Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Media"-tabben i Finder

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Var precis i färd med att ladda över lite bilder från Photos på OS X till Facebooken. Om jag inte minns fel så fanns det tidigare en tabb i Finder med de bilder som iPhoto/Photo har i sitt bibliotek. Men nu är den borta. Kanske den har varit länge? Jag minns inte. Är det för att jag har Photos istället för iPhoto?

Jag har inget minne att en sådan tabb någonsin funnits i OS X per default.

Den andra bilden är inte Finder utan något program som heter Vista Previa

Det beror tydligen på vilket program som öppnar dialogrutan. Preview gör det. Chrome gör det inte. Ridå!

Finder --> Inställningar --> Sidofält --> Visa dessa objekt i sidofältet --> Bilder

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Finder --> Inställningar --> Sidofält --> Visa dessa objekt i sidofältet --> Bilder

Men det är inget som är på per default?

Ursprungligen av Megolon:

Men det är inget som är på per default?

Nej, jag tror inte att det är påslaget som standard...

...vad det nu skulle spela för roll i det här sammanhanget...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-03-23 22:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Finder --> Inställningar --> Sidofält --> Visa dessa objekt i sidofältet --> Bilder

Det där aktiverar bara en genväg till mappen "Bilder", inte till själva iPhoto-biblioteket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-23 22:19
Ursprungligen av Megolon:

Den andra bilden är inte Finder utan något program som heter Vista Previa

Vista Previa är Italienska för "Preview" eller "Förhandsvisning"

Är ganska säker på att jag hade den möjligheten innan i t ex Chrome att använda iPhotobiblioteket när jag skulle välja bilder.

Ursprungligen av Vassius:

Det där aktiverar bara en genväg till mappen "Bilder", inte till själva iPhoto-biblioteket.

Vill man ha en genväg direkt till iPhoto-biblioteket så är det väl bara att dra iPhoto-biblioteket till sidofältet, så skapas det en genväg dit.

Men en tumregel är att aldrig gå in och peta direkt i iPhoto-biblioteket via Finder, så en sådan genväg skulle vara ganska meningslös om du frågar mig.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, jag tror inte att det är påslaget som standard...

...vad det nu skulle spela för roll i det här sammanhanget...

Inte alls det du föreslog blir som på bilden han postade.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vill man ha en genväg direkt till iPhoto-biblioteket så är det väl bara att dra iPhoto-biblioteket till sidofältet, så skapas det en genväg dit.

Men en tumregel är att aldrig gå in och peta direkt i iPhoto-biblioteket via Finder, så en sådan genväg skulle vara ganska meningslös om du frågar mig.

Det går inte med Photos utan då får jag bara valet att ta bort programmet helt från datorn.

Funktionen som du söker finns i programmet Preview (eller Förhandsvisning på svenska). Precis som du själv visar på den andra bilden i inlägg 3.

Något motsvarande funktion finns inte i Finder, och har mig veterligen aldrig funnits. Det jag visade - med genvägen till Bilder-mappen - är nog det närmaste du kommer i Finder.

Ursprungligen av Megolon:

Det går inte med Photos utan då får jag bara valet att ta bort programmet helt från datorn.

Du ska inte dra programmet, utan dess bibliotek (datafilen).

Ursprungligen av Megolon:

Inte alls det du föreslog blir som på bilden han postade.

Nej, för det han visade på bilden är en funktion i programmet Förhandsvisning/Preview. Den funktionen finns där och ingen annanstans.

Det verkade som om han ville ha något liknande i Finder, och då visade jag på det närmaste man kan komma.

Jösses, vilken rörig tråd det här blev...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du ska inte dra programmet, utan dess bibliotek (datafilen).

Går inte det heller.

Ursprungligen av Megolon:

Går inte det heller.

Och det var därför den meningen innehöll en liten brasklapp i form av ett "väl". Det vara bara ett långsökt förslag som kanske kunde duga som ett alternativ.

För funktionen som TS eftersöker finns inte i Finder. Punkt.

Men tipset om Finder-visningsinställningen funkar ju iallafall.

Det som eftersöks egentligen har aldrig funnits i Finder.

Däremot om man skall bifoga bilder i menyer etc.
Som ex. om man tar bifoga filer här på forumet så får man media kategorin med foto, musik och video.

1
Bevaka tråden