Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte installera Steam

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2015-03-19 19:36

Försöker installera steam på min macbook air. får dock upp denna ruta hela tiden.
försökt googla men dock ingen lösning än.

är det någon som kan hjälpa till :)?

Senast redigerat 2015-03-20 07:51

Har du sökt på felmeddelandet?

Jag hittade det här:
https://support.steampowered.com/kb_article.p...

  • Medlem
  • 2015-03-19 20:02
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du sökt på felmeddelandet?

Jag hittade det här:
https://support.steampowered.com/kb_article.p...

Aboslut, dock är jag inte mästaren på att anv skivverktyget. förstår nada av det (vill påpeka att jag är inbiten pc anv, sådant här får mig att vilja gå tillbaka)

Ursprungligen av MRV:

Aboslut, dock är jag inte mästaren på att anv skivverktyget. förstår nada av det (vill påpeka att jag är inbiten pc anv, sådant här får mig att vilja gå tillbaka)

Exakt vad är det som du inte förstår? Lättare att hjälpa dig om du beskriver vart du fastnar.

Hit har du hittat antar jag?:
http://forums.steampowered.com/forums/showthr...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-19 22:06

Undrar, varför vill man ha en case sensitive disk?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-03-19 22:19
Ursprungligen av reboot81:

Undrar, varför vill man ha en case sensitive disk?

För att man kan.
Traditionellt UNIX-stuk, vill inte alla ha det?
Det borde de..

Ursprungligen av reboot81:

Undrar, varför vill man ha en case sensitive disk?

du kan ha olika filer i samma mapp med samma namn.
macBOOK
MACbook
osv.

har man inte det så skrivs filen över av det nya namnet även om det skrivs olika.

Time Machine har som default case-sensitive, detta nog för att gardera sig. Man lagrar bara filer via TM så därför garderas man av möjligheten att filer kan sparas med samma namn fast med olika case.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-19 22:50
Ursprungligen av Emanuel L:

du kan ha olika filer i samma mapp med samma namn.
macBOOK
MACbook

Varför vill man särskilja på filen abc och Abc? Vad är vinsten med det, som är så mycket mer värd än att slippa allt strul case sensitive (bevisligen) medför?

Ja du, för en vanlig användare är det nog inte så bra. Skapar nog mer förvirring än nytta. Inte lätt och veta om man ska starta programmet Start eller start eller START. Men är man forskare eller akademiker som utför labresultat där det ska vara / eller är skillnad på A.dat och a.dat så kan det komma mer till nytta. Sen kan man vilja sortera filerna efter ASCII-värde och inte det vanliga "dödliga" är vana med vanligt, Rättstavning, (Rätt sätt att skriva) (engelskans Orthography)

Om du vill ha källan till ovanstående förklaring så hittar du den här:
http://xahlee.info/UnixResource_dir/_/fileCas...

(hade svårt att ge dig ett bra svar så jag googla mig till en sida som kanske kan vara mer förklarande än mitt svar)

Ursprungligen av MRV:

...förstår nada av det...

Du har formaterat din disk med ett "case sensitive" filsystem. (dvs att systemet skiljer på stora och små bokstäver. Filnamnet "ABC" är inte samma som filnamnet "Abc") Detta är inte standardvalet vid en formatering.

Men Steam funkar tydligen inte på en sådan disk, utan vill ha ett "case insensitive" filsystem. (dvs där "ABC", "Abc" och "abc" ses som samma namn)

Du måste alltså formatera om din disk, innan du kan installera Steam.

Ursprungligen av MRV:

...vill påpeka att jag är inbiten pc anv, sådant här får mig att vilja gå tillbaka

Det här är ju ett problem som du själv har orsakat genom att välja ett icke-standard-värde när du formaterade disken.

Det är kanske bättre att hålla sig till de föreslagna valen om man är ovan och inte vet exakt vad man gör.

Senast redigerat 2015-03-20 08:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-03-20 08:55
Ursprungligen av reboot81:

Varför vill man särskilja på filen abc och Abc? Vad är vinsten med det, som är så mycket mer värd än att slippa allt strul case sensitive (bevisligen) medför?

Å ena sidan har du en poäng.

Å andra sidan tycker jag att det mindre handlar om att kunna ha både filen a och A. Ett icke-sensitivt filsystem uppmuntrar och förlåter slarviga utvecklare som skapar en fil "Namn" i en ända av programmet och sedan öppnar filen "namn" i en annan del. Med icke-sensitivt filsystem "fungerar" detta. Men programmet blir jobbigt att porta till ett filsystem där filen ska heta det den heter.

UNIX har aldrig brytt sig om case. UNIX bryr sig inte ens om vad bokstäverna betyder och vilken encoding de har. Ett filnamn är en sträng av bytes, inte ett antal tecken. Så redan här har vi ett problem då vi ska börja tolka vad dessa bytes betyder...

Översättning mellan upper och lower case kanske är enkelt i 7-bits ASCII, men i Unicode är det mer problematiskt. Svaret är beroende på vilket språk man talar.

http://blogs.msdn.com/b/oldnewthing/archive/2...

Exempelvis kan man i OS X skapa en fil som heter "Straße". Men det går inte att hitta den filen om man anger "STRASSE". Så skiftlägesokänslighet fungerar kanske bra i Sverige och USA men lösningen är inte perfekt.

Hur som helst så är standard på OS X att ha case insensitive på filsystemet. Som på Windows. Väljer man något annat kan slarviga program få problem.

1
Bevaka tråden