Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tidigare versioner av dokument/filer

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-03-19 11:10

Gällande den här Revert To-funktionen som har funnits ett tag i OS X, finns det någon aktuell lista över program som stöder denna teknik? Antar att MS Word inte gör det?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-19 15:31

Verkar inte ens som att Office 2016 kommer stödja det.
(Jag baserar det på den svarta pricken i trafikljuset på den här skärmdumpen)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-03-20 08:08
Ursprungligen av reboot81:

Verkar inte ens som att Office 2016 kommer stödja det.
(Jag baserar det på den svarta pricken i trafikljuset på den här skärmdumpen)

Suck… Som väntat alltså

Kanske är lite fredagsförvirrad, men vilket "trafikljus" syftar du på? Ser inget sådant i artikeln…

Ursprungligen av lensv:

...vilket "trafikljus" syftar du på? Ser inget sådant i artikeln…

Se bilden med båten en bit ner på sidan.

Se knapparna som alltid finns uppe till vänster i ett Mac-fönster - och som brukar vara röd/gul/gröna som ett trafikljus.

Där är en svart prick i den "röda" knappen.

Ursprungligen av reboot81:

Verkar inte ens som att Office 2016 kommer stödja det.
(Jag baserar det på den svarta pricken i trafikljuset på den här skärmdumpen)

Kanske bra att påpeka att länken går till en utmärkt genomgång av kommande Office 2016 för Mac - tack, jag hade missat den.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-03-20 08:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Se bilden med båten en bit ner på sidan.

Se knapparna som alltid finns uppe till vänster i ett Mac-fönster - och som brukar vara röd/gul/gröna som ett trafikljus.

Där är en svart prick i den "röda" knappen.

Nu ber jag om ursäkt innan jag yttrar mig. Min förvirring ökade nämligen just lite ytterligare… Vad betyder den svarta pricken, vad har den för koppling till versionshanteringen av dokument?

Ursprungligen av lensv:

...vad har den för koppling till versionshanteringen av dokument?

Det har jag tyvärr ingen aning om. Jag pekade bara ut var du skulle hitta det som reboot81 pratade om.

Jag använder själv inte autospar-funktionen. Den stängde jag av direkt när den kom (i Lion, tror jag). Därför är jag inte insatt i vilka program som stödjer funktionen, och eventuella kännetecken för detta.

Men reboot81 återkommer säkert med en förklaring.

Skriver man ett alfakrull innan användarnamnet får nämnda användare dessutom en liten blå prick i 99mac-fönstret. Lite som att hojta "hörru @reboot81, kan du komma hit och hjälpa till en stund!"

Annars håller jag med Jesper - versionsautospar är en styggelse. Men det är kanske en generationsfråga.

Citat:

As best I can tell, Office 2016 for Mac does not do autosaves; I could find no way to turn that capability on. Office 2016 doesn't support Yosemite’s native autosave feature either.

Automatisk sparning av säkerhetskopia måste väl ändå finnas kvar? AutoRecovery-funktionen har ju "alltid" funnits (mer eller mindre välfungerande – /host/ powerpoint putz weg-bugg /host/ - sedan anno dazumal.

Senast redigerat 2015-03-20 09:30
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-20 15:32
Ursprungligen av lensv:

Nu ber jag om ursäkt innan jag yttrar mig. Min förvirring ökade nämligen just lite ytterligare… Vad betyder den svarta pricken, vad har den för koppling till versionshanteringen av dokument?

Ska göra mitt bästa att reda ut trasslet jag ställt till med.

Innan Lion så blev alla osparade filer/fönster markerade med en svart prick i det röda på trafikljuset. När man sparat ⌘+S så försvann pricken.
Sedan kom autospar och versioner vilket stöds av många program, bl.a. Apples program såsom Textredigeraren, Pages etc.
Självklart kan man stänga av den här funktionen.
(Här vill jag klämma in en bilanalogi: autospar är som en automatlåda. Du skapar och datorn sparar. Smidigt.)

Microsoft har av någon anledning inte hakat på det här (ännu) utan sköter autospar genom en inställning och i senare versioner versionshantering.

Jag tolkar det som att Office 2016 inte stödjer OS X versionshanteringssystem, huruvida Microsoft har sitt versionssystem är för mig oklart.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-03-20 16:14
Ursprungligen av reboot81:

Ska göra mitt bästa att reda ut trasslet jag ställt till med.

Innan Lion så blev alla osparade filer/fönster markerade med en svart prick i det röda på trafikljuset. När man sparat ⌘+S så försvann pricken.
Sedan kom autospar och versioner vilket stöds av många program, bl.a. Apples program såsom Textredigeraren, Pages etc.
Självklart kan man stänga av den här funktionen.
(Här vill jag klämma in en bilanalogi: autospar är som en automatlåda. Du skapar och datorn sparar. Smidigt.)

Microsoft har av någon anledning inte hakat på det här (ännu) utan sköter autospar genom en inställning och i senare versioner versionshantering.

Jag tolkar det som att Office 2016 inte stödjer OS X versionshanteringssystem, huruvida Microsoft har sitt versionssystem är för mig oklart.

Bra! Då förstår jag lite bättre

På tal om att stänga av "auto save", gäller inte den instruktionen bara själva dialogrutan när man stänger dokument?

Det här med att Microsoft har sin egen lösning för versionshantering beror säkert på att de vill binda upp "sina" användare till OneDrive…

Ser att många inte gillar auto-spara/versions-hantering, vilket jag bara älskar, och många "otippade" appar använde det vilket räddat en gammal stofil som mig. Helt sanningsenligt .

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-03-23 08:09
Ursprungligen av CekariYH:

Ser att många inte gillar auto-spara/versions-hantering, vilket jag bara älskar, och många "otippade" appar använde det vilket räddat en gammal stofil som mig. Helt sanningsenligt .

Är nog benägen att hålla med här… Frågan kvarstår dock om det verkligen är den här funktionen som man stänger av när man bockar ur "Ask to keep changes…"?

1
Bevaka tråden