Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ev uppgradering av en iMac 2009?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-13 22:01

Vad kan jag göra föra att få mera krut i min iMac 27'' (late 2009)?
Finnes:
3,06 GHz Intel Core2 Duo
4 x 2 GB 1067 MHz DDR3
ATI Radeon HD 4670 256 MB
1 TB SATA, varav nästan 900 GB ledigt

Tacksam för alla tips!

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-03-13 22:27
Ursprungligen av Le:

Vad kan jag göra föra att få mera krut i min iMac 27'' (late 2009)?
Finnes:
3,06 GHz Intel Core2 Duo
4 x 2 GB 1067 MHz DDR3
ATI Radeon HD 4670 256 MB
1 TB SATA, varav nästan 900 GB ledigt

Tacksam för alla tips!

SSD! Köp en SSD, kommer göra den till en helt ny dator! Dom har blivit mycket billigare på senaste tiden. Fortfarande inte i närheten av en traditionell HDD, men det är värt priset. Du verkar dessutom inte använda så mycket utrymme på din nuvarande hårddisk, köp en 256gb. Kostar ca 1000 kronor idag.

Instämmer en SSD kommer göra stor skillnad. Dessutom inte superviktigt med supersnabb prestanda eftersom din port inte är SATA III så du kan ju köpa nån av budgetdiskarna. Använder själv Crucial MX100 256gb i min macbook pro och kan verkligen rekommendera den.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-03-14 06:24

Jag har samma maskin men med i7. Satte i en SSD på Superdrive-platsen och jag har i skrivandes stund inga funderingar på att byta upp mig. Kommer att räcka länge för mig. Nu gör jag inte några jättekrävande grejer ifs men lite Logic Pro, Pixelmator, Mail och surf blir det som mest. Kom dessutom på att jag hade en 23" Cinema Display ståendes i garderoben härom dagen. Bara att plugga in den med och har nästan dubbel yta nu

Ursprungligen av onnyt:

Jag har samma maskin men med i7. Satte i en SSD på Superdrive-platsen och jag har i skrivandes stund inga funderingar på att byta upp mig. Kommer att räcka länge för mig. Nu gör jag inte några jättekrävande grejer ifs men lite Logic Pro, Pixelmator, Mail och surf blir det som mest. Kom dessutom på att jag hade en 23" Cinema Display ståendes i garderoben härom dagen. Bara att plugga in den med och har nästan dubbel yta nu

Har också en i7 late 2009 som börjar vara seg...

Vad använde du för monteringssats?
Gjorde du det själv?
Kör du fusiondrive eller blev det två separata hårddiskar?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-14 11:24

Bra.
De steg-för-steg-instruktioner som finns på nätet ser aningen komplicerade ut för en ovan. Är det så komplicerat som det ser ut att byta ut gamla hårddisken mot en SSD?
Brukar det följa med någon 'vagga' e dyl för att SSD'n ska sitta ordentligt fast på plats?

Ursprungligen av Le:

Bra.
De steg-för-steg-instruktioner som finns på nätet ser aningen komplicerade ut för en ovan. Är det så komplicerat som det ser ut att byta ut gamla hårddisken mot en SSD?
Brukar det följa med någon 'vagga' e dyl för att SSD'n ska sitta ordentligt fast på plats?

Om du ska byta HDD mot SSD måste du:

  • Ha en relativt ren miljö så du inte får damm bakom glaset när du sätter tillbaka det

  • Plocka av glaset m h a sugkopp

  • Skruva loss skärmen och lyfta ut, medan du passar på bland annat ett par tunna kablar som ansluter den till moderkortet

  • Skruva loss disken och sätt in den nya

Inte jättesvårt, men lite pilligt. På min 21,5-tummare var hårddiksen (500 GB) en tunn modell, kanske nedemot hälften så tjock som vanliga HDD men fortfarande tjockare än en SSD.

Problemet är att original-HDDn har en speciell firmware som ger datorn diskens temperatur, och den kommer inte kunna läsa av tempen på din SSD och fläktarna går därför på högvarv.
Du kan lösa detta genom att installera ett program som kallas ssdfanctrl. Då kommer fläkten bara att dra på ett kort ögonblick när du bootar.

Jag fick en 2,5-till-3,5-tumsadapter när jag köpte SSD för fyra år sedan. Men det är värt att kolla vad som följer med när du köper.

Senast redigerat 2015-03-14 12:01
Ursprungligen av ilPadrino:

Kör du fusiondrive eller blev det två separata hårddiskar?

