Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Graf i Numbers med datum längs x-axeln

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill göra en grafisk illustration av ett antal mätvärden som är uppmätta vid olika tidpunkter (dagar). Jag tänker mig alltså datum längs ena axeln och mätvärdet längs den andra. Datum och uppmätta värden finns i två kolumner. Markerar jag båda kolumnerna kan jag som bäst få till ett stapeldiagram, med en stapel för varje datum. Men staplarna står jämnt utspridda trots att mätningar är gjorda dagligen vissa perioder och mer glest under andra perioder.

Jag vill ha punkter i ett koordinatsystem där datumen längs ena axeln är placerade efter en tidsskala.

Ursprungligen av Asterraster:

Jag vill göra en grafisk illustration av ett antal mätvärden som är uppmätta vid olika tidpunkter (dagar). Jag tänker mig alltså datum längs ena axeln och mätvärdet längs den andra. Datum och uppmätta värden finns i två kolumner. Markerar jag båda kolumnerna kan jag som bäst få till ett stapeldiagram, med en stapel för varje datum. Men staplarna står jämnt utspridda trots att mätningar är gjorda dagligen vissa perioder och mer glest under andra perioder.

Jag vill ha punkter i ett koordinatsystem där datumen längs ena axeln är placerade efter en tidsskala.

såvitt jag vet förstår inte numbers att göra detta rätt utan trassel. lite konstigt kan man tycka, eftersom att plotta tidsserier borde vara en av de vanligaste grafer en typisk hemanvändare vill göra..? förmodligen inser inte ens de flesta användare att tidsaxeln inte motsvarar tiden korrekt.

hursomhelst -- en variant för att lösa problemet är att "översätta" tidpunkterna till tal med lämpligt val av inbyggd datum-funktion och sedan plotta mätdatan mot denna talserie som en 2D-scatter.

då kvarstår frågan hur man sätter snygga tids-/datummarkeringar på axeln.
man kan fuska lite genom att lägga en "tom" graf med rätta axlar över plotten med enbart datan, men det blir väldigt krångligt och inte så snyggt. annars kan man testa att nyttja finessen att sätta en "label" på varje datapunkt i plotten.

Senast redigerat 2015-03-16 16:56
Ursprungligen av gabriela:

såvitt jag vet förstår inte numbers att göra detta rätt utan trassel. lite konstigt kan man tycka, eftersom att plotta tidsserier borde vara en av de vanligaste grafer en typisk hemanvändare vill göra..? förmodligen inser inte ens de flesta användare att tidsaxeln inte motsvarar tiden korrekt.

hursomhelst -- en variant för att lösa problemet är att "översätta" tidpunkterna till tal med lämpligt val av inbyggd datum-funktion och sedan plotta mätdatan mot denna talserie som en 2D-scatter.

då kvarstår frågan hur man sätter snygga tids-/datummarkeringar på axeln.
man kan fuska lite genom att lägga en "tom" graf med rätta axlar över plotten med enbart datan, men det blir väldigt krångligt blir inte så snyggt. annars kan man testa att nyttja finessen att sätta en "label" på varje datapunkt i plotten.

Tack! Och hur överför man lämpligen tidpunkterna till tal?
Ett alternativ för min del är Libre Office om det skulle vara bättre. Någon som vet?

Ursprungligen av Asterraster:

Tack! Och hur överför man lämpligen tidpunkterna till tal?
Ett alternativ för min del är Libre Office om det skulle vara bättre. Någon som vet?

om du bara behöver representera hela dagar fungerar DATEDIF som ger antal hela dagar mellan två datum: http://help.apple.com/functions/mac/5.0/#ffa5...
annars får du också plussa på decimaler mha TIMEVALUE.

Senast redigerat 2015-03-16 17:17
Ursprungligen av gabriela:

om du bara behöver representera hela dagar fungerar DATEDIF som ger antal hela dagar mellan två datum: http://help.apple.com/functions/mac/5.0/#ffa5...
annars får du också plussa på decimaler mha TIMEVALUE.

Tack! Uselt att det inte går att använda tidsangivelse direkt. Någon som vet ett program som kan detta?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2015-03-17 17:30

I Excel brukar man göra en "scatter graph". Finns det något liknande i Numbers kanske?

Ursprungligen av gabriela:

en variant för att lösa problemet är att "översätta" tidpunkterna till tal med lämpligt val av inbyggd datum-funktion och sedan plotta mätdatan mot denna talserie som en 2D-scatter.

man är aldrig för dum för att lära sig veta bättre, verkar det som!
det visar sig nämligen att "översättningen" inte är nödvändig -- man behöver bara se till att datumen inte står i ett "header-fält" (dvs en kolumn eller rad med grå botten).
sedan kan man plotta på bäst man orkar.

Tydligen vill inte numbers använda värden i headerfält som indata till scatterplottar?

Ursprungligen av gabriela:

man är aldrig för dum för att lära sig veta bättre, verkar det som!
det visar sig nämligen att "översättningen" inte är nödvändig -- man behöver bara se till att datumen inte står i ett "header-fält" (dvs en kolumn eller rad med grå botten).
sedan kan man plotta på bäst man orkar.

Tydligen vill inte numbers använda värden i headerfält som indata till scatterplottar?

Tack! Äntligen en rimlig lösning, även om det är märkligt att det inte fungerar om datumen står i en rubrikkolumn.

1
Bevaka tråden