Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphoto hittar inte bilder efter uppdatering av OS

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Utgångsläget är:
Hjälpt en vän få ordning på sin Mac Air eftersom startskivan blev full. I samma veva uppdaterades OS sin från Mountain Lion till Yosemite. inga strul där. För att inte startskivan ska bli full igen har jag inte ännu inte gjort någon återställning från Time Machine utan hiten tills bara dragit över hennes dokumentmapp men då uppstår problemet att Iphoto inte hittar alla hennes bilder. Hon har inte själv någon vidare koll på konsten att spara dokument/bilder i mappar utan sparar bilder lite där hon tycker det finns plats.

Vad jag undrar är hur jag går jag tillväga för att inte göra något dumt och hitta alla dessa bilder. Finns ett antal TM backuper, jag har sökt igenom någon backup efter *.jpeg utan att hitta alla bilder. Ska jag kören återställning i Yosemite, börja om från början med att återställa till Mountain Lion och sedan en återställning, eller finns det något lämpligare sätt?

Hur gör jag för at inte göra något dumt som sedan inte går att ångra?

Ursprungligen av Ann-Katrin:

Utgångsläget är:
Hjälpt en vän få ordning på sin Mac Air eftersom startskivan blev full. I samma veva uppdaterades OS sin från Mountain Lion till Yosemite. inga strul där. För att inte startskivan ska bli full igen har jag inte ännu inte gjort någon återställning från Time Machine utan hiten tills bara dragit över hennes dokumentmapp men då uppstår problemet att Iphoto inte hittar alla hennes bilder. Hon har inte själv någon vidare koll på konsten att spara dokument/bilder i mappar utan sparar bilder lite där hon tycker det finns plats.

Vad jag undrar är hur jag går jag tillväga för att inte göra något dumt och hitta alla dessa bilder. Finns ett antal TM backuper, jag har sökt igenom någon backup efter *.jpeg utan att hitta alla bilder. Ska jag kören återställning i Yosemite, börja om från början med att återställa till Mountain Lion och sedan en återställning, eller finns det något lämpligare sätt?

Hur gör jag för at inte göra något dumt som sedan inte går att ångra?

iPhoto lagrar sina bilder i sitt eget sk. iPhoto-biblioteket, en slags mapp som återfinns i mappen Bilder i hennes sk. Hemmapp. Det är alltså detta biblilotek som iPhoto inte hittar och som måste flyttas.

Det går att kopiera denna manuellt från en Time Machine-backup men det är så klart rekommenderat att använda Flyttassistenten eller Time Machine.

Ursprungligen av pushloop:

iPhoto lagrar sina bilder i sitt eget sk. iPhoto-biblioteket, en slags mapp som återfinns i mappen Bilder i hennes sk. Hemmapp. Det är alltså detta biblilotek som iPhoto inte hittar och som måste flyttas.

Det går att kopiera denna manuellt från en Time Machine-backup men det är så klart rekommenderat att använda Flyttassistenten eller Time Machine.

Tack! Får tillbaka Macen under morgondagen så jag återkommer om det inte vill sig.

Ursprungligen av pushloop:

iPhoto lagrar sina bilder i sitt eget sk. iPhoto-biblioteket...

Oftast, ja. Som standard, ja.

Men det går att ändra i inställningarna i iPhoto så att bilderna INTE kopieras in i iPhoto-biblioteket. Om man stänger av den inställningen så ligger bilderna kvar på sina ursprungliga platser, vilket kan vara precis var som helst (någonstans på hårddisken, på ett SD-kort, på en USB-sticka, osv).

Så vi bör få reda på hur den inställningen är satt i det här fallet, innan vi kan ge några helt säkra svar.

Jag befarar att den inställningen är avstängd i det här fallet, eftersom det i problembeskrivningen framgår att iPhoto inte hittar alla bilder, vilket jag tolkar som att den hittar några men inte alla.

Tycker också att det är märkligt att inte alla bilder (enligt henne) dyker upp. Utan att klanka ner på hennes datorkunskaper så är jag helt övertygad att hon medvetet inte har ändrat några inställningar medvetet. Men som sagt ska kika på hur det ser ut och återkommer om hjälp när jag har datorn.

Ursprungligen av Ann-Katrin:

Tycker också att det är märkligt att inte alla bilder (enligt henne) dyker upp. Utan att klanka ner på hennes datorkunskaper så är jag helt övertygad att hon medvetet inte har ändrat några inställningar medvetet. Men som sagt ska kika på hur det ser ut och återkommer om hjälp när jag har datorn.

Om det är så att vissa bilder finns i iPhoto medan andra saknas så är det eventuellt så som Jesper skriver att hon vid något tillfälle stängt av funktionen att kopiera bilder till iPhoto vid import (iPhoto > Inställningar > Avancerat), kanske för att testa, och sedan glömt bort det. I så fall får man se till att flytta tillbaka all hennes data inkl. bildfilerna till exakt samma platser där de tidigare låg.

Det kan också vara värt att testa de fyra stegen för att reparera iPhoto-biblioteket som beskrivs på följande sida:
https://support.apple.com/en-us/HT201769

Dvs. håll in CMD+ALT medan du startar iPhoto. I dialogrutan som visas, kör reparationsstegen i den ordning de visas och titta efter mellan varje steg om det evt. löst problemet.

Men, börja med att undersöka vilken inställning som använts.

Nu är biblioteksfilen uppdaterad och genomgången utan att några fler bilder dyker upp. Det borde alltså vara att så att bilderna har sparats på en massa andra platser.

Om man då förutsätter att bilderna finns i någon annan mapp (inte på extern lagring). Vad är då smartast att göra?

Skulle det bli några kompatibilitets problem med IPhotobiblioteks-filen om man helt enkelt återställde hela Macen till en tidigare TM version, eller ska man ominstallera Mountain Lion och återställa. Så får hon själv leta reda på sina bilder och samla ihop dom i en och samma mapp?

Ursprungligen av Ann-Katrin:

Nu är biblioteksfilen uppdaterad och genomgången utan att några fler bilder dyker upp. Det borde alltså vara att så att bilderna har sparats på en massa andra platser.

Om man då förutsätter att bilderna finns i någon annan mapp (inte på extern lagring). Vad är då smartast att göra?

Skulle det bli några kompatibilitets problem med IPhotobiblioteks-filen om man helt enkelt återställde hela Macen till en tidigare TM version, eller ska man ominstallera Mountain Lion och återställa. Så får hon själv leta reda på sina bilder och samla ihop dom i en och samma mapp?

Nej, det är det som är finessen med att använda flyttassistenten för att migrera - som det så fint heter, data från en gammal dator till en ny, och det är det rekommenderade sättet att göra det på.

Det är inte heller försent att använda flyttassistenten, det går att köra den även efter att man aktiverat en ny dator. Följ guiden på nedanstående länk:

https://support.apple.com/sv-se/HT4889

Denna kan också vara intressant att läsa:
https://support.apple.com/sv-se/HT5872

1
Bevaka tråden