Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4G-telefon/modem istället för hemmabredband?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hoppas att alla kloka 99mac-människor kan ge mig lite bra input här:

I min bostad är alternativen för fast bredband ytterst begränsade och dåligt fungerande och jag har funderat på att ersätta det fasta bredbandet med en 4G-uppkoppling i stället och som jag ser det finns det två huvudalternativ:

a) Köra via telefonens internetdelning. Det vore ju jävligt smidigt, men jag har förstått att det kan vara lite problematiskt med samtal och datatrafik samtidigt. Ni som vet, hur är det med det?

b) En 4G-router, och då undrar jag vad som är bästa sättet för att kunna fortsätta använda min gamla Airport Extreme+Airport Express, som jag tycker funkar bra för mig. Jag har även en MacMini som jag skulle kunna använda i mixen. Ni som kan sånt här med nätverk och routers och sånt, vad vore en bra setup

Tacksam för alla synpunkter!

Jag har något liknande som b).

Jag har 4G bredband via Tre, 100 GB/mån. I min setup har jag en USB-dongel (med två externa antenner) kopplad mot en PC. Denna dongeln presenterar sig själv som ett nätverkskort (Huawei kallar det för HiLink) och ska kunna kopplas mot vilken dator som helst. Den funkar fint i både PC (Windows/Linux) och Macar så långt som jag har testat.

Jag har gjort en brygga i PCn (Linux) mellan Ethernetkortet och USB-dongeln och låter min Airport Extreme vara i bryggläge eftersom det fina i kråksången är att Huaweien även agerar DHCP-server och router. Hur många IP-nummer den delar ut är svårt att säga, men 10 är i vart fall inga problem.

Man kan väl skapa en brygga i OS X också, så då skulle man kunna köra på samma lösning som jag har. Den PCn som har USB-dongeln i sig har jag satt ett fast IP-nummer på i samma subnät, utanför DHCP-adresserna.

Anledningen till en fast IP-adress på den datorn är för att den presenterar en automatisk proxykonfiguration (så både Mac och Windows hämtar konfigurationen automatiskt) med en cachande proxy (Polipo) samt en DNS-cache (pdns) som snabbar upp namnuppslagning och maximerar surfvolymen. Dessutom agerar den filserver och presenterar sig snällt på nätverket för Macar och PCs (med hjälp av Avahi) samt att den samlar in information om hur mycket data som flödar ut och in på nätet så jag kan ha koll på surfvolymen. Tyvärr måste jag ange DNS-server manuellt i OS X, men det är löst med Control Plane för att byta nätverksplats automatiskt.

Väldigt nördigt, men jag är nöjd med setupen.

Själv kör jag en Dlink med 4G. Lirar väldigt bra hastighetsmässigt, dock så strular det trådlösa. Jag tänkte dock brygga den och sätta en Airport Extreme bakom den. Men då det inte finns något "bridge mode" så måste jag låsa IP-adressen på något vis etc. Ett projekt till den dagen jag har tid och ork.

Ursprungligen av suddgummi:

Jag har något liknande som b).

Jag har 4G bredband via Tre, 100 GB/mån. I min setup har jag en USB-dongel (med två externa antenner) kopplad mot en PC....Väldigt nördigt, men jag är nöjd med setupen.

Det är kanske något sånt jag skulle behöva, men inte fullt så nördigt (jag är kass på allt som har med nätverk att göra, blir kallsvettig bara av att tänka på det).

Jag funderar på Tele2 som leverantör, för jag har varit nöjd med de tidigare, och de har ett Huawei USB-modem (E3276). Om man skulle plugga den i MacMinin, och sedan ansluta AirPort Extreme till minin via Ethernet-porten, det borde väl funka?

