Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet försvinner när jag kopplar in sladd i Ethernet-porten.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt problem är att jag inte kan använda Ethernet-porten och wifi samtidigt.
Jag har en router som jag delar med andra enheter och vill komma åt. Fungerar så länge Ethernet är högst upp i tjänsteordningen eller wifi är avstängd, då fungerar inte internet. Är wifi högst upp i tjänsteordningen så hittar jag inte mina enheter.
Hur gör jag för att berätta att internet ska du ta från wifi och enheterna från Ethernet-porten?

OS X Yosemite
2,6GHz Intel Core i5
8GB Ram

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-17 09:30

Ligger de på olika nät (olika IPnummerserier)? Det är så routing fungerar.
Har du t ex 10.0.0.4 på Eternetporten, kan du inte ha 10.0.0.x på Wifi, utan måste ha en annan nummerserie. Annars vet inte datorn till vilken port den ska skicka trafiken.
Routerns jobb är bl a att brygga ditt Wifi och ditt Ethernet. Så normalt sett ska du bara behöva ha Ethernet, och ha Wifi avstängt på datorn. Då går trafiken via Ethernet till routern som skickar ut det på Wifi till dina trådlösa enheter.

Antingen har du missförstått hur tcp/ip fungerar, eller så förstår jag inte ditt problem
Hur är ditt nätverk kopplat? Varför kör du Internet via Wifi och inte via Ethernet (från routern)?

Tack.

Det är jag som har missförstått tcp/ip. Nu fungerar det. Jag har en router i ett produktionsrack, enheterna pratar med varandra genom ethernet-porten. Detta är mobilt och jag vill lätt kunna koppla upp mig på wifI samtidigt som jag kan använda mitt "lokala" nätverk.
Nu ska jag bara få wifi från routern att hitta enheterna men antar att det kan vara ett liknande problem där. Tack för snabbt svar.

mvh Daniel

Ursprungligen av kenjon:

Ligger de på olika nät (olika IPnummerserier)? Det är så routing fungerar.
Har du t ex 10.0.0.4 på Eternetporten, kan du inte ha 10.0.0.x på Wifi, utan måste ha en annan nummerserie. Annars vet inte datorn till vilken port den ska skicka trafiken.
Routerns jobb är bl a att brygga ditt Wifi och ditt Ethernet. Så normalt sett ska du bara behöva ha Ethernet, och ha Wifi avstängt på datorn. Då går trafiken via Ethernet till routern som skickar ut det på Wifi till dina trådlösa enheter.

Antingen har du missförstått hur tcp/ip fungerar, eller så förstår jag inte ditt problem
Hur är ditt nätverk kopplat? Varför kör du Internet via Wifi och inte via Ethernet (från routern)?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-17 10:05

Routern brukar normalt se till att enheterna på Wifi och de på Ethernet ses som ETT lokalt nätverk. Det ska alltså inte spela någon roll om du ansluter via Wifi eller Ethernet, alla ska se varandra, och komma åt Internet.
Vill man av någon anledning "isolera" viss del av LANet behöver man greja lite med inställningarna.

1
Bevaka tråden