Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skräpmail

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-03-25 20:28

Letade lite men hittade inget om detta. Får mail av en avsändare som hamnar i min skräpmapp. Kan inte hitta någon lösning på detta. Håller på bli smått galen på allt letande. Det gäller min @me adress och jag har Mail 8,2. Snälla hjälp mig.

Edit stavfel.

Vad är frågan?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-03-25 21:29

Indicate that an email message isn’t junk
Click the Junk folder in the sidebar.

Select a message, then click the Not Junk button in the top right of the message window.

The message is moved to your Inbox. Subsequent email messages from the same sender are no longer automatically marked as junk.

https://support.apple.com/kb/PH2649?locale=en...

Ursprungligen av mattiL:

Indicate that an email message isn’t junk
Click the Junk folder in the sidebar.

Select a message, then click the Not Junk button in the top right of the message window.

The message is moved to your Inbox. Subsequent email messages from the same sender are no longer automatically marked as junk.

https://support.apple.com/kb/PH2649?locale=en...

Vad gör man när det valet inte finns?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-03-25 21:45
Ursprungligen av The Cat:

Letade lite men hittade inget om detta. Får mail av en avsändare som hamnar i min skräpmapp. Kan inte hitta någon lösning på detta. Håller på bli smått galen på allt letande. Det gäller min @me adress och jag har Mail 8,2. Snälla hjälp mig.

Edit stavfel.

Kollar du i 'rätt' mapp?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-26 08:27

Du kan ändra vilka knappar som ska synas genom menyvalet Anpassa verktygsfältet.

Ursprungligen av kenjon:

Du kan ändra vilka knappar som ska synas genom menyvalet Anpassa verktygsfältet.

Jag har inte "tummen upp" valet.Kör med OS X 10.10.3 men har aldrig haft det valet på tidigare versioner heller.

Ursprungligen av The Cat:

Letade lite men hittade inget om detta. Får mail av en avsändare som hamnar i min skräpmapp. Kan inte hitta någon lösning på detta. Håller på bli smått galen på allt letande. Det gäller min @me adress och jag har Mail 8,2. Snälla hjälp mig.

Edit stavfel.

Hmm...undra varför inte jag har det valet???

Inställningar:

Vad händer med tummen och texten under, om du klickar på ett skräpmejl?

Ursprungligen av Megolon:

Hmm...undra varför inte jag har det valet???

Det har du, om du klickar på ett email som Mail tror är skräp-post ändras ikonen tumme ner till tumme upp (ej skräp)

Ursprungligen av CekariYH:

Det har du, om du klickar på ett email som Mail tror är skräp-post ändras ikonen tumme ner till tumme upp (ej skräp)

Titta på inlägg 4 så ser du att det gör den inte.

Ursprungligen av Megolon:

Titta på inlägg 4 så ser du att det gör den inte.

Det hamnar email i "skräplådan" utan att vara "märkta" som skräp ibland. Svårt att avgöra på din smala bild i inlägg 4.
Prova att dra ett sådant email till inboxen så ser du om det blir någon skillnad.

Ursprungligen av CekariYH:

Det hamnar email i "skräplådan" utan att vara "märkta" som skräp ibland. Svårt att avgöra på din smala bild i inlägg 4.
Prova att dra ett sådant email till inboxen så ser du om det blir någon skillnad.

Tittar du noga så ser du att det är markerat som skräp och ligger i skräp mappen.

Ursprungligen av Megolon:

Tittar du noga så ser du att det är markerat som skräp och ligger i skräp mappen.

Tittar du på min första bild ser du att jag klickat på emailet så jag kan läsa det, och det är i "läs-ramen" du kan ändra status", du visar bara listan med email.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-26 20:56

Det är väl Hotmails skräpmapp som det ligger i? Alltså sorterat av Hotmail och inte Mail.app?

Ursprungligen av frazze:

Det är väl Hotmails skräpmapp som det ligger i? Alltså sorterat av Hotmail och inte Mail.app?

Nu får jag väldigt sällan email från hotmail som hamnat som skräp, men andra tjänster som gmail etc, och dom behandlas på samma sätt som alla email.

Ursprungligen av CekariYH:

Tittar du på min första bild ser du att jag klickat på emailet så jag kan läsa det, och det är i "läs-ramen" du kan ändra status", du visar bara listan med email.

Jag har också klickat på mailet så det går att läsa. Har inte dubbelklickat så det öppnas i ett nytt fönster och det tycker jag inte man ska behöva för att välja om det är skräp eller inte.

Ursprungligen av frazze:

Det är väl Hotmails skräpmapp som det ligger i? Alltså sorterat av Hotmail och inte Mail.app?

Kan ligga något i det. Ska kolla när jag har tillgång till min dator.
Får väldigt väldigt sällan skräp till min iCloud adress.

Nu har jag fått skräp mail till min iCloud men kan inte avmarkera det som icke skräp.

Inte ens när jag dubbelklickar och öppnar mailet i ett fönster får jag valet.

Ursprungligen av Megolon:

Bara för att det hamnat i skräplådan verkar dom inte vara markerade som skräppost, händer oftast att email som Mail är osäker på hamnar där som normala email. I meny som du visar välj Markera/Som skräppost så ser du skillnaden.
Email som ligger i Skräp som inte är det kan du dra till Inkorgen.

Ursprungligen av CekariYH:

Bara för att det hamnat i skräplådan verkar dom inte vara markerade som skräppost, händer oftast att email som Mail är osäker på hamnar där som normala email. I meny som du visar välj Markera/Som skräppost så ser du skillnaden.
Email som ligger i Skräp som inte är det kan du dra till Inkorgen.