Eftersom jag aldrig mätt trafikmängden på hemma-bredbandet, vad är rimligt att tro om databehovet man som jag använder nätet hela dagarna till surf, mail sociala nätverk, praktiskt taget dock aldrig för andra filmer och ljud än Youtube. Därutöver är det naturligtvis alla system- och programuppdateringar, vilket jag misstänker är rätt mycket.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Eftersom jag aldrig mätt trafikmängden på hemma-bredbandet, vad är rimligt att tro om databehovet man som jag använder nätet hela dagarna till surf, mail sociala nätverk, praktiskt taget dock aldrig för andra filmer och ljud än Youtube. Därutöver är det naturligtvis alla system- och programuppdateringar, vilket jag misstänker är rätt mycket.

Mät på din dator ett par dagar med MenuMeters så får du ett hum iallafall.
Eller om du har en router som har funktionen att se använt så kan du kika där.

Jag funderar också på att slänga ut mitt dyra och halvtaskiga bredband från glocalnet via telejacket och i stället satsa på den trådlösa 4g-routern från tele2. Med deras nya priser blir det både billigare och snabbare förutsatt att man inte tittar på allt för mycket film via streaming. Min fråga är om den routern i princip fungerar som vilken trådlös router som helst, dvs den skapar ett nätverk dit alla enheter såsom iMac, iPhone och airport express kan koppla upp sig mot och på så vis finnas under samma nätverk? Det är ju en förutsättning för att exempelvis AirPort ska fungera.

Någon som vet?

Ursprungligen av dfox:

Jag funderar också på att slänga ut mitt dyra och halvtaskiga bredband från glocalnet via telejacket och i stället satsa på den trådlösa 4g-routern från tele2. Med deras nya priser blir det både billigare och snabbare förutsatt att man inte tittar på allt för mycket film via streaming. Min fråga är om den routern i princip fungerar som vilken trådlös router som helst, dvs den skapar ett nätverk dit alla enheter såsom iMac, iPhone och airport express kan koppla upp sig mot och på så vis finnas under samma nätverk? Det är ju en förutsättning för att exempelvis AirPort ska fungera.

Någon som vet?

Ja, det ska den göra normalt sett, men du skriver inte ens vilken router det är. Ska du sätta en AirPort Express bakom den så kan du eventuellt vilja brygga modemet. Det kan du kolla med Tele2 om de tillåter dig göra det.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ja, det ska den göra normalt sett, men du skriver inte ens vilken router det är. Ska du sätta en AirPort Express bakom den så kan du eventuellt vilja brygga modemet. Det kan du kolla med Tele2 om de tillåter dig göra det.

Huawei B593

Intressant diskussion. Kommer följa det här noggrant då jag är tvingad till en bredbandslösning via Comhem.

  • Medlem
  • 2015-02-19 16:08

Vad jag har sett och hört och upplevt är att 4G i sig är svajigt och opålitligt. 3G brukar funka bättre i praktiken. Så testa gärna innan abonnemang tecknas.

Ursprungligen av alix:

Vad jag har sett och hört och upplevt är att 4G i sig är svajigt och opålitligt. 3G brukar funka bättre i praktiken. Så testa gärna innan abonnemang tecknas.

Skulle inte påstå att det är tekniken i sig som brister, utan snarare täckning/hus som påverkar. Min uppkoppling lirar hur bra som helst, förutom det trådlösa i routern.

Streamar nog tyvärr alldeles för mycket för att kunna byta ut min ganska dyra och inte så snabba comhem lösning mot nått liknande. Har också enorma problem med mobiltäckning i mitt hus trots centralt läge i sthlm (K-holmen).

  • Medlem
  • 2015-02-19 19:01
Ursprungligen av barbapappa_86:

Skulle inte påstå att det är tekniken i sig som brister, utan snarare täckning/hus som påverkar. ...

Dessvärre är såväl dålig täckning som hus ymnigt förekommande...

Internetdelning i nätverk via telefon/padda har jag ingen erfarenhet av, jag brukar köra via telefonen till min MBPr men inte mer än så.

Däremot har jag kört med ditt alternativ B:
Jag var i min tidigare bostad hänvisad till Telias kopparnät när det gällde bredband och det lämnade en hel del att önska, i synnerhet som digital-tv'n från Telia skulle ha sitt också, så jag letade lösningar och landade på 4G från Tre, med deras Huawei-router (E5172-någonting). Med Telia kom jag som mest upp i 14-15 Mbit medan jag med Tre kom upp i 40-50 Mbit (maxhastighet 64 Mbit).

