Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på appar

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka appar från Mac App Store anser ni vara "måste appar" som man inte klara sig utan. (gratis/betal)
Är helt ny på mac men kört iOS en längre tid.
Men nu har man hittat till mac och börjat kika på alla appar i Mac App Store.
"Pocket" blev min första app för den kör jag både på min iPhone och iPad.
Näst på tur blir nog 1Password för den används på iPhone /iPad även den.

Senast redigerat 2015-03-26 16:12

Hej Christian.

Vad är det tänkt att du ska göra med datorn?
Det finns ju hur mycket bra program som helst så beskriv i korthet på ett ungefär
vad du ska pyssla med så blir det nog lättare att komma med bra förslag.

Ursprungligen av InPezonator:

Hej Christian.

Vad är det tänkt att du ska göra med datorn?
Det finns ju hur mycket bra program som helst så beskriv i korthet på ett ungefär
vad du ska pyssla med så blir det nog lättare att komma med bra förslag.

Det har du ifs helt rätt i
Kanske något bra pdf program..
zip program etc.
Håller även på en del med digital foto och lite hemsida

-PDF program finns inbyggt där du kan rita etc på redan färdiga pdf:er: Förhandsvisning. Du kan även Spara som/Exporter som PDF från dom flesta program, och har dom inte det valet kan du under Skriva ut sedan välja som pdf (blir en pdf-fil istället.
-ZIP finns redan inbyggt. Dubbelklicka på en zip-fil för att packa upp, eller högerklicka på en eller flera markerade fil/er och välj Komprimera... så skapas en zip-fil. För andra format finns det en uppsjö att hämta.
-Finns en uppsjö av appar för bilder etc, beror lite på vad du vill göra. Fotor är en skaplig redigerare som är gratis, Photo Crop LE är en snabb liten app för att beskära bilder enkelt mfl mfl

Senast redigerat 2015-03-27 07:11
  • Medlem
  • Piteå
  • 2015-03-26 22:09

Hittade just detta! Så bra idé! Önskar att jag hade tänkt på den först.

Visa vilken utskrift från Terminalen som helst i Notiscenter:
http://www.makeuseof.com/tag/replace-geektool...

Jag gillar särskilt att se min IP-adress och innehållet i urklipp. Perfekt plats att skuffa undan saker man inte alltid behöver. Faktiskt har jag inte sett så stor anledning att använda notiscentret fram tills nu. The possibilities...! (särskilt för en nörd!)

Med lite tillsnyggad utskrift av ps, kan man nu t.ex. få fram vilka appar som behöver mest resurser med ett snabbt svep åt vänster.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-26 22:29

Mina absolut bästa tips:

  1. Clipmenu -hantera X antal urklipp. Jag ser mina 500 senaste urklipp, även bilder! Ett av mina favoritprogram.

  2. TotalFinder - få mappar före filer, visa två filträd i samma fönster + massa annat. Kostar.

  3. TextExpander - skriver jag tex "hemad" skrivs hela min hemadress ut. Programmet gör att man sparar tid helt enkelt. Kostar, men helt klart värt!

  4. DayO - kalender och anpassningsbar klocka.

Och så självklart Adblock Edge för Firefox, Flashblock... men nu börjar vi snubbla in på annat

Ursprungligen av reboot81:

Mina absolut bästa tips:

TextExpander - skriver jag tex "hemad" skrivs hela min hemadress ut. Programmet gör att man sparar tid helt enkelt. Kostar, men helt klart värt!

Enradiga sådana kan man redan göra i inställningar/tangentbord/text, tex aTV blir TV.

Totalfinder är bra också.

Alfred - finns på App store, används för att snabbt öppna program och mappar eller filer, göra enkla uträkningar osv, must have enligt mig.
Jag kör som många andra den förinstallerade Förhandsvisningen för pdf:er då Adobe Reader har en tendens att strula vid uppdateringar osv.
När det gäller bildbehandling vill jag slå ett slag för Pixelmator som är en "var mans Photoshop" för några hundralappar på App store och Adobe Lightroom är ypperlig om iPhoto känns lite för simpel.

Om du hårdknackar hemsidor vill jag tipsa om den flerfaldigt prisbelönta Coda från Panic, den har allt du behöver och är dessutom rackarns fin att vila ögonen på. Samma företag ligger också bakom FTP-klienten Transmit som är trevlig.

Om du verkligen vill lära dig alla smarta knep i såväl OS:et som i populära program kan jag tipsa om att skaffa ett konto på lynda.com, där finns allt ifrån OS-kurser till kreativt arbete med de flesta programmen.

Default Folder X är ett måste, tycker jag.

Håller också med om tipset om ClipMenu. Det finns många olika urklippshanterare, men jag använder också ClipMenu.

Och jag instämmer även i tipset om Alfred.

Och Dropbox är ju också oumbärligt.

Kan också rekommendera BetterTouchTool, för att kunna programmera fler funktioner på styrplattan.

Någon form av avinstallationshjälpmedel kan också vara bra att ha - t.ex AppCleaner, AppDelete eller AppZapper.

Senast redigerat 2015-03-27 10:09

Tackar så mycket för alla svar.
Nu har jag en del att börja kolla igenom.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-28 12:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller också med om tipset om ClipMenu. Det finns många olika urklippshanterare, men jag använder också ClipMenu.

