Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flash - kan inte installera på Yosemite, lösenordet accepteras inte

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har laddat ner Adobe Flash till min iMac (2009) med Yosemite. Nedladdningen går fint, men när jag skall lämnat mitt lösenord godkänns inte det, och programmet går därför inte att lägga in. Det är samma lösenord som jag använder för inloggning i min Mac, där det fungerar klanderfritt. Har haft en chat med Adobes tekniker, de kan inte lösa problemet utan hänvisar till Apple. Kan någon här på forumet råda mig till vad jag ska göra?

Teori 1:
När inloggningsrutan kommer upp - under Flash-installationen - och du ska ange ditt lösenord, kolla så att det verkligen är rätt användare som står där. Det är kanske inte den användaren som du loggar in med.

Teori 2:
Den användare som du loggar in med, och vars lösenord du försöker ange under Flash-installationen - är du säker på att den användaren har administratörsrättigheter?

Lösenord

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Teori 1:
När inloggningsrutan kommer upp - under Flash-installationen - och du ska ange ditt lösenord, kolla så att det verkligen är rätt användare som står där. Det är kanske inte den användaren som du loggar in med.

Teori 2:
Den användare som du loggar in med, och vars lösenord du försöker ange under Flash-installationen - är du säker på att den användaren har administratörsrättigheter?

Jag är ingen riktig datanörd. Eftersom det är min dator och bara jag använder den har jag förutsatt att jag kan installera vad jag finner lämpligt, administratörsrättigheter är överkurs för mig. Men alla andra program har jag ju kunnat lägga in på detta sätt, så varför inte Flash?
Men finns det något sätt att komma runt problemet?

Ursprungligen av bsonden:

...alla andra program har jag ju kunnat lägga in på detta sätt...

Om det funkar att installera andra program så kan du glömma teori 2.

Teori 1 kvarstår.

Kolla också så att du verkligen skriver rätt lösenord, t.ex att det blir rätt med stora och små bokstäver.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-23 19:12

Installera Chrome så slipper du installera Flash separat.

Ursprungligen av kenjon:

Installera Chrome så slipper du installera Flash separat.

Är man hjälpt av det om man använder Safari?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-23 21:36

Dummare fråga än mitt svar. Jag försökte komma på en work-around till TS problem. Men ursäkta då.

Ursprungligen av kenjon:

Dummare fråga än mitt svar. Jag försökte komma på en work-around till TS problem. Men ursäkta då.

Vad var det för fel på min fråga?
Ledsen om jag inte vet lika mycket som därav min fråga.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-23 21:44

Att installera en annan webbläsare (Chrome) hjälper självklart inte Safari. Men det stod inget om Safari i TS första inlägg, därav min work-around.
Jag läste din fråga som starkt sarkastisk. Var det inte det får du ta min ursäkt.

Ursprungligen av kenjon:

Att installera en annan webbläsare (Chrome) hjälper självklart inte Safari. Men det stod inget om Safari i TS första inlägg, därav min work-around.
Jag läste din fråga som starkt sarkastisk. Var det inte det får du ta min ursäkt.

Nej den var inte sarkastisk utan helt ärlig och din ursäkt är godtagen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-24 02:07

Och du har laddat ner Flash här ifrån?: https://get.adobe.com/se/flashplayer/

Jag skulle vilja veta vad som står i dialogrutan där du ska ange ditt lösenord? Jag vet vad jag tycker borde stå där men vill gärna vara säker.

Jag tycker inte att vi har kört Jespers teori i botten ännu.

Ja

Ursprungligen av reboot81:

Och du har laddat ner Flash här ifrån?: https://get.adobe.com/se/flashplayer/

Det har jag!

Namn

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag skulle vilja veta vad som står i dialogrutan där du ska ange ditt lösenord? Jag vet vad jag tycker borde stå där men vill gärna vara säker.

Jag tycker inte att vi har kört Jespers teori i botten ännu.

Där står mitt användarnamn och lösenord!

Ursprungligen av bsonden:

Där står mitt användarnamn och lösenord!

Om ditt lösenord redan står där i rutan, så är det något fel. Du ska ju fylla i lösenordet.

Lösenord

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om ditt lösenord redan står där i rutan, så är det något fel. Du ska ju fylla i lösenordet.

Nej, ursäkta, det blev ett fel till! Lösenordet står naturligtvis inte där i klartext, utan bara som den vanliga raden av punkter, som jag sedan kan skriva i!

Ursprungligen av bsonden:

Nej, ursäkta, det blev ett fel till! Lösenordet står naturligtvis inte där i klartext, utan bara som den vanliga raden av punkter, som jag sedan kan skriva i!

Det ska inte vara några punkter, fältet ska vara tomt, annars har något skrivit något i fältet redan.

Punkter

Ursprungligen av CekariYH:

Det ska inte vara några punkter, fältet ska vara tomt, annars har något skrivit något i fältet redan.

Jag tror att fältet ursprungligen har fyllts i (av mig) för att kunna ladda hem t.ex. en ny version. Men eftersom jag nu inte längre kommer ihåg vad lösenordet var så hjälper det inte att försöka fylla i punkterna, det blir inte rätt, hur jag än försöker. Men nog är det väl idiotiskt att man inte kan få ett nytt lösenord?

Ursprungligen av bsonden:

Jag har laddat ner Adobe Flash till min iMac (2009) med Yosemite. Nedladdningen går fint, men när jag skall lämnat mitt lösenord godkänns inte det, och programmet går därför inte att lägga in. Det är samma lösenord som jag använder för inloggning i min Mac, där det fungerar klanderfritt. Har haft en chat med Adobes tekniker, de kan inte lösa problemet utan hänvisar till Apple. Kan någon här på forumet råda mig till vad jag ska göra?

