Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimal Windowsversion till Parallells

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-25 15:38

Vilken Windowsversion är optimal till senaste Parallells och min iMac late 2009 med 8 gb RAM och SSD-disk?
( Windows XP'n känns sådär.......)

Windows 8.1. Eller Windows 10 när den kommer ut.

Ursprungligen av Le:

Vilken Windowsversion är optimal...

- Optimal, på vilket sätt?
Funktionsmässigt?
Prestandamässigt?
Kompatibilitet? (Med vadå i så fall?)
Eller något annat?

- Vad ska du använda Windows till? Vilka program ska du köra där?

Men oavsett alla de frågorna, så säger jag nog bara:
Kör så nytt system som möjligt, vilket för närvarande är 8.1.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-25 18:26

Använder Parallells + Windows enkom för att köra Kartex. Vill förkorta uppstartstiden för Win ( och kanske komma bort från känslan av tidigt 2000-tal i Win XP ).

Windows 8.1 måste jag säga känns förbaskat bra, efter den totala förvirringen man har den allra första tiden med Windows 8. Nu kör jag iofs VMware Fusion, men det är väl sak samma. Dessutom stänger jag sällan ner Windows, utan gör en s.k. "suspend", dvs den virtuella maskinen spars i det "state" den är i, det tar typ 10-15 sekunder från klick på ikonen till körbart tillstånd.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-25 19:21

Win 8.1 kostar en tusenlapp. En reg key utan skivor säljs på Blocket för 250 - 400 SEK.
Det första är surt, det andra kanske lurt.

Det finns ju det där Crossover eller Wine eller vad det heter. Minns i all fall att det snackades mycket om det när apple gick över till Intel. Så slipper du ge pengar till Microsoft menar jag.

Du kan testa med en trial-version först så att du vet om det funkar med Kartex.

Läste för övrigt att kartex ska sluta stödjas i höst, men det visste du kanske redan?

Senast redigerat 2015-03-25 22:21
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-26 08:01
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Läste för övrigt att kartex ska sluta stödjas i höst, men det visste du kanske redan?

Jo läste det Lantmäteriets hemsida i samband med sista uppdateringen därifrån. Men jag kör Kartex så länge det bara går.

1
Bevaka tråden