Kan inflika att jag kör en Fusion drive men Yosemite hade nog mått bra av en ren SSD.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-14 19:18
Ursprungligen av JoelBurman:

Instämmer en SSD kommer göra stor skillnad. Dessutom inte superviktigt med supersnabb prestanda eftersom din port inte är SATA III så du kan ju köpa nån av budgetdiskarna. Använder själv Crucial MX100 256gb i min macbook pro och kan verkligen rekommendera den.

Exv en så'n här jag kan välja?:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/200082-crucial_mx100_256gb_sata_ssd_25_7mm&atcl=external:ref#specifications

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-03-15 04:32
Ursprungligen av ilPadrino:

Har också en i7 late 2009 som börjar vara seg...

Vad använde du för monteringssats?
Gjorde du det själv?
Kör du fusiondrive eller blev det två separata hårddiskar?

Monteringssatsen minns jag inte riktigt. Någon aluminiumvariant jag beställde från Australien. Jag monterade själv och det var inget svårt alls tycker jag bara man håller reda på allt. Jag kör med två separata diskar och har då givetvis systemet på SSDn.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-15 07:44
Ursprungligen av onnyt:

Jag kör med två separata diskar och har då givetvis systemet på SSDn.

F'låt en på området obildad men kör du alltså med en extern hårddisk också?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-03-15 08:10
Ursprungligen av Le:

F'låt en på området obildad men kör du alltså med en extern hårddisk också?

Nej jag har kvar originalhårddisken på sin plats och har monterat ut Superdriven och skruvat dit SSDn där i stället. Här är hela processen. https://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-15 09:37
Ursprungligen av onnyt:

Nej jag har kvar originalhårddisken på sin plats och har monterat ut Superdriven och skruvat dit SSDn där i stället. Här är hela processen. https://www.ifixit.com/Guide/Installing+iMac+...

Ja det här såg ju betydligt pilligare ut än att ersätta HD'n med en SSD. Tveksam om jag vågar det.

Kanske det finns någon i Linköpingstrakten som kunde hjälpa mig med detta? Mot ersättning förstås.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-03-15 10:13
Ursprungligen av Le:

Ja det här såg ju betydligt pilligare ut än att ersätta HD'n med en SSD. Tveksam om jag vågar det.

Kanske det finns någon i Linköpingstrakten som kunde hjälpa mig med detta? Mot ersättning förstås.

Det är inte så besvärligt faktiskt bara man går lugnt och metodiskt tillväga. jag har haft isär min flera gång. En gång gick originaldisken sönder och då bytte jag den själv. Sedan rasade den första SSD (Vertex 2) och då var det bar öppna igen och byta. Se till att ha gott om plats och håll koll på skruvarna och se till att ha rätt verktyg INNAN du börjar öppna maskinen. Kan tillägga att en skruvmejsel med magnetisk spets underlättar oerhört.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-15 10:37
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Om du ska byta HDD mot SSD måste du:

  • Ha en relativt ren miljö så du inte får damm bakom glaset när du sätter tillbaka det

  • Plocka av glaset m h a sugkopp

  • Skruva loss skärmen och lyfta ut, medan du passar på bland annat ett par tunna kablar som ansluter den till moderkortet

  • Skruva loss disken och sätt in den nya

Inte jättesvårt, men lite pilligt. På min 21,5-tummare var hårddiksen (500 GB) en tunn modell, kanske nedemot hälften så tjock som vanliga HDD men fortfarande tjockare än en SSD.

Problemet är att original-HDDn har en speciell firmware som ger datorn diskens temperatur, och den kommer inte kunna läsa av tempen på din SSD och fläktarna går därför på högvarv.
Du kan lösa detta genom att installera ett program som kallas ssdfanctrl. Då kommer fläkten bara att dra på ett kort ögonblick när du bootar.

Jag fick en 2,5-till-3,5-tumsadapter när jag köpte SSD för fyra år sedan. Men det är värt att kolla vad som följer med när du köper.

Damm infinner sig gärna på insidan glaset. Men så länge det inte är ovanligt stora partiklar (hårsstrån) så kommer det inte spela någon roll. Jag har öppnat min iMac 5 gånger, och den skit som fastnar på glaset stör inte. Jag ser den inte vid vanlig användning, stänger jag av skärmen då syns det om solen lyser in i rummet, men vad gör det då?

Sugpropp är inte ett måste. Jag kör med naglarna efter att jag kilat in tunna plastbitar (tänk tillfälliga medlemskort av plast) sen kör jag in gamla visakort och sist naglarna. Tänk dock på att det sitter magneter som PLÖTSLIGT tappar motståndet och glaset är fritt.
SSDn kan du lägga in och sätta fast på falfritt sätt. Dubbelhäftande tejp, snöre eller buntband. En SSD har inga rörliga delar, vibrerar inte och väger väldigt lite. En monteringsram är fint, men overkill. Som att bulta fast en mössa på hatthyllan.

