Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömförande PB G4!!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-10-28 18:51

Hubba.
Jag har på senaste tiden känt att det "kittlar" i fingrarna när jag tar i min PB när den laddar. Idag tog jag fram ett mätinstrument och höll i ena proben samtidigt som jag pekade på datorn med den andra... 80VAC... Pekade på datorn och jord i eluttaget... 113VAC...
Enligt macsupports tekniker är det helt normalt. Nu är ju PB:n inte jordad och jorden flyter så det blir ju precis som man kör en vanlig dator ojordat. De flesta bärbara brukar ju vara ojordade så det är ju samma sak i alla bärbara. Skillnaden här är ju att PB:n är i metall och det känns.
Det verkar ju inte vara skadligt, men det är lite irriterande att hela tiden känna den här kittlande känslan när man tar i datorn.
Fler som har känt detta?
Jord höljet verkar vara en dum idé, fan vet vad som händer då...
Idéer?

Det verkar perfekt, man håller sig vaken hur länge man än sitter framför datorn

/M

Jag hade exakt samma problem med den poweradapter som medföljde datorn! Efter att ha bytt adapter så är problemet borta.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-10-28 19:09

Har provat 3 olika adaptrar, samma sak med alla 3.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 11:32

Gammal diskussion, men jag tar upp den istället för att starta en ny.

Jag har samma problem, men jag har tagit det ett steg längre. När jag skulle sätta i stereopluggen som går till min förstärkare slog det en liten gnista mellan powerbooken och pluggen. Sedan dess fungerar inte mina analoga ingångar på förstärkaren.

Finns det någon form av "jordning" inne i datorn som ska hindra sådant? Jag har själv plockat isär datorn vid några tillfällen och satt ihop den på intuition, vilket kan innebära att jag har missat någon viktig detalj.

Någon som vet?

Är det därför det slår ut en blixt runt adaptern (medföljande UFO:t) när man sätter in den i väggen?
Är det förresten ngn som vet vilken ORDNING man ska sätta i adaptern/väggen/datorn. På min gamla PB (520c) fanns det en rekommendation för vilken ordning - ngt som jag inte sett på den nya.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-14 11:59

Det undrar jag med. Sen undrar jag om det är dålig el överhuvudtaget i min lägenhet. Det slår nämligen gnistor väldigt ofta när man sätter i kontakter. Inte bara datorn alltså.
Ligger det isåfall på hyresvärden att sanera elen? Eller får man betala det själv?

  • Medlem
  • 2003-08-14 13:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av jamerson
Det undrar jag med. Sen undrar jag om det är dålig el överhuvudtaget i min lägenhet. Det slår nämligen gnistor väldigt ofta när man sätter i kontakter. Inte bara datorn alltså.
Ligger det isåfall på hyresvärden att sanera elen? Eller får man betala det själv?

Så är det. Inget onormalt med det. Speciellt tydligt blir det med en strömomvandlare.

pb 12, och antagligen 17, levereras ju med jordad adapter. Enorm skillnad när man väl pluggar in datorn i jordat uttag. Synd att man bara har såna i köket.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-08-14 22:45

Jag lyckades komma över en ny "Apple 65W Power Adapter", den modellen som är jordad. Efter det har det inte varit problem längre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Jag lyckades komma över en ny "Apple 65W Power Adapter", den modellen som är jordad. Efter det har det inte varit problem längre.

har ni bra el på Bajsgatan?

  • Medlem
  • 2003-08-15 11:51

Hur blir det om man kör CRT skärmar och stationära maskiner på ojordade uttag. Blir det mer störningar i skärmen, är det mer skadligt för skärmen, etc?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-16 00:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Har provat 3 olika adaptrar, samma sak med alla 3.

Det är så här: Det finns en Fas och en Nolla i 220 volt väggutaget. Det har betydelse att sätt in rätt vändelse, dvs kontakten. Om man har problem att känna metallen elektriska, då ska man vända kontakten i vägguttaget. Det handlar om fas och nolla. Nolla är egentligen hör ihop Jord. Fas är viktigt och det ska man pröva om det hjälper.
Jag frågar dej om det hjälper om du vänder väggkontakten ?(sladden menar jag)

1
Bevaka tråden