Resten av mitt nätverk består (och gjorde även då) av AirPort Extreme, Synology NAS, TimeCapsule, 2 AirPort Expresser och AppleTv, MacMini och lite annat smått och gott (allt som går att köra trådat är trådat). Jag valde den enkla lösningen inledningsvis och bryggade min Extreme och lät Huawei-routern ta hand om DHCP och NAT. Om du redan har det upplägget - att din Extreme redan är bryggad så borde du kunna fortsätta med det.

När vi flyttade så skaffade vi ComHem's 500/50 istället, mycket för att en viss ung herre i familjen gärna streamar mycket. Streamar man mycket så äts datamängden upp snabbt. Vi hade 100 GB/mån från Tre och det räckte gott ända tills lilleman upptäckte tjusningen med streamade barnprogram och dylikt. Enda skillnaden nu mot då (bortsett från hastigheten och obegränsad datamängd) är att jag har bryggat modemet från ComHem och låter min Extreme sköta DHCP och NAT, och det fungerar det med, så ditt "interna" nätverk bör kunna se ut precis som du har det nu, det är ju bara ingången/utgången (internetanslutningen) som du ska ändra.

Fördelen med den routern som jag fick från Tre var (är, jag använder den som back-up-anslutning till min NAS nu), att det finns ingång för extern antenn samt att den är förberedd för back-up-batteri (ingen aning om vad back-up-batteriet levererar i form av livslängd o.s.v.)

När det gäller hur stor datamängd du kan tänkas behöva; http://www.tele2.se/datavaljaren/ så kanske du kan få en fingervisning i alla fall.

Lycka till!
/Andreas

Nu var jag och hämtade ut en Tele2-Router, för en månads gratis prova på – ser mycket lovande ut! Full signalstyrka och bra hastighet (tror jag). Jag installerade också "Bandwith+" för att mäta datamängden, ska bli mycket spännande.

Om det bara flyter på fint så är det bye-bye till fast bredband och Bredbandsbolaget – de kretinerna

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu var jag och hämtade ut en Tele2-Router, för en månads gratis prova på – ser mycket lovande ut! Full signalstyrka och bra hastighet (tror jag). Jag installerade också "Bandwith+" för att mäta datamängden, ska bli mycket spännande.

Om det bara flyter på fint så är det bye-bye till fast bredband och Bredbandsbolaget – de kretinerna

Gött!

Hoppas du blir nöjd!
Det enda som skiljde från fast bredband var att hastigheten kunde nedgå lite då och då, och gärna vid samma tidpunkter på dygnet, 4G-nätet är ju säkerligen mer känsligt och det märks ju säkert att belastningen på basstationen/masten ökar då alla kommer hem från jobbet/skolan/o.s.v. Detta var inte så att jag ångrade mitt val eller liknande, men jag upplevde en märkbar hastighetssänkning (med Tre), sen å andra sidan, mitt i natten (jag jobbar treskift så det blir lätt att man sitter och ugglar på natten när man är ledig) så hade/har jag full hastighet istället.

Hur många GB/mån fick du för det priset?

/Andreas

Just nu kör jag på prövoperioden – då det är gratis trafik, men sen gissar jag att jag hamnar på 50GB/mån för 249:- men jag får se, kanske t.o.m. räcker med 20GB/mån för 149:- jag tittar inte så mycket på film, annat än youtube-filmer i begränsad storlek, däremot har jag ganska många operativsystem och program som ska underhållas med uppdateringar. Vi får se.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nu var jag och hämtade ut en Tele2-Router, för en månads gratis prova på – ser mycket lovande ut! Full signalstyrka och bra hastighet (tror jag). Jag installerade också "Bandwith+" för att mäta datamängden, ska bli mycket spännande.