Tillägg: Precis när man lossat skärmen och den skall lyftas upp ett par cm så man kommer åt att koppla loss sladdarna är det stor nytta att få hjälp med ett par extra händer.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-15 13:02

Härligt med de tips och råd jag fått. Tackar!
Men undrar just om det inte är säkrast att investera i två sugkoppar från Kjell & Co à 60 SEK/st.
Och visst lockar det att ha kvar HD'n och sätta SSD'n på Superdrivens plats även om det känns mer riskabelt.

Ursprungligen av Le:

Men undrar just om det inte är säkrast att investera i två sugkoppar från Kjell & Co à 60 SEK/st.
Och visst lockar det att ha kvar HD'n och sätta SSD'n på Superdrivens plats även om det känns mer riskabelt.

Jag klarade mig faktiskt med en kopp, körde ett hörn åt gången.

Om du ska sätts SSDn istället för dvd-spelaren måste du ha en adapter för kontakten är lite annorlunda. Jag gjorde detta med hjälp av en adapter för ca 250 kr från eBay. Sök på opticaddy.

[ ändring: tog bort vilseledande stycke om att stoppa in en SSD bakom DVDn ]

Senast redigerat 2015-03-15 19:59
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-15 13:44

Ungefär så här alltså:
http://www.twam.info/hardware/apple/installing-additional-ssd-in-mid-2010-27-imac
Undras just om det kompletterande kablaget är detsamma på en late-2009?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-15 18:02

Sök efter "imac late 2009 caddy" eller "12.7 caddy" för adaptern och "superslim slot-in dvdrw" för extern USB-låda för att stoppa in superdriven. Om du nu behöver den. Caddyn hittar dur för 50kr och USB-lådan för 100kr.

Och nej, det går inte få in en tredje SATA-disk i din iMac. Inte ens med lödkolv.

Ursprungligen av reboot81:

Och nej, det går inte få in en tredje SATA-disk i din iMac. Inte ens med lödkolv.

Du har givetvis rätt, det var "mid 2010" jag tänkte på.
http://guides.crucial.com/Guide/iMac+Intel+27...

Jag har för mig att det ska vara ngt extra krångel med att ersätta standarddisken med en ssd i late 2009 iMac'arna men jag kan inte komma ihåg vad. Möjligen hade det ngt att göra med värmesensorn och fläktstyrningen.

Macsales/OWC har ett antal guider för att göra just detta arbete men inte på just den årmodellen av iMac.

Jag har just den iMac'en själv, fast 21.5 tums varianten, o jag skulle föreslå mer Ram. Själv har jag 12 GB Ram i min

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-16 20:00
Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har för mig att det ska vara ngt extra krångel med att ersätta standarddisken med en ssd i late 2009 iMac'arna men jag kan inte komma ihåg vad. Möjligen hade det ngt att göra med värmesensorn och fläktstyrningen. …

Japp, precis som nämnt i inlägg nr 9.

Löses som sagt med http://exirion.net/ssdfanctrl/ eller http://www.hddfancontrol.com/ tex.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-22 19:02

Och ur det gick ( det kan väl vara trevligt att också få resultaten av era tips och råd)?:
Jo tack alldeles utmärkt och med en klart rappare dator än tidigare.
Köpte en sugkopp på Kjell & Co, bra stor och också den enda modell de har. Räckte gott och väl till. Och påpekas bör att det krävs fyra gärna smala händer för att lossa kablagen när LCD'n är lätt uppvikt. Rekommenderar också en ficklampa e dyl i det läget.
SuperDuper fixade tillbaka hårddiskdatana från en extern backup. Behövde inte använda CCC.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2015-03-23 02:07

Vad blev det för SSD? Monterade du på Super Drivens plats och vilken caddy använde du i så fall?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-23 07:18
Ursprungligen av onnyt:

Vad blev det för SSD? Monterade du på Super Drivens plats och vilken caddy använde du i så fall?

Det blev den ovan i tråden rekommenderade Crucial-SSD'n. Snabbare var ju ingen vits med.
Det blev hårddisken jag bytte. Till att börja med i a f. Har ju en extern backup-HD redan, låt vara med USB.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2015-03-23 19:23

Nu är det frågan om en minnesuppgradering från 4 x 2 GB till exv 12 GB ( 2 x 4 + 2 x 2) ger ytterligare en boost? Max är visst 4 x 4 GB.

1
Bevaka tråden