Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam iMac efter uppgradering till Yosemite

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en ganska gammal iMac (mid -07) med 6 GB RAM och orginaldisken. Den har funkat rätt hyfsat sedan den var ny upp till Mavericks. Men efter uppgradering till Yosemite så är den olidligt slö mest hela tiden. Ibland "vaknar" den till och snurrar på normalt, men så fort jag sedan växlar program eller annat så blir den slö igen.

Activity monitor visar inte på någon speciell process som snor CPU. Har provat Parallels trace_intr men det visar inte heller något som skapar extrema mängder interrupts.

Någon som har några idéer vad detta kan bero på? Några tips på vad jag kan prova för åtgärder?

Har letat på nätet men utöver att kolla interrupts med trace_intr så handlar det mest om att lägga till mer minne. Men jag har ju som sagt redan 6 GB.

System Version: OS X 10.10.2
Kernel Version: Darwin 14.0.0
Boot Volume: Macintosh HD
Boot Mode: Normal

Model Name: iMac
Model Identifier: iMac7,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2,4 GHz
Number of Processors: 1
Total Number of Cores: 2
L2 Cache: 4 MB
Memory: 6 GB
Bus Speed: 800 MHz

Min MBP mid 2009, 8gb får små hängningar och visar badbollen då & då annars flyter det på fint
men det beror nog på åldern på maskinen, och troligt så även för dig

Håller med föregående talare. Dessutom tror jag att din maskins svaghet är att du har en roterande hårddisk och inte en SSD. Även min iMac från 2009 blev ordentligt mycket segare med Yosemite än Mavericks trots att jag har en fusion drive i den.

Uppdaterade igår, har en sen 2009 iMac och safari blev otroligt slött. Tar lång tid att ens öppna google. Jäkligt tråkigt om det beror på hårdvaran eftersom jag inte har ekonomin för att byta ut den. Dock verkar Google Chrome funka bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-21 21:31

Min MacBook Unibody från 2008, aldrig formaterad och stegvis uppgraderad från Leopard (om jag minns rätt), rullar på fint med Yosemite. Originaldisken är kvar, men har uppgraderat till 4 GB ram.

Hårddisken arbetade rätt frekvent och hårt, men det avhjälptes genom att avinstallera gamla program och rester med hjälp av opensnoop.

Samma lika för mig. Uppstarten är rena jävla mardrömmen...

Mina specs:
iMac 13,2 2.9 GHz Intel Core i5
NVIDIA GeForce GTX 660M 512 MB graphics
16 GB 1600 MHz DDR3 RAM

Ursprungligen av iTiger:

Samma lika för mig. Uppstarten är rena jävla mardrömmen...

Mina specs:
iMac 13,2 2.9 GHz Intel Core i5
NVIDIA GeForce GTX 660M 512 MB graphics
16 GB 1600 MHz DDR3 RAM

Har du markerat rätt disk som startskiva i systeminställningar? Om det inte beror på det så beror det antagligen på något nätverksfel eller på att du har flera program som laddas in vid start eller så har du kanske för många (alternativt trasiga) typsnitt installerade vilket kan fördröja uppstart.

Ursprungligen av Perobous:

Har du markerat rätt disk som startskiva i systeminställningar? Om det inte beror på det så beror det antagligen på något nätverksfel eller på att du har flera program som laddas in vid start eller så har du kanske för många (alternativt trasiga) typsnitt installerade vilket kan fördröja uppstart.

Tack för dina tips! Jag har bara en disk och inga program som startas vid uppstart. Det där med "nätverksfel" (vilket låter lagom flummigt... ) eller typsnitten (som låter ännu flummigare) är kanske boven?

Det svider i Apple-hjärtat när jag startar igång min relativt billiga PC som startar på några sekunder och är super-rapp... (som visserligen har en SSD så det är väl inte jämförbart egentligen)

  • Medlem
  • Hjo
  • 2015-03-22 16:22

Hustruns mid 2007 4GB minne rullar på, ingen skillnad i hastighet jmf med föregående OS. Har inte kollat uppstartshastiget eftersom den alltid ställs i vila...
Exakt samma hårdvara som trådskaparens, inga badbollar men kanske mängden data på hårddisken har betydelse, denna här hemma är ganska tom, 400 GB ledigt av 500?

Alla som sitter med gamla (pre 2011) iMac/Macbooks etc. och envisas med att köra Yosemite byt till en SSD. Om det fortfarande är strul så handlar det antagligen om ram-minne (men Yosemite ska väl ej gå att köra med mindre än 4gb?) eller nån typ av konflikter. Iaf så är SSD upgrades verkligen att rekommendera eftersom det förlänger livet på gamla maskiner extremt mycket.