Om det bara flyter på fint så är det bye-bye till fast bredband och Bredbandsbolaget – de kretinerna

Ser ju kanon ut. Jag får ca 30 Mbps ner och 2,5 Mbit upp, men så bor jag i skogen också (två pluppar i modemet).
När jag flyttade ringde jag Telia och bad om att få en tekniker som kunde kolla på om det skulle gå att installera ADSL. "Javisst, jag lägger en beställning direkt" var svaret jag fick. Det är två år sen och de har fortfarande inte hört av sig. Antar att Telias kvarnar maler långsamt

Har du testat eller planerar att testa någon mer leverantör?

Ursprungligen av suddgummi:

Har du testat eller planerar att testa någon mer leverantör?

Nej inte i nuläget. Tele2 har ju drastiskt ökat datamängderna, och dessutom har jag faktiskt varit en ganska nöjd Tele2-kund genom åren.

  • Medlem
  • Bollebygd
  • 2015-03-01 23:27

Jag upplever fortfarande att mobila bredband ligger långt efter stationära bredband så skulle aldrig köra enbart mobilt.

Ursprungligen av dfox:

Jag funderar också på att slänga ut mitt dyra och halvtaskiga bredband från glocalnet via telejacket och i stället satsa på den trådlösa 4g-routern från tele2. Med deras nya priser blir det både billigare och snabbare förutsatt att man inte tittar på allt för mycket film via streaming. Min fråga är om den routern i princip fungerar som vilken trådlös router som helst, dvs den skapar ett nätverk dit alla enheter såsom iMac, iPhone och airport express kan koppla upp sig mot och på så vis finnas under samma nätverk? Det är ju en förutsättning för att exempelvis AirPort ska fungera.

Någon som vet?

Ett bra 4G modem och bra trådlöst nätverk. Har ej provar USB funktionen.
Vill minnas du kan ha upp till 24 samtidiga IP adresser anslutna.
Allt som kan kopplas upp via WiFi kopplar på utan strul.

Ursprungligen av Ripipip:

Jag upplever fortfarande att mobila bredband ligger långt efter stationära bredband så skulle aldrig köra enbart mobilt.

Det kan säkert stämma på ett generellt plan, men i somliga fall, typ mitt, kan det vara tvärtom.

"Stationära bredband" är lika mycket en teknikfråga som tex 4G skulle jag nästan våga mig på att påstå. Avstånd till station är högs relevant även för DSL. Det enda teknik som jag känner mig någorlunda trygg i är fiber.

Liten uppdatering efter cirka 3 veckor. Kort och gott funkar allt kanonbra. Lite långsammare på kvällar, då alla andra surfar, men inte störande, och jag använder det mest dagtid, då det rullar på hur fint som helst.

Som en spin-off så beslutade jag mig för att rensa upp i prylträsket, genom att utrangera min Mac Mini-stack, AirportExpress-routern, och blev så inspirerade att jag äntligen tog mig tid att lära hur man rippar sina DVD-skivor / spelar dem genom VLC till AppleTv, så nu kan jag dessutom utrangera en DVD-spelare samt en CD-spelare, tack vare AirportExpress till förstärkaren (ja, jag vet, jag är en gammal stofil som skitit i allt det tills nu, och som dessutom har en massa CD-skivor jag vill behålla)

Istället för att ha Mac minin som utvecklingsserver så kör jag nu med virtuella maskiner i VMware, helt underbart. Scanner-drivrutiner till min gamla multifunktionsskrivare (som var en orsak till att jag behöll minin löstes med en licens av VueScan

(Jag jag vet att det inte har direkt med 4G-bredbandet att göra, men jag bara delar med mig av den inspiration som en sån skitsak som bättre bredband kan åstadkomma

Varför inte installera Plex och PlexConnect på din MacMini så slipper du köra VLC från din dator till ATV?
Enkelt beskrivet så "kidnappar" man en av apparna i ATV´n så du navigerar bland dina filmer/serier med din ATV.

Info om Plex.

https://plex.tv

En app som heter OpenPlex som hjälper dig att installera PlexConnect på dina dator och ATV.
https://forums.plex.tv/index.php/topic/108332...

Lite pill men när det är gjort så rullar det på bra och man använder ATV´n för att se sina filmer.

