Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enheter tappar Wifi-anslutning och hastighet

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-03-27 13:14

Jag och min syster har under veckan upplevt problem med vår internetuppkoppling här hemma.
Det började i tisdags då jag upptäckte att jag inte kunde ladda in någon webbsida och att Podcaster inte kunde ladda in nya avsnitt.
Jag kollade då med syrran hur hon upplevde internetuppkopplingen, och det visade sig att hennes Skype-samtal hade brutits och att "internet är långsamt".
En Bredbandskoll visade att hastigheterna låg på normal nivå (runt 15mbit/s ner, och 1 mbit/ upp, eller så). Jag startade om routern vilket resulterade i att hastigheten blev normal för en stund, men senare skönj den drastiskt igen. Jag kikade på Telias lista på saker att testa och körde trådar och återställde routerinställningar. Jag vill minnas att det funkade bättre trådar.

Att hastigheten sjunker ibland är väll egentligen inget märkligt, men det brukar inte hända och absolut inte till den grad att Safari ger upp försöken att ladda in webbsidor.

Sedan har problemen fortsatt. I onsdags kunde jag inte ansluta min iPad till nätverket, den stod bara och snurrade. Men efter omstart av routern anslöt den som den ska. Samma sak hände igår.

Jag har varit i kontakt med Telia och frågat om råd, och de kör ju igenom sin vanliga felsökningslista (samma som jag gjorde i tisdags).

Det svåra är att det egentligen bara är jag och syrran som har upplevt problem. Vi är 6 personer som bor i huset, men det är väl vi två som använder internet mest. Men jag tog upp en tanke med Telia och det är om routern helt enkelt inte klarar det antalet enheter som vi har. Jag räknade på det och kom fram till att det är säkert runt 18 enheter som är inkopplade ( en ny kopplades in i måndags/tisdags Apple TV). Den första killen på Telia sa i tisdags att det ska den absolut klara av, medan den andra sa igår att det kunde vara roten till problemet. Vad säger ni? Vi använder den standard-router vi fått från Telia. Technicolor TG799vn v2

Jag har en Time Capsule (4 gen) som jag använder för lagring, men jag tänkte att den kanske kan hjälpa. Killen på Telia sa igår att aat ha den i bryggläge troligen skulle kunna lösa problemet. Jag gjorde inte riktigt så, jag kopplade en TP-kabel ifrån routern till min Time Capsule och skapade ett nytt nätverk som jag kopplade in mina enheter på. Det funkar ganska bra, MEN jag var ännu en gång tvungen att starta om routern för att koppla in min iPad på mitt Time Capsule-nätverk...

Kan min "lösning" fungera, eller är det bättre att skaffa en ny 24/5GHz router som ersätter Technicolorn? Eller något annat?

EDIT:
Han felsökte på Telia och kunde se att uppkopplingen var bra, men att "routern krånglar", vadet innebär vet jag inte riktigt.

Senast redigerat 2015-03-27 13:25

Varför inte brygga Telias modem och använda din Time Capsule som router?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-03-27 14:52
Ursprungligen av Megolon:

Varför inte brygga Telias modem och använda din Time Capsule som router?

Jag har funderat på det också. men det är tyvärr inte prio ett här hemma just nu. Det är därför jag vänder mig till er, mina teknikvänner, för råd.
Plus att jag bor varannan vecka hos pappa. Vill kunna flyta time capsulen ibland. Tillbaka till min mac är inte allt pålitligt.

Ursprungligen av Måns97:

Jag har funderat på det också. men det är tyvärr inte prio ett här hemma just nu. Det är därför jag vänder mig till er, mina teknikvänner, för råd.

Inte prio om det kan vara lösningen?

Edit: Ser att du redigerade ditt inlägg EFTER jag svarade men vidhåller att lösningen är att skippa Telias router. Har aldrig varit något kvalitetsprodukt.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-03-27 15:05
Ursprungligen av Megolon:

Inte prio om det kan vara lösningen?

