Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snart kommer Fantastical 2 för Mac

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Utvecklarna Flexibits berättar att en ny version av deras kalenderapp Fantastical för Mac är på gång.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-19 15:20

Fantastic!

Använder den varje dag.

Varför kan ingen göra en Kalender som bara fungerar på Mac och på telefonen och som synkar lokalt? Jag tänker inte synka via några förnimrade Apple-servrar när jag är ute och reser.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-19 23:22
Ursprungligen av Micke Byström:

Varför kan ingen göra en Kalender som bara fungerar på Mac och på telefonen och som synkar lokalt? Jag tänker inte synka via några förnimrade Apple-servrar när jag är ute och reser.

Har du försökt?

TidBITS: Local Contact/Calendar Syncing Returns in iTunes:
http://tidbits.com/article/14760

Ursprungligen av jas:

Har du försökt?

TidBITS: Local Contact/Calendar Syncing Returns in iTunes:
http://tidbits.com/article/14760

Jag synkar Calendar så sen april. Jag pratar om Fantastical. Stödjer den lokal synk nu?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-19 23:32
Ursprungligen av Micke Byström:

Jag synkar Calendar så sen april. Jag pratar om Fantastical. Stödjer den lokal synk nu?

Fantastical är ju bara en frontend till Apples egen kalender!

De var i alla fall ointresserade av lokal synk när jag tog upp det med dem förra våren.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-03-20 00:09
Ursprungligen av Micke Byström:

De var i alla fall ointresserade av lokal synk när jag tog upp det med dem förra våren.

Händelsevis samma vår som Apple återinförde lokal synk!

Fantastical är bara ett smidigare och bättre gränssnitt som arbetar mot samma databas som Apples egen Clalendar. Samma databas som sedan synkas via iCloud eller lokalt mha iTunes.

Ursprungligen av jas:

Händelsevis samma vår som Apple återinförde lokal synk!

Fantastical är bara ett smidigare och bättre gränssnitt som arbetar mot samma databas som Apples egen Clalendar. Samma databas som sedan synkas via iCloud eller lokalt mha iTunes.

Det faktiskt precis det man vill ha så länge Apple har lokal synk. Ska kolla i den nya.

Ursprungligen av Micke Byström:

De var i alla fall ointresserade av lokal synk när jag tog upp det med dem förra våren.

Då har de nog missförstått din fråga. För som redan påpekats i tråden, så har Fantastical (liksom alla andra kalenderappar) ingen egen synkning. Det är bara ett "skal" ovanpå den inbyggda kalendern - ett annat gränssnitt mot samma databas. Så om den inbyggda kalendern synkar lokalt, så är Fantastical också synkad lokalt.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då har de nog missförstått din fråga. För som redan påpekats i tråden, så har Fantastical (liksom alla andra kalenderappar) ingen egen synkning. Det är bara ett "skal" ovanpå den inbyggda kalendern - ett annat gränssnitt mot samma databas. Så om den inbyggda kalendern synkar lokalt, så är Fantastical också synkad lokalt.

Det var nog så att när jag frågade så fanns inte lokal synk. Första kvartalet 2014. Släpp det där nu.

Ursprungligen av Micke Byström:

Det var nog så att när jag frågade så fanns inte lokal synk. Första kvartalet 2014. Släpp det där nu.

Det spelar väl ingen roll om det fanns eller ej? De borde rimligtvis inte uttala sig om att "inte vara intresserade" av att implementera något som överhuvudtaget inte ska förekomma i deras app. Så det måste ha handlat om något missförstånd vid frågeställningen, eller vid tolkningen av deras svar.

Men nu har det väl framgått tydligt här i tråden att lokal synk är en icke-fråga för Fantastical och alla andra tredjeparts-kalenderappar. Så då kan jag släppa det.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

att lokal synk är en icke-fråga för Fantastical och alla andra tredjeparts-kalenderappar.

Du kan inte uttala dig om alla andra tredjeparts-kalenderappar. eftersom du uppenbarligen inte vet hur alla synkar. Det finns de som har egen synk, då oftast till en egen app eller någon form av egen serversynkning i standardformat. Men det har du tydligen ingen koll på.

Vad gäller situationen med lokal synk så är det ett problem när företag bara hakar på Apples teknologi och tvingas följa med när Apple tar idiotiska beslut, som att ta bort lokal synk. Det finns även de som har problem med trådlös lokal synk, men jag är inte en av dem.

Ursprungligen av Micke Byström:

Du kan inte uttala dig om alla andra tredjeparts-kalenderappar. eftersom du uppenbarligen inte vet hur alla synkar. Det finns de som har egen synk, då oftast till en egen app eller någon form av egen serversynkning i standardformat. Men det har du tydligen ingen koll på.

Ok, de jag känner till använder den inbyggda kalenderdatabasen, men det är möjligt att det finns några som kör egna lösningar. Jag ger mig på den punkten.

Men jag har ändå lite svårt att tänka mig att Fantastical skulle uttala sig på det sättet om synkning (huruvida de är intresserade att införa lokal synkning) när de rent faktiskt inte har någon synkningsfunktion alls i sin app.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, de jag känner till använder den inbyggda kalenderdatabasen, men det är möjligt att det finns några som kör egna lösningar. Jag ger mig på den punkten.

Men kärnfrågan i mitt resonemang gäller just Fantastical - dvs att jag har lite svårt att tänka mig att de skulle uttala sig på det sättet om synkning (huruvida de är intresserade att införa lokal synkning) när de rent faktiskt inte har någon synkningsfunktion alls i sin app.

Som jag redan sagt så fanns inte lokal synk när frågan ställdes. Fantastical ville helt enkelt bara göra det Apple gjorde, vilket jag tyckte var tråkigt. BusyCal och andra sidan, en av de som synkar enbart via server (iCal var som helst) vill inte implementera egen lokal synk och t ex bygga in en iCal-server i sina produkter.

Lokal synk verkade kört, men så lyssnade Apple på användarna och återinförde lokal synk. Jag föredrar lokal synk framför iCloud eller Google, så nu hoppas jag Apple behåller det under överskådlig tid.

Ska kolla in Fantastical igen, men klarar mig förvånansvärt bra med Calendar.

1
Bevaka tråden