Ursprungligen av Megolon:

Varför inte installera Plex och PlexConnect på din MacMini så slipper du köra VLC från din dator till ATV?
Enkelt beskrivet så "kidnappar" man en av apparna i ATV´n så du navigerar bland dina filmer/serier med din ATV.

Info om Plex.

https://plex.tv

En app som heter OpenPlex som hjälper dig att installera PlexConnect på dina dator och ATV.
https://forums.plex.tv/index.php/topic/108332...

Lite pill men när det är gjort så rullar det på bra och man använder ATV´n för att se sina filmer.

Säkert toppen för många, men jag vill ju bli av med prylar Med VLC kör jag allt från min MBP, de få gånger jag tittar på film (mest barnfilm för min son)

Köpte i julas en billig router från TP Link och en USB-sticka från Huwai (den som säljs från Tele2) från SIBA. Kompletterade med ett SIM-kort från Comviq. Får således ett WiFi nät hemma från Routern och går ut på nätet via USB-stickan. Har använt min MacBook Pro och PC samt SMART-TV på nätet. Kostnaden för routern och stickan var ca 950:- och sedan tillkommer löpande kostnad för datatrafiken från Comviq på ca 200:- per 10GB. Där jag bor får jag ut ca 20Mbit/s i nedladdning. Vissa månader har jag klarat mig med en tankning av stickan, men det vore ju käckt om Comviq ökade datamängden för sin 200:- tankning.

Fördelarna är ju att jag kan ta med mig stickan (och routern) när jag åker till landet eller hälsar på hos någon annan. Om jag i framtiden skulle skaffa fiber så ger routern en WAN-port och i konfigurationsprogrammet styr man vilken utgång till nätet som prioriteras.

När 5G kommer och blir vanligt räcker det således att köpa ny sticka, så kan man köra vidare med Wifit.

Ser man på streamad film och/eller lyssnar på streamad musik så går det åt GB snabbt. Ultra HD hos Netflix tar t.ex. 7GB/timma. Jag gör lätt av med 50 GB/dag så för mig så skulle mobilt bredband räcka i två dagar, max.

  • Medlem
  • 2015-03-14 16:34
Ursprungligen av TheBug:

Köpte i julas en billig router från TP Link och en USB-sticka från Huwai (den som säljs från Tele2) från SIBA. Kompletterade med ett SIM-kort från Comviq. Får således ett WiFi nät hemma från Routern och går ut på nätet via USB-stickan. Har använt min MacBook Pro och PC samt SMART-TV på nätet. Kostnaden för routern och stickan var ca 950:- och sedan tillkommer löpande kostnad för datatrafiken från Comviq på ca 200:- per 10GB. Där jag bor får jag ut ca 20Mbit/s i nedladdning. Vissa månader har jag klarat mig med en tankning av stickan, men det vore ju käckt om Comviq ökade datamängden för sin 200:- tankning.

Fördelarna är ju att jag kan ta med mig stickan (och routern) när jag åker till landet eller hälsar på hos någon annan. Om jag i framtiden skulle skaffa fiber så ger routern en WAN-port och i konfigurationsprogrammet styr man vilken utgång till nätet som prioriteras.

När 5G kommer och blir vanligt räcker det således att köpa ny sticka, så kan man köra vidare med Wifit.

Jag gör ungefär som du rent tekniskt, men använder Hallon, där jag får 20 GB för 149 kronor per månad (just nu kampanj för nya kunder). Dock är det bara 3G, men då jag bor nära masten får jag ändå mellan 10 och 15 Mbit/s, vilket räcker för min del. Sett till priset är det helt okej.

Edit: Nu var det till och med lite bättre... (Hallon är systeroperatör till Tre)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-03-15 11:05

Spenderat två veckor ute i bushen och förlitat oss på svärmors 4G lösning. Fungerade fint prestandamässigt (Huawei B593, 1100m till basstation), men de gästande 6 gästande enheternas bildströmmar, OS X/iOS uppdatering, säkerhetskopiering och annat man är van vid som ADSL-kund tog fort slut på 40GB.

Bevaka tråden