Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adblock Plus döljer annonser mer effektivt

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det populära webbläsartillägget Adblock Plus har uppdaterats för Safari, och kan nu blockera ännu mer oönskad reklam så som videos och annonser baserade på Flash.

Läs hela artikeln här

Nya tider - förr fick man knappt nämna adblock på annonsfinansierade forum - nu pushas det :-D. Information is free - jag är imponerad av redaktionen...eller är detta bara ett misstag som snart är borttaget?
Själv har jag blockat ads sedan möjligheten kom (10 år? 15?) och kan inte förstå hur man kan surfa utan block.

Ursprungligen av CrazyCat:

...förr fick man knappt nämna adblock... ...nu pushas det...

Ja, mycket märkligt att ett annonsfinansierat forum ger redaktionellt utrymme åt en förbättrad annonsblockerare.

Ursprungligen av CrazyCat:

...Själv har jag blockat ads sedan möjligheten kom (10 år? 15?) och kan inte förstå hur man kan surfa utan block....

Samma här.

  • Medlem
  • 2014-05-07 23:13

Redaktionen kanske inser att de inte kan hindra medlemmarna från att använda annonsblockerare. Då finns det heller ingen anledning att försöka tiga ihjäl problemet som många andra i media försöker göra.
Själv kör jag också AdBlock, men har faktiskt undantagit 99mac, varför då? Jo, för att jag vill att forumet ska finnas kvar. Kanske något fler borde tänka på?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-05-08 07:52

Nej det är inte att tänka på att undanta 99mac. Dom kan inför supporterkonton igen om dom vill tjäna pengar på mig.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2014-05-08 09:20
Ursprungligen av Mija:

Nej det är inte att tänka på att undanta 99mac. Dom kan inför supporterkonton igen om dom vill tjäna pengar på mig.

Har du något allmänt mot reklam som företeelse, annonsfinansiering som affärsmodell, eller är det bara skönt att slippa för egen del?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-05-08 09:30
Ursprungligen av Wiberg:

Har du något allmänt mot reklam som företeelse, annonsfinansiering som affärsmodell, eller är det bara skönt att slippa för egen del?

Jag är trött på reklam. [ ... borttagen sur uppstötning ... ]

Räcker det för att jag ska få köra Adblock?

Senast redigerat 2014-05-08 09:53
  • Medlem
  • Nacka
  • 2014-05-08 09:41
Ursprungligen av Mija:

Jag är trött på reklam...

Räcker det för att jag ska få köra Adblock?

Din sista fråga får mig att tro att du känner att jag ifrågasätter ditt beslut. Det behöver du inte göra. Jag är bara nyfiken på hur folk ser på reklam i största allmänhet, och du är trött på den.

Jag förstår reklam - dess existensberättigande och att det har funnits sedan mänsklighetens gryning. Jag har också gjort en hel del reklam (för bio och TV/web). Men...den sonkar ner webben för mig och det är stundom gräsligt överlastat och estetiskt vidrigt - förstör min upplevelse av webben. Jag väljer bort den - det är en mänsklig rättighet.
Mitt starkaste argument för att filtrera bort reklamen är dock att den aldrig - aldrig - är riktad till mig. Jag har aldrig i hela mitt liv triggats att köpa något av reklam. Never. Det är inte med mig man kommunicerar...och då är det ju de facto logiskt att stänga av skiten.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-05-14 03:30

"reklamannonser" förefaller mestadels vara en tautologi!

Använder Ghostery och den filtrerar det mesta, ska pröva ABP som komplement.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-14 07:16
Ursprungligen av jas:

"reklamannonser" förefaller mestadels vara en tautologi!

Nja, det finns annonser som inte är reklam, så jag ser inget fel i att specificera det. Blocket och Tradera har t.ex. en massa annonser som inte är reklam, vore ju trist om de blockerades.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-05-14 10:05
Ursprungligen av Vassius:

Nja, det finns annonser som inte är reklam, så jag ser inget fel i att specificera det. Blocket och Tradera har t.ex. en massa annonser som inte är reklam, vore ju trist om de blockerades.

Tänkte på de annonser som avses blockeras, de på betald plats (banners å likn) som inte nödvändigtvis behöver vara just reklam utan istället något ickekommersiellt budskap. Annonser, ett mer generellt begrepp.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-14 11:17

Annonser som inte stör kan jag godta på forum jag vill supporta, men de skitstörande annonserna på mobilsiten har jag blockat. Helt klart de annonser som irriterar mig mest! (Sidan laddas, man klickar på en tråd men egentligen klickar man på en annons som inte laddats in klart -> ny flik och full annonssida.) Fult är vad de är.

Jag kör både AdBlock o ABP i Chrome, de kompletterar varandra. Det bästa med dem är att min upplevelse av FB är betydligt "renare" än för de flesta andra.

Vad gäller reklam på 99mac så kan man väl säga att jag drar mitt strå till stacken genom att använda Safari på iPad'en. På iPhone använder jag browsern Mercury istället e-som jag vill kunna läsa sidor utan att först behöva skrolla x antal rader nedåt först eller klicka fel.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-17 09:47

Och nu finns det ett filter, som tar bort varningstexter på sidor om att man använder adblock. När kommer dessa sidors motdrag?

För er som kör Firefox finns numer Adblock Edge, en slimmad variant utan vitlistor (sponsrad reklam).

Ursprungligen av Mija:

Nej det är inte att tänka på att undanta 99mac. Dom kan inför supporterkonton igen om dom vill tjäna pengar på mig.

Kan känna samma sak. Var supporter då när det fanns för jag stöttar gärna 99 - men jag vill verkligen INTE se reklam på en site jag surfar till flera gånger dagligen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-17 12:03
Ursprungligen av Dalle:

Redaktionen kanske inser att de inte kan hindra medlemmarna från att använda annonsblockerare. Då finns det heller ingen anledning att försöka tiga ihjäl problemet som många andra i media försöker göra.
Själv kör jag också AdBlock, men har faktiskt undantagit 99mac, varför då? Jo, för att jag vill att forumet ska finnas kvar. Kanske något fler borde tänka på?

Nu har det snart gått ett år sedan ditt inlägg skrevs, fortfarande har inte support-modellen återinförts.

Det blir fortsatt användande av adblockers hos de flesta här, skulle jag tro. Inget konstigt i det.

1
Bevaka tråden