Ursprungligen av JoelBurman:

Alla som sitter med gamla (pre 2011) iMac/Macbooks etc. och envisas med att köra Yosemite byt till en SSD. Om det fortfarande är strul så handlar det antagligen om ram-minne (men Yosemite ska väl ej gå att köra med mindre än 4gb?) eller nån typ av konflikter. Iaf så är SSD upgrades verkligen att rekommendera eftersom det förlänger livet på gamla maskiner extremt mycket.

Jag tänker skaffa SSD så fort bara ekonomin tillåter … För mig skulle det räcka nästan med bara 120 GB.

För den som haft ett system som rullat på i 3+ år och uppgraderat version efter version av OSX på en gammal roterande disk har jag ett tips.

Defragmentera disken. Antingen via 3e parts mjukvara.
Eller det officiella sättet enligt Apple. Klona till extern disk. Sedan formatera den interna disken. Därefter klona tillbaka datan.

Det hjälper.

Nej, "defragmentera" är inte något man behöver göra med jämna mellanrum utan man låter OSX hantera det vanligtvis.

Men efter flera år har det flyttats rundor en hel del data fram & tillbaka och får du datan packad på inre halvan av hårddisken så blir det rappare.

Senast redigerat 2015-07-27 21:29

Verkar vettigt. Måste bara skaffa först en extern HD … OT: Ingen som skulle ha någonting som bara skräpar i hyllorna?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-07-28 08:35

Jag har en mycket nyare iMac (late 2012) och hade en del problem med den och badbollar. I det fallet visade det sig till slut att det var iPaden (parad via Bluetooth) som var problemet. I ditt fall är det nog troligare någon annan hårdvara, men det kan ändå vara värt att kolla upp.

Ursprungligen av haxorkraxor:

Jag har en ganska gammal iMac (mid -07) med 6 GB RAM och orginaldisken. Den har funkat rätt hyfsat sedan den var ny upp till Mavericks. Men efter uppgradering till Yosemite så är den olidligt slö mest hela tiden. Ibland "vaknar" den till och snurrar på normalt, men så fort jag sedan växlar program eller annat så blir den slö igen.

..//..

Någon som har några idéer vad detta kan bero på? Några tips på vad jag kan prova för åtgärder?

Har letat på nätet men utöver att kolla interrupts med trace_intr så handlar det mest om att lägga till mer minne. Men jag har ju som sagt redan 6 GB.

Jag har också en iMac mid-2007 (4 GB/320 GB) som för två år började krångla med badbollar och krascher. Visade sig vara den 3,5" 320 GB mekaniska hårddisken som var på väg att ge upp. Att iMacen dessutom blivit segare med åren och de nyare systemen var också ett aber.

Bytte då ut den mekaniska 3,5" hårddisken mot en 2,5" Seagate SSD (den modellen som drog för mycket ström, men vilket inte spelar någon roll i en stationär dator som iMac) och det var verkligen en "speed injektion". Datorn blev - om inte som ny - så oerhört mycket rappare och fungerar idag utmärkt med de behov jag har av den. Älskar iMac's skärm.

Funderat på att uppgradera den till 6 GB RAM (byta ut en 2 GB mot en 4 GB sticka) - men det skulle kosta drygt en tusenlapp om jag fattat det rätt och jag är tveksam om det skulle göra så stor skillnad. Den största skillnaden gjorde bytet till SSD.

Om du byter ut 3,5" HD i en iMac 2007 mot en 2,5" SSD så krävs det en "adapter" för att det ska funka. Typ dessa som jag länkat till hos Dustin:
Fästvinklar för att kunna montera en 2,5" SSD i en 3,5" HD-plats.
Monteringsram för att kunna montera en 2,5" SSD i en 3,5" HD-plats

Edit: Minskade ner citeringsdelen

Senast redigerat 2015-07-28 17:30
Ursprungligen av AndSveMan:

Funderat på att uppgradera den till 6 GB RAM (byta ut en 2 GB mot en 4 GB sticka) - men det skulle kosta drygt en tusenlapp om jag fattat det rätt och jag är tveksam om det skulle göra så stor skillnad. Den största skillnaden gjorde bytet till SSD.

Hur mycket snabbare? Alltså om du kan förklara på ett ungefär, dubbelt så snabb, eller ännu mer?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-08-01 09:09

Det beror på vad du gör med datorn. Uppstart av program brukar gå flera gånger snabbare än utan SSD. Hur mycket snabbare programmen blir beror på hur diskintensiva de är (jfr Word och rendering av tecknad videofilm).

1
Bevaka tråden