Väldigt konstigt förfarande att jag själv måste markera alla mail som skräp innan jag kan avmarkera det!!!

Ursprungligen av Megolon:

Väldigt konstigt förfarande att jag själv måste markera alla mail som skräp innan jag kan avmarkera det!!!

Om det är skräp radera dom, är det inte skräp flytta dom till inkorgen, om emailet är märkt som skräp men inte är det markera som ej skräp och flytta till inkorgen. Hur svårt kan det vara?

Ursprungligen av CekariYH:

Om det är skräp radera dom, är det inte skräp flytta dom till inkorgen, om emailet är märkt som skräp men inte är det markera som ej skräp och flytta till inkorgen. Hur svårt kan det vara?

Skillnaden ligger i om e-postleverantören (iCloud/Hotmail) har flaggat meddelandet som skräp eller om Mail flaggar det som skräp.
Dvs. filtreringen sker först av e-postleverantörens skräppostsystem och därefter av Mail, vilket inkluderar kunskap om de meddelanden som du tidigare markerat som skräp/inte skräp.

Om ett meddelande ligger i Skräp-mappen men inte kan flaggas som "inte skräppost" i Mail så kan du helt enkelt klicka och dra det till inkorgen, alternativt flagga som skräp och därefter som inte skräp (tumme ner + tumme upp). Om e-postleverantören i sin tur ofta markerar fel meddelanden som skräp bör du kolla inställningarna hos e-postleverantören, dvs. Hotmail i det här fallet.

För iCloud är förfarandet något annorlunda då iCloud saknar den typen av inställning på servernivå (åtminstone som vi som användare kan modifiera). Läs mer om hur iCloud:s skräppostfiltrering fungerar här: https://support.apple.com/en-us/HT202315

Ursprungligen av CekariYH:

Om det är skräp radera dom, är det inte skräp flytta dom till inkorgen, om emailet är märkt som skräp men inte är det markera som ej skräp och flytta till inkorgen. Hur svårt kan det vara?

Haha det är det jag inte kan göra utan jag måste flytta det.
Jag tycker att har mailet sorterats till Skräp mappen så ska Mail se det som skräp och att jag har valmöjligheten att trycka på "tummen up" ifall jag vill ändra på sorteringen. Nu måste jag själv markera det som skräp för att få fram det valet.
Något jag personligen tycker är fel.

Ursprungligen av Megolon:

Haha det är det jag inte kan göra utan jag måste flytta det.
Jag tycker att har mailet sorterats till Skräp mappen så ska Mail se det som skräp och att jag har valmöjligheten att trycka på "tummen up" ifall jag vill ändra på sorteringen. Nu måste jag själv markera det som skräp för att få fram det valet.
Något jag personligen tycker är fel.

Jag håller helt med dig om hur det borde fungera. Kan inte med säkerhet svara på om det är så, men jag misstänker att det kan ha att göra med antingen hur IMAP-implementerats i Mail eller själva IMAP-protokollet i grunden.

Ursprungligen av Megolon:

Haha det är det jag inte kan göra utan jag måste flytta det.
Jag tycker att har mailet sorterats till Skräp mappen så ska Mail se det som skräp och att jag har valmöjligheten att trycka på "tummen up" ifall jag vill ändra på sorteringen. Nu måste jag själv markera det som skräp för att få fram det valet.
Något jag personligen tycker är fel.

Inte helt lätt för ett program att veta vad du anser vara skräp eller inte. Man kan sätta upp regler etc för hur Mail ska hantera mail men det finns så många varianter på vad som kan vara skräp eller inte så det blir oftast en ohanterligt lång lista med regler.

Om du markerat enligt detta i Mails inställningar:

och själv utför det jag skrev ovan att märka/omärka och flytta till rätt brevlåda till en början så kommer Mail så småning om lära sig vad du "vill".

Sen kan du själv sätta upp regler för hur och vad som ska hända med vissa email:

Denna lista (en av tre) är alla email jag vill ska raderas direkt, har 2 till med samma inställningar då varje lista börjat bli långa. Har även andra regler om att färga vissa avsändare eller flytta dom till speciella brevmappar mm.

Testa förresten att göra följande (men se till att göra en backup av datorn först för säkerhets skull):

I vänsterkolumnen i Mail under rubriken Hotmail (inte under Inkorgen) finner du sannolikt separata mappar för Sent, Spam och Trash tillhörande Hotmail. Markera den mapp som heter Spam genom att klicka på den och välj därefter i menyraden: Brevlåda > Använd den här brevlådan som > Skräp

Detta berättar för Mail att den mappen/brevlådan skall användas för synkronisering av Spam för det kontot om Mail inte själv lyckats lista ut det.

Under Mail > Inställningar > Skräppost kan det också vara värt att testa att nollställa skräpposthanteringen (inklusive det du lärt Mail är skräp). Men gör bara det om inget annat hjälper eftersom du då måste börja om från början med att lära upp Mail vad du tycker är skräp.

Ursprungligen av CekariYH:

Inte helt lätt för ett program att veta vad du anser vara skräp eller inte. Man kan sätta upp regler etc för hur Mail ska hantera mail men det finns så många varianter på vad som kan vara skräp eller inte så det blir oftast en ohanterligt lång lista med regler.

Gör du allt för att missförstå mig.
Orkar inte förklara flera gånger så jag lämnar denna tråd.

Bevaka tråden