Ursprungligen av bsonden:

Jag tror att fältet ursprungligen har fyllts i (av mig) för att kunna ladda hem t.ex. en ny version. Men eftersom jag nu inte längre kommer ihåg vad lösenordet var så hjälper det inte att försöka fylla i punkterna, det blir inte rätt, hur jag än försöker. Men nog är det väl idiotiskt att man inte kan få ett nytt lösenord?

Kan du inte få ett nytt lösenord av dig själv?
Så du har glömt lösenordet du använder för att logga in på datorn?

Ursprungligen av Megolon:

Kan du inte få ett nytt lösenord av dig själv?
Så du har glömt lösenordet du använder för att logga in på datorn?

Automatisk inloggning.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-03-24 19:23

I Nyckelringen (Keychain Access) borde du kunna hitta det förlorade lösenordet.

Ursprungligen av bsonden:

...inte längre kommer ihåg vad lösenordet var så hjälper det inte att försöka fylla i punkterna, det blir inte rätt, hur jag än försöker. Men nog är det väl idiotiskt att man inte kan få ett nytt lösenord?

Det känns som om vi pratar om olika saker här.

1. Om det är rätt ruta vi pratar om, så ska lösenordsfältet inte vara ifyllt med någonting. Det ska vara tomt.
2. Om det är rätt ruta vi pratar om, så ska det vara samma lösenord som när du loggar in i datorn. Och enligt vad du har sagt tidigare, så fungerar lösenordet där.
3. Och om det är rätt ruta vi pratar om, så ska det vara samma lösenord som när du installerar andra program. Och enligt vad du har sagt tidigare, så fungerar lösenordet där.
4. Och om det är rätt lösenord vi pratar om, så kan du självklart få ett nytt. Det fixar du själv i datorns Systeminställningar. (Under förutsättning att man kan det gamla, såklart. Men det kan du ju - se punkterna 2 och 3.)

Jag tycker att ekvationen inte riktigt går ihop.

Så jag tror kanske att detta handlar om en annan ruta än den som du har fått oss att tro att det handlar om.

En skärmbild - där du visar den aktuella rutan - hade varit jättebra.

Senast redigerat 2015-03-24 20:28

Haha! Småler när jag läser alla inlägg.

Till TS: har du provat det absolut vanligaste lösningen? Starta om datorn och prova igen!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-24 20:24

Hmm... kan det vara så att TS har fel tangentbordslayout (inmatningskälla) aktiverat?

Det vanliga :-). OSX byter ibland till engelska bara så där efter humör.

Ursprungligen av reboot81:

Hmm... kan det vara så att TS har fel tangentbordslayout (inmatningskälla) aktiverat?

Ursprungligen av reboot81:

Hmm... kan det vara så att TS har fel tangentbordslayout (inmatningskälla) aktiverat?

Skulle kanske kunna vara något sådant. Men att lösenordsfältet skulle vara ifyllt med punkter redan när rutan kommer upp låter inte rätt. Det är något lurt...

Helt riktigt: ingenting är inskrivet från början. Så här står det:
"Install Adobe Flash Player vill göra ändringar.
Skriv in ditt lösenord för att tillåta detta
Anvädarnamn: ..........
Lösenord "
Fältet lösenord är alltså tomt innan jag börjar skriva in!

Ursprungligen av bsonden:

...Fältet lösenord är alltså tomt innan jag börjar skriva in!

Det skrev du inte tidigare. Då skrev du att där redan var en rad med punkter, att det redan var ifyllt.
Det är inte lätt att försöka hjälpa om du lämnar motstridiga uppgifter.

Men om det nu är så...
...att rutan faktiskt är tom
...och att lösenordet funkar vid inloggning i datorn (du får gärna testa detta igen och bekräfta detta för oss)
...och att lösenordet funkar vid andra programinstallationer (du får gärna testa detta igen och bekräfta detta för oss)
...då ska lösenordet funka även för installation av Flash.

Om det funkar på de andra ställena, men inte på Flash-installationen, så vet jag ärligt talat inte alls vad som kan vara fel.

Men om det inte funkar någonstans alls, så kan det vara så att du har råkat byta tangentbordslayout, eller har råkat trycka ner Caps Lock-tangenten.

Senast redigerat 2015-03-24 22:53
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-24 22:54

Så här ska det se ut:

Ser rutan ut sådär, med ett hänglås och en röd Adobe-logga på?
Har du en kopia på chatten med teknikern vi kan få kika på?
Har du laddat ner installationsfilen på nytt?
Har du provat med ett annat användarkonto?
Finns det en chans att du fått in digital ohyra, dvs skräpprogram i datorn som du fått när du laddat ner något skumt?
Kan du prova att ladda ner ett annat program och installera, tex Caffeine eller ClipMenu? )Två av mina favoritprogram)
Har du provat att byta ditt lösenord?
Har du provat med ditt kontonamn resp fullständiga namn? pellesvensson resp. Pelle Svensson

Ursprungligen av bsonden:

Skriv in ditt lösenord för att tillåta detta
Anvädarnamn: ..........
Lösenord "
Fältet lösenord är alltså tomt innan jag börjar skriva in!

Är ditt användarnamn ifyllt i den rutan, eller är det fältet också tomt?
- Om det inte är tomt, är du säker på att det är rätt användarnamn som står där?
- Och om det är tomt, är du säker på att du fyller i rätt namn där?

Senast redigerat 2015-03-24 23:31
Bevaka tråden