att ligga på samma kanal. Det visste jag inte. Det jag inte förstår i sammanhanget är varför man valt att ha så många kanaler om systemen ändå per default väljer att breda ut sig över flera kanaler. Är det en rest från förr när man trodde det räckte med 1-2 Mbps bandbredd?

Spöket här kanske är Sonossystemet som förmodligen inte "uppför sig" som övriga WiFi-enheter.
Fast jag hade en del störningar innan jag skaffade det också. Grannarna har väl starka antenner och så bor jag i trä/putshus som förmodligen inte hindra radiovågor så bra som tegel/betong.

När man bygger nätverk på större arbetsplatser räknar man normalt som mest med tre kanaler för att hålla dem helt separerade; 1, 6 och 11. Detta blir ett extra stort problem när du har ett stort nätverk med många stationer, men du får samma sak även när det är många olika nätverk.

Om din utrustning även kan köra på 5 GHz så kan du prova det. Dels har du ofta färre som använder det men du har även betydligt fler kanaler att dela på.

Om man har bra väggar så kan det ibland hjälpa även om man har många nätverk omkring sig.

Ursprungligen av McDarwin:

När man bygger nätverk på större arbetsplatser räknar man normalt som mest med tre kanaler för att hålla dem helt separerade; 1, 6 och 11. Detta blir ett extra stort problem när du har ett stort nätverk med många stationer, men du får samma sak även när det är många olika nätverk.

Om din utrustning även kan köra på 5 GHz så kan du prova det. Dels har du ofta färre som använder det men du har även betydligt fler kanaler att dela på.

Om man har bra väggar så kan det ibland hjälpa även om man har många nätverk omkring sig.

Det här med 5 GHz. Min WiFi router kör på 5 GHz men hur får jag mina apparater att välja 5 gHz? Testas det först om apparaterna klarar det eller måste man explicit välja 5 GHz någonstans? Jag hittar inget i mina systeminställningar (OS 10.7.5) i vart fall.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-30 00:08

Jag tycker det är enklast att ha olika SSID på 2,4 och 5 GHz, då ser du, och kan välja vilket du vill ansluta till.
Du kan använda samma namn med bara "5" som tillägg i namnet.

1
Bevaka tråden