Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple är Hitler, enligt kinesisk vd

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det kinesiska företaget Leshi TV tros vara på gång med en egen smart mobil. Inför lanseringen jämför vd:n Apple med Hitler.

Läs hela artikeln här

Jösses vilket stolpskott!!!

  • Medlem
  • 2015-03-27 14:31

Pajas!

Senast redigerat 2015-03-27 15:07

Egen förresten. Kineserna är kända för att inte komma med något eget.
http://www.expressen.se/motor/10-varsta-kina-...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-27 14:38

Godwins lag (Godwin's law) handlar om fenomenet att diskussionstrådar på Usenet (och numera hela Internet) oavsett ämne förr eller senare leder fram till liknelser som inbegriper Hitler eller nazister:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

Apple är väl så långt från frihet för användarna som man kan komma, men vill man jämföra med diktatorer och totalitära regimer så finns det säkert bättre alternativ att jämföra med.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-27 17:44
Ursprungligen av McDarwin:

Apple är väl så långt från frihet för användarna som man kan komma,

Eh, berätta mer!

Ursprungligen av jas:

Eh, berätta mer!

Nej snälla gör inte det för jag är så innerligt trött på tjatet om inlåsning och annat skitsnack om Apple.
För det slutar bara med dumförklarandet av dom som väljer Apples produkter.

Ursprungligen av Megolon:

Nej snälla gör inte det för jag är så innerligt trött på tjatet om inlåsning och annat skitsnack om Apple.
För det slutar bara med dumförklarandet av dom som väljer Apples produkter.

Ingen kan på fullt allvar mena att Apple är något annat än det mest inlåsta alternativet som finns.

Men det är inget fel med det. Ingen ska bli dumförklarad bara för att man väljer Apple, särskilt på ett Mac-forum. Det är trots allt inget viktigt, bara hemelektronik.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-03-27 18:58
Ursprungligen av Megolon:

Egen förresten. Kineserna är kända för att inte komma med något eget.
http://www.expressen.se/motor/10-varsta-kina-...

Man kan vända på det också, kineserna är genom historien ledande på uppfinningar, avgörande sådana:
http://www.studera.com/kina/uppfin.htm

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-27 19:16

Nu när allt mer el mindre sker via internet så vore det intressant höra några tomteteorier om vad denna påstådda inlåsning består av!

Så jag har något att twittra om den 1:e...

Ursprungligen av McDarwin:

Ingen kan på fullt allvar mena att Apple är något annat än det mest inlåsta alternativet som finns.

Men det är inget fel med det. Ingen ska bli dumförklarad bara för att man väljer Apple, särskilt på ett Mac-forum. Det är trots allt inget viktigt, bara hemelektronik.

Oh, don't be evil...

Ursprungligen av mattiL:

Man kan vända på det också, kineserna är genom historien ledande på uppfinningar, avgörande sådana:
http://www.studera.com/kina/uppfin.htm

Så vad hände egentligen med deras innovationsförmåga?
Finns hur många exempel som helst där kineserna kopierar allt vad dom bara orkar.

Ursprungligen av McDarwin:

Ingen kan på fullt allvar mena att Apple är något annat än det mest inlåsta alternativet som finns.

Men det är inget fel med det. Ingen ska bli dumförklarad bara för att man väljer Apple, särskilt på ett Mac-forum. Det är trots allt inget viktigt, bara hemelektronik.

Det är inlåst men det är inget fel med det säger du.
Så varför poängtera det som något negativt.

Nej ingen ska bli dumförklarad med likväl så är det några personer här som är snabba att antyda saker vid tillfälle.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2015-03-27 23:03
Ursprungligen av McDarwin:

Ingen kan på fullt allvar mena att Apple är något annat än det mest inlåsta alternativet som finns.

Men det är inget fel med det. Ingen ska bli dumförklarad bara för att man väljer Apple, särskilt på ett Mac-forum. Det är trots allt inget viktigt, bara hemelektronik.

Förklara för mig hur jag är inlåst.

Ursprungligen av filuren:

Förklara för mig hur jag är inlåst.

Men inte i den här tråden - snälla... Vad är det för fel på de trådar som redan finns, exvis denna: http://www.99mac.se/forum/t/311320-ios-vs-and...

Som @johan_tanying skriver, inte här, det finns en(flera) tråd(ar) för det ni nu kommit att spåra in på, fortsätt i denna om ni vill; http://www.99mac.se/forum/t/311320-ios-vs-and... .

Så back on topic.

Tack!

Senast redigerat 2015-03-28 01:47
Ursprungligen av Megolon:

Så varför poängtera det som något negativt.

Jag poängterar inget alls som negativt. Vad jag har skrivit är att jag tycker att den kinesiska VDn har gjort en kass jämförelse och att det säkert finns bättre saker att jämföra med om han ville att hans poäng skulle gå fram. Nu framstår han istället bara som oseriös.

Ursprungligen av McDarwin:

Vad jag har skrivit är att jag tycker att den kinesiska VDn har gjort en kass jämförelse och att det säkert finns bättre saker att jämföra med om han ville att hans poäng skulle gå fram. Nu framstår han istället bara som oseriös.

Tydligen förstod du inte vad jag menade med mitt inlägg så vi lämnar det därhän.

Själva sitter de i en kommunistdiktatur där man blir skjuten om man tittar på youtube.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-04-18 13:46
Ursprungligen av McDarwin:

Jag poängterar inget alls som negativt. Vad jag har skrivit är att jag tycker att den kinesiska VDn har gjort en kass jämförelse och att det säkert finns bättre saker att jämföra med om han ville att hans poäng skulle gå fram. Nu framstår han istället bara som oseriös.

Håller med. Känns inte som något företag man kan ta på riktigt allvar.

Ursprungligen av Megolon:

Tydligen förstod du inte vad jag menade med mitt inlägg så vi lämnar det därhän.

Personligen så ser jag det på många sätt (men inte riktigt 100%) som en fördel att Apple har bra styrning och kontroll på sina system. Inte mist ur ett perspektiv med säkerhet (men det är som sagt en annan debatt). Men mest inlåst är det helt klart jämfört med övriga altetnativ på marknaden (oavsett om det är positivt/negativt), och det kan nog inte någon normal seriös person förneka (religöst troende och fanboyz undtantagna).

Men som sagt, om du inte förstår vad som åsyftas med inlåsning, och speciellt i sammanhang med Apples system, så läs tråden som flera hänvisat till för konkreta exempel på varför (och även +/- med det).

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Själva sitter de i en kommunistdiktatur där man blir skjuten om man tittar på youtube.

Ja, det första jag tänkte på var just ironin att komma ifrån ett företag som allra högst troligtvis (oavsett om frivilligt, eller under tvång) samarbetar med värdens största diktatur där man verkligen inte uppmanas till att tycka olika.

Personligen så ser jag ett klart samband mellan att de historiskt sätt varit väldigt innovativa, men att de sista hundra åren mest ängnat sig åt spionage, kopiering och halvt om halvt tvångsarbete med låga tillverkningskostnader istället för att komma med egna nya saker.

Censur och diktatur som stävjar öppenhet, frihet och kommunikation brukar i längden aldrig vara så gynnsamt för kreativitet och innovation.

1
Bevaka tråden