Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Krympa filer

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-03-25 11:04

Jag har en mapp med diverse filer som jag skall maila till en person. Mappen omfattar ca 190 mb. Nu vill jag krympa det för att det skall vara lättare att skicka.
Förr i världen använde jag stuffit för detta, men det var ju på syst 9 tiden.
Nu kör jag ju 10.4.11 i den PPCG5 dator som jag har materialet.
Vad skall jag använda och var hittar jag det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-25 11:07

Höger-klicka på mappen så får du upp en ny meny med alternativet "Komprimera <namn-på-mappen>" som ett av förslagen. Välj det alternativet. Nu börjar datorn att krympa mappen och dess innehåll och du får en ZIP-fil som resultat. Den ursprungliga mappen förblir orörd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-25 11:15

Även StuffIt finns för OSX.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-03-25 11:26
Ursprungligen av kenjon:

Även StuffIt finns för OSX.

Bra att veta, Kanske det packar mer.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-03-25 11:27
Ursprungligen av frazze:

Höger-klicka på mappen så får du upp en ny meny med alternativet "Komprimera <namn-på-mappen>" som ett av förslagen. Välj det alternativet. Nu börjar datorn att krympa mappen och dess innehåll och du får en ZIP-fil som resultat. Den ursprungliga mappen förblir orörd.

Tack för snabbt svar. Klart att det finns i en mac!

Komprimera till zip finns både i Mac och för den delen också Windows, men det är korrekt att Stuffit ibland kan komprimera filer mer. Likaså kan vissa typer av filer komprimeras mer med andra komprimeringsalternativ, men det är lite beroende på filtyp.

Nu beror det väl lite på vad du har för filer (textfiler kan komprimeras en hel del medan jpeg-filer inte komprimeras ett dugg), men du får troligen dela upp filerna i flera mappar och komprimera dessa var för sig om du skall mejla 190MB. Många har begränsningar på runt 10-30 MB för bilagor.

Bättre då att gå via Dropbox (som nog inte stöder 10.4 längre) eller en web-baserad överföringsstjänst. Prova exvis Sprend som låter dig gratis skicka en fil på upp till 2 GB.

Zippa din mapp som beskrivits ovan (bry dig inte om Stuffit då zip ändå är de facto världsstandard för både pc och mac numera). Minns att du numera vet om att man alltså använder ctrl-knappen ihop med musknappen när du kör med enknaopsmus. Markera din mapp och välj Komprimera "mappens namn". En zip-fil med samma namn skapas intill originalmappen (väljer du flera mappar/filer på en gång kallas den färdiga zip-filen för "Arkiv.zip").

Öppna Sprend-sidan i webläsaren, välj din zip-fil (gratiskunder kan bara skicka en fil åt gången), skriv i mottagarens mejladress (gratiskunder kan bara skicka till en enda åt gången), och skriv sedan ett kort meddelande vad det är du skickar och vem du är. Mottagaren får sedan ett mejl med en klickbar länk där din mapp sedan kan hämtas hem.

Ursprungligen av johan_tanying:

Nu beror det väl lite på vad du har för filer (textfiler kan komprimeras en hel del medan jpeg-filer inte komprimeras ett dugg), men du får troligen dela upp filerna i flera mappar och komprimera dessa var för sig om du skall mejla 190MB. Många har begränsningar på runt 10-30 MB för bilagor.

Bättre då att gå via Dropbox (som nog inte stöder 10.4 längre) eller en web-baserad överföringsstjänst. Prova exvis Sprend som låter dig gratis skicka en fil på upp till 2 GB.

Zippa din mapp som beskrivits ovan (bry dig inte om Stuffit då zip ändå är de facto världsstandard för både pc och mac numera). Minns att du numera vet om att man alltså använder ctrl-knappen ihop med musknappen när du kör med enknaopsmus. Markera din mapp och välj Komprimera "mappens namn". En zip-fil med samma namn skapas intill originalmappen (väljer du flera mappar/filer på en gång kallas den färdiga zip-filen för "Arkiv.zip").

Öppna Sprend-sidan i webläsaren, välj din zip-fil (gratiskunder kan bara skicka en fil åt gången), skriv i mottagarens mejladress (gratiskunder kan bara skicka till en enda åt gången), och skriv sedan ett kort meddelande vad det är du skickar och vem du är. Mottagaren får sedan ett mejl med en klickbar länk där din mapp sedan kan hämtas hem.

Faktum är att t.ex. Stuffit kan komprimera t.ex. JPG-filer litegrann. Olika komprimeringsalgoritmer är bra på olika saker, ibland är skillnaderna små, ibland är de ganska påtagliga

Här är en liten test så man får en uppfattning om hur stora/små skillnaderna är

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2015-03-27 16:19
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Här är en liten test så man får en uppfattning om hur stora/små skillnaderna är

Det var intressant. Tack!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Faktum är att t.ex. Stuffit kan komprimera t.ex. JPG-filer litegrann. Olika komprimeringsalgoritmer är bra på olika saker, ibland är skillnaderna små, ibland är de ganska påtagliga

Jo jag _vet_ att jpeg-filer kan komprimeras lite olika med olika mellan olika komprimeringsprogram. Med betoning på lite. I praktiken försumbart om man sitter med 190 MB bilder som efteråt blir 182 resp 185 MB med olika algoritmer. De går fortfarande inte att skicka till Nisse på kommunen som har en maxgräns på 10 MB per mejl... Men visst - om man sitter på gränsen och kan pressa ner från 10,1 MB till 9.95 MB så att man klarar sig - go ahead. Nu var ju mappen på just 190 MB (med för oss okänt innehåll), och jag tror inte att ens om det är notoriskt fluffiga dwg (cad)-filer att man kan få ner storleken så att den går att mejla.

Största fördelen med att zippa (eller stuffita) är ju att man får alla filer och undermappar sparade i ett enda lätthanterligt paket.

Ser förresten att Dropbox fortfarande stöder 10.4 och 10.5: https://www.dropbox.com/help/3

Citat:

[...] Mac: OS X Tiger (10.4) or later

Men inte så länge till tydligen: http://www.99mac.se/artikel/6448-dropbox-slut...

@torin: Sätt dig gärna in lite grand hur Dropbox fungerar framöver (det är gratis för 2 GB) och lägg in det på din moderna burk. Jag och många med mig tycker det är det bästa sen skivat bröd. Kan vara guld värt om du under ditt arbete med dina böcker skall utbyta texter och bilder med andra medarbetare, med tryckeri osv. Då slipper du att mejla material fram och tillbaka, utan istället kan man jobba med identiskt, synkat material sinsemellan hela tiden. Det går också bra att dela ut länkar till enskilda mappar och filer som du kan skicka ut med mejl utan att du behöver bifoga själva filen i mejlet.

Generellt är dropbox perfekt för att synka exvis arbetsmaterial mellan sina egna datorer. Vid vilken maskin man än sitter så har man allt tillgängligt för vidare arbete direkt på hårddisken. Tyvärr så kommer dina gamla maskiner snart inte att stödjas..

Jag har rätt goda erfarenheter av xz. Det brukar generellt ge bättre komprimering och är snabbare att packa upp jämfört med bzip2.

Ursprungligen av McDarwin:

Jag har rätt goda erfarenheter av xz. Det brukar generellt ge bättre komprimering och är snabbare att packa upp jämfört med bzip2.

Som sagt, överkurs för TS.

1
Bevaka tråden