Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Guide: Massor av strömmande musik

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

De strömmande musiktjänsterna blir bara fler och fler, men vilken är bäst? 99mac går igenom de olika tjänsterna och visar skillnaderna.

Läs hela artikeln här

Wimp, har ni missat den helt?

Ja precis...Wimp!

Ursprungligen av Daniel.Jonsson:

Wimp, har ni missat den helt?

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Ja precis...Wimp!

Tidal.

Ursprungligen av Daniel.Jonsson:

Wimp, har ni missat den helt?

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Ja precis...Wimp!

Heter Tidal numera.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-03-26 20:58
Ursprungligen av Redaktionen:

De strömmande musiktjänsterna blir bara fler och fler, men vilken är bäst? 99mac går igenom de olika tjänsterna och visar skillnaderna.

Läs hela artikeln här

Tidal är ju bara superpremiumversionen med HiFi-kvalitet.
WiMP heter det fortfarande i standardkvalitet. Eller har jag helt fel för mig? Jag betalar iaf för WiMP, inte Tidal.

Ursprungligen av AndyK:

Tidal är ju bara superpremiumversionen med HiFi-kvalitet.
WiMP heter det fortfarande i standardkvalitet. Eller har jag helt fel för mig? Jag betalar iaf för WiMP, inte Tidal.

Inte så länge till.

http://www.musicbusinessworldwide.com/wimp-br...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-03-26 21:29
Ursprungligen av keptang:

Kunde dock varit tydligare i artikeln att Tidal och WiMP är samma sak. Verkar som att en hel del inte har koll på det.
Sen hade det varit bättre att jämföra äpplen med äpplen. Att jämföra Tidals HiFi-version istället för den vanliga är ganska missvisande.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2015-03-26 23:48
Ursprungligen av Redaktionen:

De strömmande musiktjänsterna blir bara fler och fler, men vilken är bäst? 99mac går igenom de olika tjänsterna och visar skillnaderna.

Läs hela artikeln här

Är gammal trogen Spotify-kund men har fått 1 år Deezer på köpet med Sonos-produkter så jag har testat lite. Var orolig först hur man gör med den sociala biten men har man en Spotify-playlist så är det busenkelt att konvertera den till Deezer här:
http://spotizr.com

Jag har hittat ett antal låtar som inte funnits på Deezer men som finns på Spotify. Aldrig tvärtom faktiskt. De flesta svenska låtar iofs men ändå.

Men sen föredrar jag Spotifys UI över Deezer. Tycker att det blir lite rörigt, så det blir definitivt inget byte för mig trots att playlist-problemet löste sig.
Spotify Connect är ju faktiskt en killer feature också. Ej att förglömma.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Heter Tidal numera.

Sedär, det måste vara bristfällig information från Wimp.

Ursprungligen av AndyK:

Kunde dock varit tydligare i artikeln att Tidal och WiMP är samma sak. Verkar som att en hel del inte har koll på det.
Sen hade det varit bättre att jämföra äpplen med äpplen. Att jämföra Tidals HiFi-version istället för den vanliga är ganska missvisande.

Tycker det står klart och tydligt i artikeln: "Tidal hette tidigare Wimp Hifi, men har fått ny kostym och nylanserats.".

Vad jag förstått är Jay Z ny ägare av Aspiro, företaget som driver Wimp och Tidal, och som ett resultat har bolaget avnoterats från Stockholmsbörsen. Från 30 mars ska allt heta Tidal, i samband med att nya funktioner lanseras. En räknare på Tidals webbplats räknar ner till detta datum - vi lär alltså få tillfälle att återkomma till Tidal på måndag om det händer något spännande där.

Det var ett medvetet val att jämföra lossless-tjänsten Tidal mot tjänster som erbjuder musik i MP3, AAC osv. Som framkommer i genomgången är skillnaden i de flesta fall inte märkbar, och för de allra flesta inte värd det högre priset (min åsikt, givetvis). Att jämföra lossless endast mot lossless hade gett andra saker, men jag tycker inte det är missvisande att ha med en lossless-tjänst och konstatera att det unika den erbjuder gentemot "vanliga" tjänster knappast är värt det dubbla priset.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-03-27 09:48
Ursprungligen av jakobnilsson:

Tycker det står klart och tydligt i artikeln: "Tidal hette tidigare Wimp Hifi, men har fått ny kostym och nylanserats.".

Vad jag förstått är Jay Z ny ägare av Aspiro, företaget som driver Wimp och Tidal, och som ett resultat har bolaget avnoterats från Stockholmsbörsen. Från 30 mars ska allt heta Tidal, i samband med att nya funktioner lanseras. En räknare på Tidals webbplats räknar ner till detta datum - vi lär alltså få tillfälle att återkomma till Tidal på måndag om det händer något spännande där.