Edit: Ser att du redigerade ditt inlägg EFTER jag svarade men vidhåller att lösningen är att skippa Telias router. Har aldrig varit något kvalitetsprodukt.

"Det är ju bara du Måns sommar problem, är du säker på att det inte är nätverkskortet i din iPad som är trasigt" fick jag höra av mammas kille innan jag gick hem till min pappa och konstaterade att det funkade utmärkt i hans nätverk. (Samma modell på router, men betydligt färre enheter).
Det är jag som är den som är mest teknisk hemma hos mamma, och just nu har hon mycket annat att ha i huvudet, så då känns det i varje fall som att mitt problem prioriteras bort. Jag ska kanske tillägga att jag skriver lite i affekt just nu.

Ursprungligen av Måns97:

"Det är ju bara du Måns sommar problem, är du säker på att det inte är nätverkskortet i din iPad som är trasigt" fick jag höra av mammas kille innan jag gick hem till min pappa och konstaterade att det funkade utmärkt i hans nätverk. (Samma modell på router, men betydligt färre enheter).
Det är jag som är den som är mest teknisk hemma hos mamma, och just nu har hon mycket annat att ha i huvudet, så då känns det i varje fall som att mitt problem prioriteras bort. Jag ska kanske tillägga att jag skriver lite i affekt just nu.

Telia har själv sagt (enligt din utsago) att routern krånglar så då tycker jag att det ligger på Telia att byta ut den till att börja med.
Alternativt att du köper en bättre router på öppetköp och testar.

  • Medlem
  • 2015-03-27 15:14

@Måns97: Ditt problem är att Telia erhåller ett visst antal dynamiska ip-nummer. Du har kanske 5 sådana IP-nummer.
När du har anslutit 5 enheter och försöker med den sjätte så är dina ip-nummer slut och du kan inte ansluta fler enheter. Lösningen är enkel, sätt Telias gateway i bryggläge och låt din Time Capsule agera router (DHCP).
Nu kan du ansluta alla dina enheter. Borde ta 5 minuter att fixa bara man vet hur man ändrar Telias gateway till bryggläge.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-03-27 15:15
Ursprungligen av Megolon:

Telia har själv sagt (enligt din utsago) att routern krånglar så då tycker jag att det ligger på Telia att byta ut den till att börja med.
Alternativt att du köper en bättre router på öppetköp och testar.

Jo, det låter rimligt.
Förslag på routrar?

Ursprungligen av Dalle:

@Måns97: Ditt problem är att Telia erhåller ett visst antal dynamiska ip-nummer. Du har kanske 5 sådana IP-nummer.
När du har anslutit 5 enheter och försöker med den sjätte så är dina ip-nummer slut och du kan inte ansluta fler enheter. Lösningen är enkel, sätt Telias gateway i bryggläge och låt din Time Capsule agera router (DHCP).
Nu kan du ansluta alla dina enheter. Borde ta 5 minuter att fixa bara man vet hur man ändrar Telias gateway till bryggläge.

Något som bara Telia kunde göra hos mig men som sagt det tog bara ett kort samtal

Ursprungligen av Måns97:

Jo, det låter rimligt.
Förslag på routrar?

Här har du en lista på dom "bästa"

http://www.test.se/router/

  • Medlem
  • 2015-03-27 15:25
Ursprungligen av Megolon:

Något som bara Telia kunde göra hos mig men som sagt det tog bara ett kort samtal

Ok, har aldrig haft Telia så jag har ingen aning om hur dessa enheter konfigureras.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-27 15:26

Och då bör du istället bryggkoppla din TimeCapsule. Att köra två routrar är inte att leka med...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2015-03-27 17:23
Ursprungligen av kenjon:

Och då bör du istället bryggkoppla din TimeCapsule. Att köra två routrar är inte att leka med...

Men då måste jag väll koppla alla enheter via Time Capsulen, va?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-27 17:53

Nej, allt ligger ju efter routern, din TC blir som vilken enhet som helst.

1
Bevaka tråden