Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lightningkablar som... funkar?!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-03-18 21:42

Månne söker jag fel men en fritextsökning på "lightning" här i forumet gav endast 1 träff.
Märkligt i mina ögon... Då familjen mer eller mindre alltid har någon form av bekymmer med dessa laddkablar.

Huset har en handfull paddor med denna kabeltyp och visst kan barnens hantering vara förklaringen i ett par av fallen... men inte i närheten av så många (kablar) som strulat.

Den första omgången höll i nätt och jämnt ett år. Sen var det bytesdax.

Jag har inte lagt ut pengar på original i tron av att det för en produkt som detta endast borde vara marginella - om några - skillnader.

"Produkten ej certifierad", "Laddar ej" eller helt enkelt bara död.
Samt då att flera gått sönder rent fysiskt, i Lightning-änden av kabeln.

Har handlat hos Kabelgiganten, Groupon och Teknikproffset och har fått kanonservice (nya kablar eller pengar i retur) men problemen kvarstår... ständiga kabelbekymmer i huset.

Löser Original biffen eller är det meningen att man skall köpa ipad-kablar några ggr per år...?

Har bara originalkablar.

Använder samma kabel som följde med min iPhone5 till min iPhone6.
Den nya kabeln sålde jag med gamla telefonen.

Lika felfri idag och enbart lite gråare än vit.

Lär sedan barnen att inte dra i kabeln utan alltid att hålla i kontakten vid i- och ur-koppling.
Det mest vanligaste problemet är glappande kablar...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-03-18 21:48

Kanske är följande kabel något för dig:
http://www.99mac.se/artikel/5235-succ-for-lig...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-03-18 21:49

Jag köpte några billiga kablar från det stora landet, en av dem har jag använt för laddning och det verkar den duga till.
MEN, jag anslöt min lur till min MBP och hela datorn mer eller mindre låste sig och telefonen blinkade med anslutningen tills jag drog ur kabeln igen.

Kanske man ska vara lite försiktig med dessa lite mer avancerade kablar, de är nog lite mer komplicerade (att tillverka rätt) än de gamla kablarna för iPhone 4S och äldre.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-18 21:49

Flera av mina icke-original har pajat, men ingen av de original jag har.

Har haft originalkablar som gått sönder av sig självt i stort sett (höljet börjar spricka t.ex.), andra som är som nya fortfarande efter 3 år, med samma användningsmönster.

Kan nog finnas dåliga batchar misstänker jag.

Kopior ska man inte försöka synka med, brukar endast vara gjorda för laddning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-19 00:13

De gamla 30-pins originalkablarna hade en del dåliga batchar, men vad gäller lightning har inte jag märkt något i alla fall.

Ursprungligen av kenjon:

De gamla 30-pins originalkablarna hade en del dåliga batchar, men vad gäller lightning har inte jag märkt något i alla fall.

Japp, hade liknande problem med flera 30-pins. Med lightning har jag bara haft samma problem med en kabel.

Tycker orginalkablarna pajjar hela tiden, köpte 6 kronors från Kina som är betydligt bättre
dock slutade dom fungerar vid en uppdatering men började sedan att sedan fungera igen vid nästa

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-03-19 16:54
Ursprungligen av joakimo:

Kanske är följande kabel något för dig:
http://www.99mac.se/artikel/5235-succ-for-lig...

Köpte en sådan från Kickstarter och är supernöjd.
Riktig kvalité rakt igenom...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-19 17:50

Jag har fortfarande inte fått mina....

Har aldrig haft några problem med originalkablarna. Vare sig kontaktproblem eller att de fysiskt går sönder.

Har tre kablar och de är i samma skick som den dagen de packades upp ur sina respektive kartonger för 1-3 år sedan.

Jag har bara original, ingen har gått sönder. De jag känner som har problem har katter som gillar att bita i dem.

1
Bevaka tråden