Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacID går inte att avinstallera helt

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag laddade ner MacID efter att ha läst detta: http://www.99mac.se/artikel/6739-las-upp-din-...

Tyvärr hade detta program samma problem som tidigare av mig testade, nämligen att det inte fungerar särskilt bra. Jag bestämde mig därför att radera det igen och detta gjorde jag genom att använda http://macpaw.com/cleanmymac. Allt såg ut att ha gått bra tills det plötsligt några dagar senare dök upp en notis i notiscenter att det fanns en uppdatering av programmet.

När jag kollade i notiscenter så finns programmet mycket riktigt där, när jag däremot söker igenom datorn så finns det inget sådant program att hitta längre. Inte heller några filer som innehåller MacID går att hitta.

Hur tusan skall jag göra för att bli av med det osynliga lite skräpet som uppenbarligen finns kvar? Kan tillägga att jag har exakt samma problem i min privata MacBook Pro såväl som i min jobbdator som är en MacBook Air.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-24 13:15

Släng MacID manuellt: länk

Finns inga filer kvar med MacID i namnet någonstans. Måste jag ladda ner programmet igen och därefter slänga det manuellt?

Konstigt att du säger att det inte funkar speciellt bra. För mig funkar det ypperligt.
Gillar speciellt att det även går att använda när datorn frågar efter lösen när man tex installerar något typ, och att datorn visar inläggnings-skärmen så fort man närmar sig.

Senast redigerat 2015-03-24 17:28

Det som hände för mig innan jag raderade programmet är att det kom ett meddelande i notiscenter stup i kvarten som sa att datorn skall logga ut om jag inte trycker på meddelandet, detta trots att telefonen fanns 10 cm från datorerna vid varje tillfälle. Jag har inte lyckats hitta vad felet är och samma fenomen uppstod på båda datorerna.

Provade också några gånger att slå på flygläget på telefonen för att testa om datorn verkligen loggade ut, och det gjorde den inte vid något tillfälle. Falsk säkerhet tycker jag det tyder på.

Hur man tar bort MacID helt och hållet

Citat:

MacID v1.1+

Unpair your iOS device, quit MacID and then drag MacID to the Trash in your dock.

In Finder, navigate to to the Application Support folder located in the hidden user Library folder and then drag the MacID folder to the Trash. (Open Finder, click Go while holding ALT and the hidden Library folder will appear in the menu.)

Open Keychain Access, type "MacID-Secure-Data" and delete anything that shows in the results.

Empty the Trash and MacID is now removed from your Mac.

MacID v1

Unpair your iOS device, quit MacID and then drag MacID to the Trash in your dock.

In Finder, navigate to to the Application Support folder located in the hidden user Library folder and then drag the MacID folder to the Trash. (Open Finder, click Go while holding ALT and the hidden Library folder will appear in the menu.)

Empty the Trash and MacID is now removed from your Mac.

http://macid.co/help/?c=Troubleshooting&sc=Ho...

Ursprungligen av Borttaget:

Hur man tar bort MacID helt och hållet

http://macid.co/help/?c=Troubleshooting&sc=Ho...

Det var detta som reboot 81 också hänvisade till, problemet är bara att jag gjorde som jag beskrev det i trådinledningen och att det inte finns en enda av de filerna kvar som denna lösning hänvisar till, trots detta så får jag inte bort programmet i notiscenter.

Senast redigerat 2018-07-23 13:10
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-24 22:41

Infon (databasen) över apparna som finns i notifikationsfältet finns sedna 10.10 i en mapp som du hittar med följande kommando i terminalen:
cd `getconf DARWIN_USER_DIR`/com.apple.notificationcenter/db

Tidigare låg databasen här:
/Users/ditt_användar_namn/Library/Application Support/NotificationCenter/(blablabla).db
Här finns instruktioner på hur man får bort appen från notiscentret.

Men finns programmet inte längre, så har du alltså bara kvar en inaktiv ikon i inställningspanelen för notiscentret. Låt den vara kanske?

Ursprungligen av reboot81:

Infon (databasen) över apparna som finns i notifikationsfältet finns sedna 10.10 i en mapp som du hittar med följande kommando i terminalen:
cd `getconf DARWIN_USER_DIR`/com.apple.notificationcenter/db

Tidigare låg databasen här:
/Users/ditt_användar_namn/Library/Application Support/NotificationCenter/(blablabla).db
Här finns instruktioner på hur man får bort appen från notiscentret.

Men finns programmet inte längre, så har du alltså bara kvar en inaktiv ikon i inställningspanelen för notiscentret. Låt den vara kanske?

Ja, jag har en inaktiv ikon i notiscenter. Provade att köra ditt kommando men det händer ingenting (jag har 10.10.3).
Läste lite i länken också men det är way over mitt kunnande!

Kanske kan prova att ladda ner det igen och sen göra som längre upp i denna tråd. Funkar inte det heller så får det vara.

Installerade om programmet och gjorde en manuell radering och nu försvann den äntligen ur notiscenter!
Tack alla!

Ursprungligen av kjellebelle:

Installerade om programmet och gjorde en manuell radering och nu försvann den äntligen ur notiscenter!
Tack alla!

En rättelse: Den har INTE försvunnit, däremot flyttade den längre upp i listan igen!! Det är ju helt otroligt detta!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-26 22:06

Ok. Vänta ett par dagar, kanske någon vecka. OS X 10.10.3 borde komma närsomhelst, kanske en kombouppdatering kan lösa det?

1
Bevaka tråden