Sidospår...........:
Varför är rutan för "Launch at login" dimmad i Preferences för ClipMenu. Programmet måste ju gå igång från uppstart.
Tänkte testa att byta från iClipboard.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-28 20:58
Ursprungligen av Le:

Sidospår...........:
Varför är rutan för "Launch at login" dimmad i Preferences för ClipMenu. Programmet måste ju gå igång från uppstart.
Tänkte testa att byta från iClipboard.

Ser det inte ut såhär?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-28 21:03

Den ClipMenu du hittar här http://www.clipmenu.com är freeware och med mycket enklare preferences.
Det finns alltså fler med samma namn.....?

Senast redigerat 2015-03-28 21:19

Jag använder CloudClip från MAS (gratis), enkelt utan en massa krusiduller och funkar bara med text då jag inte har något behov att spara bilder odyl i clipboard. Vad som särskiljer detta från andra är att det finns en iOS app (gratis) också och klippen synkar automatiskt mellan iOS och OSX.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-29 10:24
Ursprungligen av Le:

Den ClipMenu du hittar här http://www.clipmenu.com är freeware och med mycket enklare preferences.
Det finns alltså fler med samma namn.....?

Vilken version är det där?
Senaste är 1.0.0.nånting på http://www.clipmenu.com/blog/2014/11/11/clipm...
Lite lurigt då 0.4.3 fortfarande finns på hemsidan.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-29 10:50

Är det gamla 'Preferences' mm som jag inte får bort med Clean My Mac eller efter att ha letat efter dem manuellt?
Först längst ner på ClipMenus hemsida finns info om senaste versionen. Och också info om vilka filer som ska bort:

Remove a preference file and an application support folder below:
~/Library/Preferences/com.clipmenu.ClipMenu.plist
~/Library/Application Support/com.clipmenu.ClipMenu

Evernote (även för iOS). Det du skriver synkas till molnet o är tillgängligt samtidigt på alla dina enheter(Mac, iPhone, iPad)

Det finns både gratis o betalversion

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-14 09:28

Inte i MAS, men kan vara värt att nämnas: Google Earth Pro är nu gratis.

Ursprungligen av reboot81:

Inte i MAS, men kan vara värt att nämnas: Google Earth Pro är nu gratis.

Har haft den länge, men inte Pro så det var ju kalas

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-14 10:27

Den blev släppt som gratis i januari/februari, tror jag det var.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-10-21 13:39

Tiny (gratis) döper om skärmavbild/skärmklipp enligt egna mallar, eller den som Tiny kommer med som standard.
Tex ett klipp på den här sidan ger en fil med namnet: "firefox - Tips på appar - OS X - Screen Shot 21 okt. 2015 13.36.22"
Perfekt om man vill hålla reda på screenshots.

Ping @redaktionen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-02-12 00:13

Jag har säkert tipsat om det förut, men det här är ta mig sjutton det mest använda programmet på datorn: Karabiner&Seil.
Samma utvecklare men två olika program, där jag nyttjar Seil för att mappa om Caps Lock till Backsteg/Backspace. Varför? Jo jag håller musen i höger hand medans vänster vilar på tangentbordet. Men backspace ligger på högra sidan av tangentbordet. Lösning: flytta backspace till vänstra sidan av tangentbordet.
Jag skriver ofta fel när jag skriver -> lillfinger till Caps Lock för att radera tecken.
Jag vill ofta gå till föregående webbsida -> lillfinger till Caps Lock för att stega bakåt.
Jag vill ofta gå fram igen, till nästa webbsita -> lillfinger på Shift och ringfinger på Caps Lock för att stega framåt.
Jag vill ofta slänga en fil -> vänster tumme på ⌘ och ringfinger till Caps Lock för att radera filen.
Osv.

Karabiner erbjuder dels möjligheten att mappa om och stänga av tangenter (dock ej Caps Lock, där krävs Seil).
Dessutom finns mängder med kommandon som man kan slå på, nämner de jag "gillar" mest:
FN+B Blåtand av/på
FN+W Blåtand av/på
FN för att lägga musmarkör mitt i det främsta fönstret
Håll inne vänstra Ctrl och WASD blir piltangenter tills man släpper Ctrl

Upp+Vänster pilar blir Home
Upp+Höger pilar blir PageUp osv med Ner
-Något för er som saknar PageUp/Down etc?

Gamla PC-rävar kan göra om Enter i Finder till att öppna filen, jag öppnar filer oftare än jag byter namn på dem...

Kör du Windows virtuellt kan du mappa om ⌘+V till Ctrl+V osv, påverkar bara tangentbordet när du är inne i din VM.

Du kan tex köra vissa F-knappar som vanliga F-knappar, och låta vissa vara som de är, tex för att justera ljus/ljud.

Har du en styrplatta kan du få knappar på tangentbordet att agera för de olika klicken, om du vilar tummen på styrplattan.

Finns kommandon för att byta inmatningskälla snabbt, samt många programspecifika kommandon.

Har du inget behov av Karabiner så installera dem på en kollegas dator sent på kvällen den 31:e mars och välj något roligt, tex Swap numbers and symbols.* Göm sedan ikonen i inställningarna.

*Är de lättlärda så säg åt dem att det är "det nya", för att skriva siffror får de använda Shift-1.

1
Bevaka tråden