Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig med skärmdumpar i Word i Win och OpenOffice!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-03-27 08:28

Jag skulle behöva skärmdumpar som visar samma sak som jag har på bild nedan, fast i Word för Windows och OpenOffice, med samma innehåll som det jag har i min dump.
Rita i så fall inte in den röda markeringen, det fixar jag själv.

Stort tack för hjälpen!

Edit: Jag är alltså ute efter en "smalt" dokument högst upp till vänster på skärmen, menyraden ska vara med, dokumentet ska aldrig vara sparat, det ska sparas som docx med namnet Min artikel.docx.

Senast redigerat 2015-03-27 08:43

Måste du ha det på svenska? Funkar engelska så kan jag hjälpa dig.

  • Medlem
  • 2015-03-27 09:05

Tack, men det måste vara svenska. Det riktar sig som du kanske förstår till folk som inte känner sig helt hemma i en datormiljö.

Ursprungligen av Baron:

Tack, men det måste vara svenska. Det riktar sig som du kanske förstår till folk som inte känner sig helt hemma i en datormiljö.

Misstänkte det.
Det ser olika ut i senaste versionerna av Office (t.ex. ingen menyrad osv..) mot tidigare så speca gärna version.

  • Medlem
  • 2015-03-27 09:18

Vi vet inte riktigt vad folk sitter med hemma i stugorna. Det handlar om en instruktion till inte purunga frilansskribenter för HD-Sydsvenskan, så något så "generellt" som möjligt är ju bra. Jag har ingen koll på Word för Win själv så jag vet inte vad jag ska be om.

Det roliga är ju att en skribent ganska otippat lämnar .odt idag. Där är vi helt säkra på att det mer är av misstag än pga ett lite geekigt intresse för öppna standarder.

Spelar det någon roll om skribenterna lämnar texten i .doc eller .docx? Ni strippar väl ändå texterna från all formatering, dubbla radavstånd och annat skräp innan/när ni monterar i InDesign? Så länge som texterna inte har skrivits på lösa slides i powerpoint, radbrutits manuellt med return i varje rad som på en gammal skrivmaskin, lämnats in som en jpeg eller skapats i Word Art brukar det vara ganska lugnt.

Bilder är dock värre. Antar att ni ofta får in bilder/illustrationer monterade i word-dokument...

Men jag skall kolla vad dottern har på sin laptop. Tror att det är en svensk Word i Win 7-miljö.

  • Medlem
  • 2015-03-27 09:54

Vi har en importtjänst som tar emot mail med eller utan bilagor och skapar artiklar i vårt redaktionella system. Olika filformat hanteras olika av tjänsten. docx är det enda format i vilket formattering som understrykning, kursivering och halvfetning följer med intakt även om .txt, .rtf och .doc importeras. .odt fungerar inte alls.

Ursprungligen av keptang:

Misstänkte det.
Det ser olika ut i senaste versionerna av Office (t.ex. ingen menyrad osv..) mot tidigare så speca gärna version.

Skoja inte... Jag är, trots allt, ganska erfaren datoranvändare och känner mig fortfarande inte bekväm med "Filemenyn" i senaste word...

Jag skulle gärna hjälpa med bilder men det kommer med för mycket (som avslöjar var jag jobbar) för att kunna göra det.

  • Medlem
  • 2015-03-27 10:18

Jag har precis laddat hem OpenOffice bara för att upptäcka det inte kan spara som .docx.

  • Medlem
  • 2015-03-27 11:13

Jag hittade en pc här som hade Word 2013. Det får duga. Det är spara-dialogen jag vill åt, och den verkar vara någorlunda likadan som vanligt.
Tack alla för engagemanget!

Harrejavvlar vad det ser ut i Office 2013 - det finns ju ingen meny och (tror man) Spara som. Blir det likadant i Office 2015/6 för Mac? Vojne vojne...

Nåja - här är "rena" skärmavbilder (beskära och ringa in får du göra själv). Det räcker nog med att välja en av den tredje och fjärde bilden kan jag tro.

  1. Klicka på Arkiv alt diskettsymbolen längst upp till vänster.

  2. I den nya "sida" som öppnas väljer man Spara som i vänsterkanten. Välj filens plats, exvis Dator din egen dator) och mapp, exvis Mina dokument.

  3. Skriv i filens önskade namn vid Filnamn.

  4. Välj formatet Word-dokument (överst i listan) vid Filformat. Inte Word 97-2003 eller dyl. Filändelsen visas inte öht i dialogrutan, men det blir .docx på hårddisken.

Office 2013 (svenska) och Windows 7 (svenska)

Ursprungligen av johan_tanying:

Harrejavvlar vad det ser ut i Office 2013 - det finns ju ingen meny och (tror man) Spara som. Blir det likadant i Office 2015/6 för Mac? Vojne vojne...

Heller hur...

  • Medlem
  • 2015-03-27 13:18

Tusen tack @johan_tanying !

  • Medlem
  • 2015-03-27 13:18

Du kan ta ner dem om du vill. (Jag har hämtat dem.)

1
Bevaka tråden