Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 15" 2010 startar ej

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-03-22 16:26

Hej! Ovanstående dator plintar igång, visar äpplet, stapeln fylls sakta, när det kommit en tredjedel på vägen är det stopp.
Den kommer inte längre, jag har återställt smc och pram, inget av det förändrar beteendet. Jag har en videofil som jag måste ha ut, allt annat finns på back-up. (Datorn hängde sig vid renderingen av filen i Adobe premiere elements och vill inte starta igen som sagt).

Oerhört tacksam för hjälp!

Går inte starta från skiva heller! Kommer inte upp som alternativ och det fungerar inte med c intryckt...

Senast redigerat 2015-03-22 16:37

låter som en kraschad hårddisk
plocka ur den och sätt den o en annan maskin och se om du kommer åt din förlorade fil

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-03-22 19:10

Kommer åt filerna via firewire, kan det vara hårddisken som strular i alla fall?
Funderar på att köpa ssd-disk, men det känns ganska onödigt om maskinen har andra problem.

Jag hade samma fenomen när min MBP kraschade
men det betyder ju inte att det är samma för dig

Vad händer när du bootar med C ?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-03-22 22:58

Ingenting hände när jag botade med C... Testade med en gammal hD som låg i källaren, då rullade det igång! Snabbare också, så det har nog varit lite knas med hd:n ett tag. Beställt en SSD som skall få fart på den gamla trotjänaren igen. Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-03-24 06:31

Inser ett misstag, originaldisken var 320GB, 40gb var ledigt. Nu har jag köpt en SSD på 240gb, alltså kommer inte timemachine-backUp:en få plats! Hur kan jag lösa detta?

Ursprungligen av ntg:

Inser ett misstag, originaldisken var 320GB, 40gb var ledigt. Nu har jag köpt en SSD på 240gb, alltså kommer inte timemachine-backUp:en få plats! Hur kan jag lösa detta?

Du kan välja bort filer vid en återställning bara så att du kommer igång.
Sen kan du manuellt lägga tillbaka dom nödvändigaste filerna och flytta dom till en extern hdd.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2015-03-24 08:23
Ursprungligen av Megolon:

Du kan välja bort filer vid en återställning bara så att du kommer igång.
Sen kan du manuellt lägga tillbaka dom nödvändigaste filerna och flytta dom till en extern hdd.

tAck! Det svaret gav mig lugn;)

1
Bevaka tråden