Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AS för att ändra "open with"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Letar efter ett Applescript med följande funktionalitet:

- När du dubbelklickar på filen så kommer en dialogruta där det står "Är du säker på att du vill associera alla kompatibla mediafiler med VLC?" eller dyl.

- När man trycker "ja" så skall scriptet göra så att följande filändelser alltid öppnas med VLC:
.avi .asf .mpg .mv2 .ogg .ogm .mp4 .wmv

Någon som kan ge mig en hint på vägen?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-08-14 09:48

Kan du inte bara visa info på de olika filtyperna och välja "Öppna med" VLC?

Därefter "Ändra alla..."

Då öppnas ju alltid de olika filtyperna med VLC. (Utan att fråga först)

Eller..?

/Bauer

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bauer
Kan du inte bara visa info på de olika filtyperna och välja "Öppna med" VLC?

Därefter "Ändra alla..."

Då öppnas ju alltid de olika filtyperna med VLC. (Utan att fråga först)

Eller..?

/Bauer

Öhh, frågade jag efter det eller?

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-08-15 10:48

hmm...lät ju iofs som att det ska vara lätt att göra ett sånt applescript.....inte för att jag kan det men nån som är säker på applescript lär ju knåpa ihop de på en kvart

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Öhh, frågade jag efter det eller?

En sådan där oartig kommentar tror jag är ett väldigt bra sätt att INTE få någon hjälp.

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
En sådan där oartig kommentar tror jag är ett väldigt bra sätt att INTE få någon hjälp.

/Ola

Nja, Om hjälpen består i att totalt ignorera vad jag frågade om så tar jag den smällen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Nja, Om hjälpen består i att totalt ignorera vad jag frågade om så tar jag den smällen.

Jag tycker nog att om man ber om hjälp och får ett svar, även om det kanske inte var exakt vad man frågade efter, så är det korrekt beteende att tacka för svaret i alla fall och kanske fylla på med upplysningen att "Det har jag redan provat, glömde skriva det", om det nu är så, istället för att hacka ner på den som lägger ner lite tid på att försöka hjälpa en.

När man funderar över korrekt beteende och nätikett är det alltid bra att ställa sig frågan "Hur skulle det bli om alla gjorde X". Om alla som ställde frågor dels slarvade med att formulera frågan och berätta vad man redan provat eller andra förutsättningar och sedan tar det som ursäkt för att kritisera de som försökte hjälpa till utifrån tillgänglig information, hur många skulle då vara villiga i ett sådant här forum att ge hjälp?

Om alla som fick hjälp inte var smarta nog att begripa när ett tack var på sin plats, hur många skulle då fortsätta att ge hjälp?

Inte många tror jag men på din planet kanske det är annorlunda.

(Jag kan säkert lösa ditt problem, men jag tänker inte göra det, av ovanstående skäl).

Lycka till!

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Jag tycker nog att om man ber om hjälp och får ett svar, även om det kanske inte var exakt vad man frågade efter, så är det korrekt beteende att tacka för svaret i alla fall och kanske fylla på med upplysningen att "Det har jag redan provat, glömde skriva det", om det nu är så, istället för att hacka ner på den som lägger ner lite tid på att försöka hjälpa en.

När man funderar över korrekt beteende och nätikett är det alltid bra att ställa sig frågan "Hur skulle det bli om alla gjorde X". Om alla som ställde frågor dels slarvade med att formulera frågan och berätta vad man redan provat eller andra förutsättningar och sedan tar det som ursäkt för att kritisera de som försökte hjälpa till utifrån tillgänglig information, hur många skulle då vara villiga i ett sådant här forum att ge hjälp?

Om alla som fick hjälp inte var smarta nog att begripa när ett tack var på sin plats, hur många skulle då fortsätta att ge hjälp?

Inte många tror jag men på din planet kanske det är annorlunda.

(Jag kan säkert lösa ditt problem, men jag tänker inte göra det, av ovanstående skäl).

Lycka till!

/Ola

1. Jag postar i forumet "Utveckling för Macintosh"

2. Om jag var ute efter att göra något manuellt. Då skulle jag kanske postat i "allmänt om mac" eller "MacOS X".

3. Tillgänglig information? Till och med en pärlhöna ser vad det står. Det står en enkel sak i forumet "Utveckling för Macintosh". Hur gör jag detta i AS? Vad är det som är så himmla svårt att förstå med det?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-08-18 07:19

Jag är benägen att hålla med dig Taz_1999.
Men nu lägger vi ner. Glöm det här missförståndet.
Det finns viktigare saker att ödsla energi på!

/Bauer (den utlösande faktorn )

1
Bevaka tråden