Det var ett medvetet val att jämföra lossless-tjänsten Tidal mot tjänster som erbjuder musik i MP3, AAC osv. Som framkommer i genomgången är skillnaden i de flesta fall inte märkbar, och för de allra flesta inte värd det högre priset (min åsikt, givetvis). Att jämföra lossless endast mot lossless hade gett andra saker, men jag tycker inte det är missvisande att ha med en lossless-tjänst och konstatera att det unika den erbjuder gentemot "vanliga" tjänster knappast är värt det dubbla priset.

OK, jag förstår att ni ville jämföra med en lossless-tjänst. Det är fine.
Dock kunde ni ju berättat att det finns en vanlig version till samma pris som alla andra streamingtjänsterna ni testat. Som ni skriver nu, verkar det som att man får välja lossless eller eller ingenting.

Ursprungligen av AndyK:

OK, jag förstår att ni ville jämföra med en lossless-tjänst. Det är fine.
Dock kunde ni ju berättat att det finns en vanlig version till samma pris som alla andra streamingtjänsterna ni testat. Som ni skriver nu, verkar det som att man får välja lossless eller eller ingenting.

Om du syftar på Wimp så verkar det inte som att det går att registrera ett abonnemang där längre, utöver den fria testperioden. Länken leder bara till en återvändsgränd. Det är därmed oklart om det blir någon "vanlig" version av Tidal för 99 kronor, eller om de lägger ner det segmentet helt. Vi får antagligen se på måndag!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-03-27 10:38
Ursprungligen av jakobnilsson:

Om du syftar på Wimp så verkar det inte som att det går att registrera ett abonnemang där längre, utöver den fria testperioden. Länken leder bara till en återvändsgränd. Det är därmed oklart om det blir någon "vanlig" version av Tidal för 99 kronor, eller om de lägger ner det segmentet helt. Vi får antagligen se på måndag!

WiMP uppdaterade iOS-appen för ett par dagar sedan, så de kommer nog inte skrota den "vanliga" versionen direkt.
Jag som kund har inte fått någon information om att det ska bli några ändringar, knappt att de blivit uppköpta av Tidal heller. Det betyder iofs inte att det inte blir några förändringar. Kan dock tycka att det är lite slött skött av dem.

Senast redigerat 2015-03-27 11:05
Ursprungligen av AndyK:

WiMP uppdaterade iOS-appen för ett par dagar sedan, så de kommer nog inte skrota den "vanliga" versionen direkt.
Jag som kund har inte fått någon information om att det ska bli några ändringar, knappt att de blivit uppköpta av Tidal heller. Det betyder iofs inte att det inte blir några förändringar. Kan dock tycka att det är lite slött skött av dem.

Helt klart! Som "nybliven användare" får jag heller ingen info, och kan aktivera testperiod, men däremot inte uppdatera till ett betalabonnemang.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2015-03-27 11:16

8Tracks kan också rekommenderas:

https://8tracks.com
http://8tracks.com/apps

Finns även i Sonos App.

Ursprungligen av AndyK:

WiMP uppdaterade iOS-appen för ett par dagar sedan, så de kommer nog inte skrota den "vanliga" versionen direkt.
Jag som kund har inte fått någon information om att det ska bli några ändringar, knappt att de blivit uppköpta av Tidal heller. Det betyder iofs inte att det inte blir några förändringar. Kan dock tycka att det är lite slött skött av dem.

De har inte blivit uppköpta av en annan tjänst, utan det är ett enkelt namnbyte. Tjänsten har hetat Tidal ganska länge i åtminstone Storbritannien, och det är ju ett trevligare namn, så man ville väl ha samma överallt. Enda som tillkommer är att Tidal har ännu mer redaktionellt innehåll (vilket för övrigt är en trevlig fördel med den tjänsten - hittar massor med trevlig indiemusik den vägen).

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-30 18:07

99 kr/mån för den vanliga Premium enl hemsidan:
https://wimpmusic.se/wweb/iwannarock/

Har jag väntat så länge som jag gjort på Apples bidrag kan jag vänta lite till

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2015-03-31 08:15
Ursprungligen av Redaktionen:

De strömmande musiktjänsterna blir bara fler och fler, men vilken är bäst? 99mac går igenom de olika tjänsterna och visar skillnaderna.

Läs hela artikeln här

Verkar inte ha hänt något med mitt WiMP-abonnemang. Men det går inte att registrera nya abonnemang, utan man blir hänvisad till Tidal.
Där går det dock att registrera att registrera "vanliga" abonnemang nu.
http://tidal.com/us?utm_source=internal&utm_m...

1
Bevaka tråden